Sara Bareilles – Amidst The Chaos

De Amerikaanse zangeres en toetseniste Sara Bareilles begon in 2002 als zangeres in kleine gelegenheden in Los Angeles. Haar loopbaan zat in de lift, leidde in 2004 tot het debuutalbum Careful Confessions. Dat leverde een contract met Epic Records op, resulterend in Little Voice in 2007 en de hit Love Song, waarmee ze internationaal doorbrak. Met Bottle It Up kwam ze ook kort in de Top 40. In 2008 ging Sara op tournee met Counting Crows en Maroon 5. Het tweede album, Kaleidoscope Heart, laat tot 2010 op zich wachten. Alleen King of Anything haalt de hitlijst. Dat lukt met The Blessed Unrest in 2013 niet. Einde carrière? Nee, ze schreef en schitterde in de musical The Waitress. Dat was de scheidslijn in haar loopbaan: een tijdperk ervoor en erna. Ze speelde Maria Magdalena in Jesus Christ Superstar Live in Concert, werd voor de rol genomineerd voor een Emmy en Grammy Award. Voor haar Amidst The Chaos geen zoete musicaldeuntjes, maar de 71-jarige producer T-Bone Burnett (naast ervaring in de begeleidingsband van Bob Dylan solo actief sinds de jaren ’80 en producer van uiteenlopende artiesten en bands van Sam Phillips (korte tijd ook zijn vrouw) en Los Lobos tot Elton John en Leon Russell), werd juist een rauwe rand opgezocht. In oktober 2018 werden fans al getrakteerd op de lead single Fire.

In haar boek Sounds Like Me: My Life in Song (so far) (2015) had ze al opgebiecht, dat schoonheid uit ellende en verdriet voortkomt, een beetje inspiratie vervolgens een hoop transpiratie komt om tot wat moois te leiden. De verkiezing van Trump schudde de nu 39-jarige Sara wakker. “I have sort of awakened my own naïveté and my own sort of laziness about being disengaged and taking for granted that there are good people.”

Liefdesverklaringen aan de Obama’s en Armor, een anthem voor feministen en hommage aan Tori Amos en aanvankelijk bedoeld als albumtitel. De plannen werden gewijzigd. Amidst The Chaos werd het, ontleend aan het liefdesliedje Orpheus “It’s just all about kind of learning to cope with this sort of new chapter in the world, where politically and socially and culturally, it can sort of feel like the world is on fire a lot of the time.”

Nadrukkelijker dan voorheen speelt de piano een hoofdrol. Burnett heeft bijvoorbeeld bassist Dennis Crouch en drummers Jim Keltner en Jay Bellerose uitgenodigd om de muzikale therapie vorm te geven. Een baken van rust temidden van tienersterren en kwieke zestigers (Madonna!) die alleen voor een top-40 notering gaan. Sara scheldt van zich af, wijst mensen af (Wicked Love, No Such Thing en If I Can’t Have You) heeft John Legend die in Jesus Christ Superstar Live in Concert de rol van Jezus vertolkte, te gast voor het duet A Safe Place to Land, een hymne om hoop aan immigranten te geven, inclusief de oproep om het zondaarsgebed te bidden. En opnieuw er is religie in Saint Honesty, een ode aan de heilige en genezende kracht van liefde en waarheid: “Salvation is coming in the morning”. Het is goed dat Bareilles weer van zich laat horen.