In de zoektocht naar een nieuwe leasewagen wordt in menig videorecensie van een elektrisch voertuig de vergelijking gemaakt met een Tesla Model 3, alsof dat de norm is en de Kona, e-Niro, e-Golf, i3 of LEAF 3.0 e+ de uitzondering of uitdager. De doorsnee autovlogger is op uitnodiging van de fabrikant een wagen aan het testen die hij niet kan of wil betalen, is lang niet altijd kritisch en komt zelden voorbij een eerste korte proefrit. Sommigen nemen de moeite voor een duurtest door naar een wintersportland te rijden (hoeveel keer moet je onderweg bijladen en kan dat op de route?) of probeert de actieradius op een enkele rit uit.
In de VS is de Tesla Model 3 al geruime tijd verkrijgbaar, sinds een paar maand zijn ook twee uitvoeringen in Nederland te koop, een Performance (actieradius 530km) en een Long Range (560km) met een standaard en Premium uitvoering. De Tesla 3 wordt ten opzichte van de Model S en X als betaalbaar aangeprezen. Relatief hoor met €56.000 voor de instapversie. En toch was ik verbaasd de Tesla Model 3 begin maart na het bekend worden van de consumentenprijzen voor Nederland ook in de overzichten van leasemaatschappij Alphabet aan te treffen met een leaseprijs van €1.117 en netto maandlasten van €244. Het deel boven de €50.000 gaat tegen 22% bijtelling voor privé-gebruik, de eerste €50.000 tegen 4%. Uitgedrukt in netto maandlasten zitten veel auto’s op fossiele brandstof hoger vanwege de standaard 22% bijtelling over een in de loop van de jaren alleen maar hoger wordende consumentenprijs / fiscale waarde. Video reviews zoals van CarWow helpen me in de beeldvorming van de functionaliteit en rij-eigenschappen.
Onze jongste dochter zag het helemaal zitten: op school vertellen dat papa een Tesla heeft, zoals wij in de vroege jaren ’80 praatten over de lucky boy in de klas wiens vader een Chevrolet of Audi 100 reed. Steeds serieuzer begin ik reviews te bekijken en de voors en tegens van een Tesla Model 3 te zoeken.
Zou ik dan echt gek zijn me geen Tesla Model 3 te kunnen veroorloven, met een actieradius van 560km geen zorgen te hoeven maken over een aantal dagen zonder bijladen te rijden? Nee, het in nog geen 4 seconden op 100km/u zitten, interesseert me geen moer. De ontwerpkeuze om op de alarmlichten, ruitenwisser en richtingaanwijzer na alle apparatuur via het 15″ scherm en de paar navigatieknoppen op het stuur te laten lopen, spreekt me zeer aan.
Voorbij de lyrische testvideo’s hierboven heb ik veel baat bij de ontnuchterende video’s 6 maanden na ingebruikname van een Model 3 (zitruimte achterin, de vele noodzakelijke reparaties) en de kritische beschouwing door AutoRAI TV. Op AutoRAI TV is verder een uitgebreide rijtest, de kleuren en uitvoeringen in de configurator beschreven en wordt het infotainmentsysteem uit de doeken gedaan.
Als ik een Tesla wil testrijden, moet ik naar Groningen (drie kwartier met de auto, niet op de route van woon-werk) of naar Amsterdam Zuidoost (3-4 werkdagen per week werk ik in Zuidoost, maar reis dan per trein, nog veel beter voor het milieu dan met een elektrische auto). Vervolgens helpt de online configurator van de Tesla Model 3 me verder uit de droom. Voor de €56.000 heb je namelijk een instapversie. De Autopilot waarmee de auto automatisch kan sturen, accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers in dezelfde rijstrook, kost namelijk €3.200 extra. De hardware zit ervoor in de auto, dit gaat om activeren van software. Zou je het na aflevering alsnog willen, kost je het €4.300 als ‘upgrade’. Deze AutoPilot functie is voorwaardelijk voor de functies rond volledig zelfrijdende besturing, waaronder het automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen, de Autopark met zowel fileparkeren als haaks parkeren en de Summon feature om de Model 3 vanaf de parkeerplaats automatisch naar je toe te laten rijden, aangeprezen als handig in krappe parkeerplekken. Later in 2019 komt erbij het herkennen van, en reageren op verkeerslichten en stopborden en het automatisch rijden binnen de bebouwde kom. Voor al dit fraais betaal je €5.300, na aflevering als upgrade €7.400.
Vanaf maart zijn de kaarten net iets anders geschud, bericht Tweakers. Autopilot Hardware 3.0 gaat ‘Full Self-Driving Computer’ heten en komt gratis beschikbaar voor huidige Tesla bezitters die eerder een Autopilot-ondersteuning hebben afgenomen. Wil je voor een nieuwe Tesla dezelfde upgrade, ben je kost voortaan $2.000 dollar in plaats van $5.000 dollar kwijt, zo maakte Musk begin maart bekend. Bestaande auto’s komen pas in aanmerking voor de upgrade als de software geoptimaliseerd is voor de nieuwe hardware.
En dan nog geldt in Nederland, dat ‘zelfrijden’ nog altijd actief toezicht van de bestuurder en handen aan het stuur vereisen. Tenslotte zijn de satellietkaarten op het navigatiescherm en de live verkeersinformatie een feature van de Premium Connectiviteit, een mooi woord voor een eigen unlimited databundel en 4G verbinding van de auto. Live audiostreaming via bijvoorbeeld Spotify en browsen op het internet kun je dan ook doen. De eerste drie maanden zijn gratis (een freemium heet dit abonnementsmodel), bij de Premium uitvoering van de Tesla mag je één jaar genieten en daarna $100 per jaar via het scherm als online in-app aankoop doen. En zo wordt een auto die doet wat ‘ie in de ronkende test reviews ook doet opeens €67.000 rekening houdend met winterbanden en een metallic lak, ver voorbij wat ‘betaalbaar’ heet. En met opties in een leasecontract geldt een volledige afschrijving over de duur van het leasecontract, met andere woorden, de €11.000 aan extra’s resulteren in een maandelijkse stijging van de leaseprijs met €229!
Standard Range (Plus)
Op 12 april maakte Tesla de Nederlandse prijzen bekend van het als $35.000 instapmodel in de VS gelanceerde Model 3 Standard Range Plus. De auto is er vanaf €47.800, dat ogenschijnlijk in z’n geheel voor 4% fiscale bijtelling, immers consumentenprijs onder de €50.000, zorgt. Je komt er al snel overheen, als je een andere kleur dan zwart wilt (€1.000-€2.100) of andere velgen dan de Aero (€1.600). AutoPilot is inbegrepen, het meer geavanceerde Autopark pakket kost €5.300 Izie hierboven). De Model 3 Standard Range Plus heeft een WLTP-actieradius van 415 kilometer, trekt in 5,6 seconden op van 0-100 km/u in 5,6 seconden en heeft een topsnelheid van 225 km/u. De hierboven beschreven Long Range uitvoering heeft een actieradius van 560 kilometer en de Performance komt 530 kilometer ver. Later dit jaar komt er een nog goedkopere uitvoering, de Standard. Hierbij is softwarematig het bereik met 10 procent verlaagd en diverse functies als het kunnen streamen van muziek, het live visueel navigeren en het verwarmen van de stoelen uitgeschakeld. De Standard-versie kun je enkel via de fysieke Tesla-dealers of na telefonisch contact met het bedrijf kopen.
Naast de 100-150km extra actieradius betaal je ten opzichte van de Standard Plus voor de Long Range of Performance €11.000 extra en krijg je het Premium audiosysteem – 14 luidsprekers, 1 subwoofer, 2 versterkers, en Immersive Sound, satellietkaarten met live verkeersweergave en navigatie, streaming muziek en media via internet in de auto, internetbrowser en een locatiebewuste automatische garagedeuropener.
De Nissan LEAF 3.0 e+ biedt 354km actieradius bij een aanschafprijs van €47.100. De €40.600 kostende Hyundai Kona EV biedt een actieradius van 485km. En dan blijft de hamvraag of de uitgeklede Tesla Model 3 functioneel (zit- en laadruimte, comfort, bediening) nog steeds meerwaarde biedt. Net zo min als voor een smartphone of kleding betaal ik bij een auto alleen voor de goodwill van een merknaam.
Related Posts