Dag 1 Deventer Wandelvierdaagse – Centrum, Voorstad en Twellose landgoederen

Als de Wandelvereniging Deventer het aandurft een Vierdaagse te organiseren, ben ik als geboren en getogen Deventenaar van de partij. De vereniging heeft een goede naam als het gaat om de mooie plekken in en rond de Koekstad presenteren aan wandelaars. Tot en met zondag kunnen liefhebbers op 20, 30 of 40km per dag meedoen, ook losse dagen. Twee dagen verlof en alsnog om half zes op, hobby heet dat. Het stuk Brinkgreverweg tussen Henry Dunantlaan en Veenweg is afgesloten. Ik wil vanaf de Henry Dunantlaan de Rielerweg of de Oude Bathmenseweg pakken, maar merk dat de recente verbouwingen aan de ‘binennring’ me dat beletten. Handiger is het om vanaf de Raalterweg de Herman Boerhaavelaan en Hogehondstraat te volgen en dan via de Ceintuurbaan en Veenweg naar de Rielerweg te rijden. Note to self voor vrijdagmorgen.

Relive ‘dag 1 Wandelvierdaagse Deventer’

Wandelaars klaar voor de start 1e dag Vierdaagse DeventerIn het gebouw van speeltuinvereniging De Driekhoek, waar in mijn jeugd nog de fabrieken van Thomassen & Drijver stonden, hebben zich om kwart voor zeven enkele tientallen deelnemers voor de langste afstand verzameld. Zoals verwacht veel bekende gezichten. Nederlands kampioen snelwandelen Rick Liesting is gevraagd een openingswoordje te doen en de eerste knip in de startkaart te zetten, waarna we om zeven uur op pad gaan, de sporen onderdoor naar de Snipperlingsdijk. De kleine arbeiderswoningen in het Hoornwerk hebben plaatsgemaakt voor nieuwbouw en openbaar groen als Vestingkwartier. Een enkele woonark ligt hier nog langs de Hunneperkade. Aan de overzijde de drukkerij van Roto Smeets, voorheen Nederlandse Diepdrukindustrie (NDI), waar mijn vader en opa decennialang werkten en ik als kind jaarlijks binnen mocht kijken voor Sinterklaas of een open dag. Een week geleden heeft de rechter het faillissement uitgesproken. Roto Smeets onderzoekt een mogelijke doorstart. Medewerkers werken in het ongewisse door aan volgende edities van bijvoorbeeld Donald Duck, Libelle en Margriet. Zicht op pakhuizen RaambuurtDe groep voor me komt op de Boerlaan terug, ze missen pijlen. Op de routebeschrijving zie ik dat de houten brug naar de Raamstraat genomen moet worden. Ik gids de ploeg er naartoe, terloops (pun intended) nog een voetpaadje langs de Buitengracht ontdekkend die er in mijn jeugd echt nog niet was, hoewel we ook weinig behoefte hadden buiten de Raambuurt in Wijk 16 te spelen. Op volwassen leeftijd door de buurt waar je bent opgegroeid en al sinds 1989 weg bent wandelen blijft een aparte gewaarwording. De Gieterijstraat oogt kneuterig, ik weet precies wie in welk huis aan de Raamstraat en Sluisstraat woonde en zie dat de ‘gangetjes’ tussen de straten zijn afgesloten. Eén van de snelle wandelaars steekt al onder de brug door en roep ik terug. We maken maar grappen over zijn beoogde bezoek aan de ‘vrouwtjes’ in de huisjes van plezier aan de Bokkingshang aan de overzijde van het talud, wel wat vroeg om nog geen half acht ‘s morgens!

Bolwerksmolen DeventerWe steken via de Wilhelminabrug over – Ronald Kok wil me vertellen dat hier in 1976 A Bridge too Far is opgenomen, maar dat heb ik vanuit ons huis aan de Emmastraat zien gebeuren, nieuw is het dus niet 😉 – en gaan aan de Bolwerksmolen voorbij. Zigzaggend over een halfverhard pad de koffiepost voorbij (40km wandelaars gaan niet na 5km al rusten) naar de Schoenmakershoeve, steeds dichter naar het geraas van het verkeer op de A1. Het in kavels van bijvoorbeeld 6 hectare groot kun je neerstrijken op Landgoed Nieuw Bellinkhof. Na jarenlange pogingen staat er nog maar een enkel huis. Om van de voormalige weilanden wat moois te maken moet je bomen planten, erfscheidingen aanleggen en vooral een lange adem hebben. Het idee van een eigen landhuis is leuk, maar de nieuwbouw van de Twellose wijk De Schaker vlot sneller. De voorzijde het landgoed Het Schol, de Wilpsedijk en Steenenkamer en weer terug de Wilpsedijk over, om Het Schol heen naar de rustpost Het Wildezand.

Beeld Titus Leeser op Klein Noordijk 1Lang zitten we niet. Met de broers Kok, Gerrit en een man uit Apeldoorn gaan we de landgoederen in het zuiden van Twello verkennen. De Steltenberg, Groot Noordijk (dichtgetimmerd, hier moet de restaurateur nog langskomen) en Klein Noordijk. Alle drie zijn ze nieuw voor me, zo dicht langs de H.W. Iordensweg, een populaire fietsroute naar recreatiegebied Bussloo. Bij Klein Noordijk zijn twee sculpturen van een Grieks meisje en Romeinse jongen van beeldhouwer Titus Leeser (1903-1996) opgesteld. Ze stonden lange tijd op de Nieuwe Markt in Deventer, later in opslag en nu hier. Hoop Gedoe PoortIets verderop staat de Hoop Gedoe Poort, een folley, maar wel één om bij te lachen. Als eerste lopers door het vannacht natgeregende gras langs de Fliert drukken we niet alleen de gras plat, maar worden ook sokken en schoenen kletsnat. Een vrouw die in tegengestelde richting komt aanzetten (30km groep) herkent me van Facebook. Het is Irene den Ouden van De Wandeldate, een datingsite voor wandelaars. Het blijft leuk ‘Facebook contacten’ in levende lijve te zien. Even verderop wandelt Ina van Zandwijk uit De Krim met hond en een maatje. Na 20km zijn we weer bij Het Wildezand.

Gemeentehuis TwelloDe derde lus is alleen voor de 40km wandelaars en voert langs de Twellose landgoederen aan de west- en noordzijde van het dorp. Voormalige boerderijen die uitgegroeid zijn tot herenhuizen van grootgrondbezitters: Het Hunderen en Holthuis. Fruitkwekerijen als Klomp, het voormalige postkantoor en gemeentehuis van Twello en weer een stuk van De Schaker. Op Het Wildezand is het gezellig druk bij onze 3e keer rusten. Een in een felroze jurk en zwaar opgemaakte dame zingt volksliedjes, speelt op accordeon en met haar publiek. Terwijl ik een bolletje kaas met spek eet en een halve liter vruchtensap drink, komt ze voor me Ik heb een heel apart gevoel van binnen (Corry Konings) zingen, meldt de mensen om me heen aan de klaptafel na een kneep in mijn bovenarm dat ik op de sportschool zit (not). Prima vermaak. Op haar verzoek en mobiel maak ik een foto (dat talent voelt ze dan wel goed aan ;)).

Henk-Jan op fietspad F344In dezelfde formatie beginnen we aan de vierde lus die over De Worp gaat. Ik heb de routes van tevoren verkend en weet dat ik pal voor het huis van zus Lieske en zwager Niels kom. Natuurlijk wip je dan even aan. Nichtjes blij, ze kunnen van achter het kamerraam wandelaars voorbij zien komen. Ter hoogte van de Geraniumstraat linksaf naar het fietspad F344 (dit paadje is nieuw voor me) tot aan het Zwarte Pad. Op zondag 14 april liep ik de nu volgende drie kilometer in omgekeerde richting hard tijdens de 15km afstand op de jaarlijkse IJsselloop. In wat trager tempo over de bolstaande klinkerweg langs de landgoederen Het Dijkhof en Sterrebosch de Lage Steenweg op. Op de hoek van de dijk langs de IJssl heeft Silvia met catering op rolletjes zich opgesteld. Een perfecte plek voor kortere afstand wandelaars om een extra rust met fantastisch uitzicht te pakken. Creatief is dan het onverharde pad tussen de weilanden door naar het Zwarte Pad. Als ik iemand inhaal, roept ze net dat ze dit stuk het leukste van deze eerste dag vindt. Het Zwarte Pad is ook na de regenbuien van gisteravond kurkdroog en stoffig. Het korte familiebezoek op De Worp gevolgd door een stevig wandeltempo brengen me alweer bij de broers Kok en Gerrit. Met Ronald en Gerrit lopen we de spoorbrug over en komen via de Parkweg op de Noordenberg. Pas op vallende stenen walnotenVerhip, de Stenenwal, het enige zichtbare overblijfsel van de wal tegen de Vikingen ken ik helemaal niet. Aan het eind moeten we oppassen voor vallende stenen walnoten, beter nog de steile treden omlaag de Molenstraat in. Schitterend gerestaureerde huizen, broer Peter en schoonzus Lenny wonen hier. Muggenplein DeventerWe komen langs De Fermerie, het weer open Muggeplein nu het in de jeugd van Ronald en mij juist gebouwde politiebureau verplaatst is, door de Kranensteeg – Ronald vertelt dat hier ‘zijn’ scoutingvereniging bijna een eeuw geleden gestart is, op de Nieuwe Markt. De nieuwe bibliotheek schittert aan de Stromarkt, natuurlijk komt dan de gang met spaargeld naar de Bondsspaarbank en de kelder van orgelzaak Schumer voor wekelijkse elektronische orgellessen eind jaren ’70 en begin jaren ’80 boven. We blijven hardop mijmeren bij onze tred door de Engestraat, Achter de Broederen, Sijzenbaanplein en Brinkpoortstraat. Van verdwenen winkels, de Broederenkerk, de gymlessen in de Brinkpoortschool en de Algemene Muzikale Vorming na schooltijd in de Rijksleerschool (nu het onderkomen van IT bedrijf Topicus). Ronald heeft gelast aan de stalen bloembakken op de Singel voor het Stationsplein. Zo gaat het vlot naar de Brinkgreverweg en de Rieleweg, waar we om half twee klaar zijn met de eerste dag. Complimenten aan de routebouwers. Missende pijlen op de eerste en tweede lus hebben we direct op Het Wildezand aan de organisatie doorgegeven. Met plakband bevestigde pijlen zijn niet bestand tegen een regenbui. Tot zaterdagmorgen!