Succesvol gestructureerde verhalen blijven hangen

Half december volgde ik met een handvol andere Capgemini collega’s de avondtraining Storytelling. Aan de hand van de kernboodschap van het boek Made to Stick: Why some ideas take hold and others come unstuck (2008) van de Heath broers mochten we aan de slag om levenslessen aan elkaar te vertellen op zo’n manier, dat ze zouden blijven hangen. Een valkuil die bij je presentatie of verhaal vermeden dient te worden is de curse of knowledge. Jouw kennisvoorsprong die je (onbewust) ook verwacht bij je gehoor. We oefenden met het tikken met een pen van een voor jou bekend liedjes. Hoeveel mensen uit je gehoor herkennen de melodie? Geheid minder dan je zelf had ingeschat.

De volgende aspecten zorgen voor een succesvol verhaal dat beklijft:

  • Simple: compact en pakkend.
  • Unexpected: een nieuw of onverwacht element, een verrassende draai in de verhaallijn.
  • Concrete: vermijd abstracte begrippen, gebruik zinnenprikkelende woorden.
  • Credible: wie wat vertelt, maakt verschil. Lever bewijs. Als iets in moeilijke situaties werkt, werkt het in normalere omstandigheden ook. Jouw persoonlijke relaas spreekt meer aan dan een algemene beschouwing.
  • Emotional: het verhaal moet emoties oproepen: lachen, gieren, brullen, boosheid, verdriet, schaamte, enzovoorts.
  • Story: zorg voor een soepele verhaallijn rond een (anti-)held (tragedie of epos) of romantische komedie.