Over The Rhine – Love & Revelation

Een week geleden was de publieke release van het in eigen beheer opgenomen en zelfgeproduceerde Love & Revelation, het album dat 30 jaar Over the Rhine markeert. Als crowd funding partner kreeg ik de gelegenheid al weken geleden de ‘plaat’ te downloaden en te beluisteren. Over the Rhine is eind jaren ’80 begonnen als volledige band, nu alweer jarenlang het duo Linford Detweiler (piano, zang, gitaar) en Karen Bergquist (gitaar, zang), van tijd tot tijd aangevuld met sessie- of tourmuzikanten. De folk of Americana zo je wilt, wordt verrijkt met de inbreng van Jay Bellerose (drums en percussie), Jennifer Condos (basgitaar), Greg Leisz (lap steel) en Patrick Warren (toetsen), Bradley Meinerding (elektrisch gitaar). Zoals de twee november 2018 op het podium van De Oosterpoort in Groningen uitlegden, maken ze liefdesliedjes die passen bij hun levensfase. Verliefd worden of scheiding komt er niet (meer) aan te pas. Alle ups en downs van het echte leven na het aangaan van de huwelijksverbintenis wel. Zo klinkt in opener Los Lunas “I can fix anything except for you. You don’t need me to. You wanted a lover. I needed a friend.”

Het duo adresseert het verlies van dierbaren (Given Road, Let You Down, Broken Angels, Leavin’ Days) “If grief is love without a place to go, well then I’ve been there, you’re not alone.” Karen Bergquist is opvallend goed bij stem. Het moreel appèl aan de mede-Amerikanen – live laten de twee nog wat duidelijker merken helemaal niets met Trump c.s. of al te radicale Evangelicals op te hebben – is in het titelnummer verwoord als “Can’t wake up from this bad dream, baby, it’s a scream, a semi-automatic heart is a dead weight from the start. Stop confiscating Jesus, Jesus, who believes this? They‘d arm him to the teeth, but that’s not my belief I believe in…Love & revelation, baby, that is you and me and inspiration.” En wat dacht je van de steek in Making Pictures “Don’t want to make a scene, but the distance in between holy madness and blind inspiration, take shelter in the dark.”?

Gelukkig is er hoop in Betting on the Muse en Rocking Chair. En met al die verwondingen, een schommelstoel als eigen plek om te ontspannen, klinkt een heel krachtige zegenbede als afsluiter: May God Love You (Like You’ve Never Been Loved Before). De manier waarop de liedjes in de studio zijn opgenomen brengt de sound van live uitvoeringen heel dichtbij. Dank!

Voor het jaar 2019 heeft Over the Rhine nog meer in petto. Er komt een album met gezangen aan en een soloalbum van Linford. Dat gaat de teller op 30 albums in 30 jaar zetten, als ook de verzamelaars, live albums en collector’s items meegenomen worden, een verdienstelijke staat van dienst.