Op zoek naar leasewagen Nissan LEAF getest

De zoektocht naar een nieuwe leasewagen brengt me vanmiddag in Zwolle. Vorige week maakte Nissan de consumentenprijs voor de LEAF 3.0 e+ bekend. Van Nissan UK kreeg ik per email een uitnodiging een proefrit te maken, maar dat doe ik liever dichterbij huis. Afgelopen maandag verscheen in het online portal van leasemaatschappij Alphabet ook de leaseprijs met fiscale consequenties bij een keuze voor een Nissan LEAF 3.0 e+. Hoog tijd om de auto zelf te gaan rijden bij Aben en Van de Schelde.

Interieur Nissan LEAFDe Nissan LEAF e+ is voor de autoverkoper het 2019 model van de rijk uitgevoerde Tekna versie. Het witte testmodel dat ik voor de proefrit meekrijg is de Tekna van het 2018 model. De e+ heeft een 62 kWh accupakket, dat een efficiënter ontwerp heeft dan de accu’s in de twee voorgaande generaties van de LEAF. Actieradius is daarmee 385 kilometer, 100 kilometer verder dan de standaardversie en dus het model dat ik vanmiddag mee heb met een 100% geladen accu die bij vertrek een actieradius van 228km aangeeft. De elektromotor van de e+ is 160 kW (217 pk) ten opzichte van de 110 kW-motor die in de reguliere uitvoering. Een derde plus in de 2019 versie is een nieuw infotainmentsysteem met een verbeterde navigatie en connectiviteit. Dat kan ik nu dus niet testen.

Achterzijde Nissan LEAFKeyless entry, een mini pook om de auto in Drive, Break of Reverse te zette danwel met een druk op de knop op Park achter te laten. Er zijn camera’s die rondom zicht geven op de omgeving, helpen bij het inparkeren en ook tijdens de beelden kunnen tonen op het scherm.

Scherm Nissan LEAFDe berijderstoel zit mij goed. Voldoende beenruimte (met 1.93m altijd direct een eerste indruk). Bij de stop in Hoonhorst ga ik links achterin zitten (dat lukt) en in het midden (dat zit veel te krap). Navigatie is eenvoudig en de bediening van het ProPilot systeem, waarbij het rempedaal niet meer gebruikt hoeft te worden, maar de snelheid van het ‘gas’ loslaten bepaalt hoe hard er geremd wordt, went al vóór het opdraaien van de N35 richting Hoonhorst, precies zoals de verkoper heeft voorspeld. De lane assist functie probeer ik op het nieuwe stuk autoweg tussen Zwolle Marslanden en Hoonhorst uit.

Nissan LEAF stuurDe auto ondersteunt level 3 autonoom rijden met hulp van onder meer de adaptive cruise control. Flitspalen kondigt de ‘mevrouw die de weg kent’ ook aan. Kofferbak is voldoende groot. Vergelijken met de enorme trunk van de Skoda Superb is niet eerlijk. Tijd voor de koffie binnen bij de dealer en verdere uitleg over de keuze voor winter- of all-seasonbanden, een kogel voor de fietsendrager, kleur en levertijd. Dat laatste is geen probleem, iets dat niet alle aanbieders van nieuwe modellen EV’s kunnen zeggen.

Concurrenten

De vanafprijs van de Leaf 62 kWh is vastgesteld op €45.850. Voor dat geld rijd je de N-Connecta. De meerprijs ten opzichte van de Leaf 40 kWh ligt daarmee op €6.910. Voor de Leaf 62 kWh als rijker uitgeruste Tekna wil Nissan een bedrag zien van €47.950. Directe concucrrenten zijn de al geteste Kia e-Niro met een 64 kWh accu, 150 kW (204pk) electromotor en een actieradius van 455km  èn een levertijd van een vol jaar, dus afvaller als ik augustus contractueel aan een nieuwe leasewagen toe ben, en de Tesla model 3 met een 75 kWh accu, 258 kW (351pk) electromotor en een actieradius van 560km in de AWD launch version die ik binnenkort wil uitproberen. Model 3 dook deze week ook als binnen de bandbreedte van te leasen auto’s op bij Alphabet.



About Henk-Jan van der Klis

Henk-Jan van der Klis is a Capgemini engagement manager, financial services & project management consultant, project management trainer for the Capgemini Academy, seasoned editor, and daily blogger. He lives in Balkbrug, the Netherlands with his wife and three children.