Mumford & Sons – Delta

      No Comments on Mumford & Sons – Delta

“Well I know I had it all on the line. But don’t just sit with folded hands and become blind. ‘Cause even when there is no star in sight. You’ll always be my only guiding light.” Heel verleidelijk natuurlijk om hier God/god/hogere macht in te vullen, maar het staat er niet expliciet. Het kan net zo goed moeder natuur of je lieve partner zijn in Guiding Light. Delta opent trouwens met 42, niet zoals U2 met 40 naar de psalm met hetzelfde nummer verwijzend. De productie van Paul Epworth (Adele, U2, Coldplay, London Grammar, etc.) voor het nieuwe Mumford & Sons album Delta lijkt in een klein hok opgenomen. Het live magistrale drumstel klinkt beknepen. Komt het verder goed met de gang terug naar folk, met medeneming van hun synthesizers en orkest?

Woman is traag voortslepende synth pop met banjo waar Coldplay een piano zou gebruiken. De banjo pulseert argpeggio’s in Beloved. Zelf vind ik het uitgesponnen The Wild krachtig, maar het slot is te bombastisch om echt een meesterwerk genoemd te worden. October Skies fladdert nietszeggend voorbij. En met het zoveelste banjo-akkoordje als start van Slip Away is de verleiding om ‘overslaan’ te klikken groot.

Waar de band in Forever heeft gekozen voor een vocoder en instrumentaal strijkwerkje als brug, is onduidelijk, beslist onnodig. Picture is trouwens andermaal op electronica gestoelde mid-tempo, wat slapjes. In dezelfde toonsoort gaat het nummer in de praatzang van Darkness Visible, dat je eerder op een conceptalbum verwacht. Rose of Sharon, voor een jood of christen ligt hier het te snel conclusies trekken op de loer, is een liefdesliedje met geleend beeldspraak van de bloem die ook wel althea of tuinhibiscus wordt genoemd, hoewel een stuk minder spannend klinkt.

Vage teksten als “If you were given one more chance. Would you bring me back to life?” tekenen If I Say. Wild Heart kabbelt voort en bij Forever val ik bijna in slaap. Het titelnummer is tot het eind bewaard. En verhip, Delta‘s arrangement is goed, de productie weer afgeknepen. Nee, de hoogtijdagen van Babel (2012) zijn voorbij.