En voor takenbeheer van Microsoft To-Do door naar Any.do

Sinds 21 december 2018 weigerde Microsoft To-Do op de mobiele app en de browser zonder aankondiging de toegang tot de eigen applicatie die gekoppeld is aan mijn zakelijke Exchange account. Suf om juist aan te geven dat To Do (opeens) niet meer compatibel is en een Exchange account nodig is, waar het de maanden ervoor met zo’n Exchange account prima heeft gefunctioneerd.

Volgende migratie: Any.do

De migratie van het door Microsoft overgenomen Wunderlist naar zijn opvolger To-Do, in combinatie met Exchange en Microsoft Outlook Tasks als werkomgeving op de laptop, kreeg zo onverwacht snel weer een verhuizing. Na kort wikken tussen de freemium applicaties Any.do en Todoist koos ik voor Any.do vanwege de moderne interactiemogelijkheden als stemgestuurde invoer. Een mobiele app en browser-versie voor op de laptop zijn er vanzelfsprekend.

Microsoft heeft géén exportmogelijkheden in To-Do ingebouwd. De Outlook plugin van Wunderlist had dit nog wel gekund, maar die is niet meer te downloaden. En Any.do heeft geen importfunctie. Er zit niks anders op dan handmatig de acties te kopiëren naar Any.do.

Wat is niet handig of fout aan Any.do?

Dan valt op, dat in de gratis versie van Any.do herhalende afspraken alleen op een vast interval, bijvoorbeeld één keer per week of maand gezet kunnen worden. Iets intelligentere intervallen als elke laatste werkdag van de maand, om de twee weken, vereisen de Premium versie van $2.99 per maand (en alleen per jaarabonnement te voldoen). Ook de volgorde waarin je een interval opgeeft en hoe deze (verkeerd) wordt gepresenteerd, is niet-intuïtief.

Any.do heeft alleen een Engelstalige user interface. De instellingen in de browserversie voor time format, date format en eerste dag van de week, worden even zo hard ‘vergeten’ als ingesteld. Waar To-Do naast een herinneringstijd en -datum ook een einddatum had, werkt Any.do alleen met een herinnering.

Opvallend is de mogelijkheid om naar taken te zoeken in de browser-versie, terwijl je in de mobiele app niets kunt zoeken. alleen kunt bladeren door al aangemaakte taken en nieuwe aanmaken.

Wat is handig of goed aan Any.do?

Via de Google speech engine inspreken van taken gaat verrassend goed. De geïnterpreteerde tekst kan nabewerkt worden, voorzien van herinneringstijd. Bijlagen kunnen via drag-and-drop of een file upload functie worden bewaard bij een taak. Taken kunnen worden gedeeld met anderen. Gmail contacten hebben daarbij de voorkeur, maar je kunt ook een willekeurig emailadres van de actiehouder opvoeren.

Het 2×1 widget in Android ondersteunt de spraakinvoer en handmatige invoer, waarbij snelkeuzes als Bel, Controleren, Krijg, Mail, Spreek af / Plan in, Opruimen, Neem of Vezend worden aangedragen.

Andere coole functies zijn de mogelijkheden een gemiste telefoonoproep als herinnering voor opvolging / terugbellen op te slaan, flexibele sluimer- of uistelopties in een pop-up melding voor de taak in kwestie in te stellen.

Integraties zijn er van de zijde van Any.do met Gmail, Chrome Alexa, Apple Watch en Android Wear, Slack, Siri en Apple Reminders. Opvallend is dat vanuit Zapier géén integratie mogelijk is met Any.do. Bij If This Then That (iftt) is er een handvol scripts voor Gmail en Weather Underground richting Any.do. Een best wel gesloten platform dus weer, dat als waarschuwing.