Concertverslag Delain in Hedon, Zwolle

Zwolle is voor symfonische metalband Delain een soort thuiskomen. Zangeres Charlotte Wessels is geboren Zwolse en ook toetsenist en mede-oprichter Martijn Westerholt is Zwollenaar. Na de verbouwing van het poppodium Hedon in speelde Delain tijdens de officiële opening en snel daarna met Kingfisher Sky en Stream of Passion nogmaals in maart 2014. Op het inzetten van ‘Ik ben een Zwollenaar‘ tijdens het concert donderdagavond, een gewone weekdag in Zwolle, maar dan wel weer op Valentijnsdag krijgt Charlotte dan ook snel een groep inhakers mee. Het is volle bak zonder te hoeven dringen, jonge tieners tot zichtbaar ouders van bandleden, prettig om mezelf bij dergelijke concerten bij lange na niet de oudste te hoeven voelen en zijn.

Autumn concert Hedon Zwolle 4Voordat het doek met het bandlogo valt, hebben we in Hedon eerst een drie kwartier mogen kijken en luisteren naar voornamelijk mid-tempo hardrock van het zeskoppige Autumn, dat in 1995 ver vóór Delain werd opgericht in Friesland. De EP Stacking Smoke komt eraan. Frontvrouw Marjan Welman staat haar mannetje, schudt haar bezwete haren regelmatig uit voor het publiek en zingt overtuigend.

Delain concert Hedon Zwolle 5Een week voor de release van het nieuwe album Hunter’s Moon zijn de nieuwe liedjes nog onbekend voor het publiek, uitgezonderd het titelnummer en Masters of Destiny die als single eerder verschenen. Gelukkig was de show een aaneenschakeling van voornamelijk bekende nummers als Fire With Fire, het rappe Hands of Gold, The Glory and the Scum, Get The Devil out of Me en Suckerpunch. Grunts mocht bassist Otto Schimmelpenninck van der Oije in de van LED lampen voorziene microfoon, maar de komisch dansende George Oosthoek was op enkele nummers ook weer van de partij. Het publiek werd getracteerd op een battle tussen drummer Joey de Boer en gitarist Timo Somers.

Het gitaarduo Somers en Merel Bechtold was goed op dreef, benutte het hele podium. Show is immers bij een metalband deel een belangrijk deel van een optreden. De glimmende  fauxleder pants van Charlotte, het jasje van Merel, het headbangen en als tandem spelen, confettikanonnen en rookmachines horen er allemaal bij.

View this post on Instagram

@delainofficial #delain #metal #music #photography #photo #concert #rock #symphonicmetal #zwolle #hedon