Sarah Reeves – Easy Never Needed You

Sarah Reeves kwam ik in 2017 voor het eerst tegen, figuurlijk gesproken dan. Ze zong het duet Atmosphere op Wildfires, het worship album van voormalig Anberlin boegbeeld Stephen Christian. Sarah’s zoetgevooisde stem komt nu op maar liefst 15 liedjes dat Easy Never Needed You nog beter uit de verf. In mei was een 7-song EP met dezelfde titel uitgekomen. Worship èn popmuziek op één album, een gedurfde mix. Artiesten als Brooke Fraser, Michael W. Smith en de al genoemde Stephen Christian bedienen de verschillende markten met aparte platen. Net zo makkelijk als ze zich in vechtsporten traint en een groep mannen te lijf gaat in de videoclip van Easy, zo geconcentreerd zingt ze God haar lof toe in Faithful voor Zijn trouw in een moeilijke periode die Sarah met haar man doormaakte.

Aan de luisteraar om op te letten wie als minnaar wordt bezongen. In het softe Feel the Waters is dat toch echt een mens: “‘Cause every time we kiss it’s like honey on my lips; It’s something I can’t resist, my love; We once were battleships at sea; Now we’re diving in the deep; Let these waters wash us clean, you and me.” In Fall Afresh is het God: “Let this be a place where You long to come
As we make a way for Your love; Let these hands be clean and this heart be pure; Blameless as the bride You’re coming for.”

Right Where You Want Me ontstijgt de soft pop met een echt catchy melodie. Verderop doet Angels dat ook. In de met electronica volgepropte ballad I Love You komt in de 2e helft Kirk Franklin voorbij met een rap: “…And here I am now; Even with my limb I’ll run; Even in my tears I’ll run; Because I’m running after You ’cause I’m so in love with You; I mean, I’m desperately, crazy, fanatically in love with You; Because I can think of how lost I was; And how incredible You were; To take me in and make me like You; Man, I’m not there yet; But I’m still running, let’s go.” En zo glijdt het resultaat van producers Ian Keaggy (inderdaad, zoon van de beroemde gitarist Phil Keaggy) & Robert Marvin (Mat Kearny, Natalie Grant) door, twee afsluitende akoestische versies van Details en Right Where You Want Me laten me met gemengde gevoelens achter. Enerzijds kan ik dit album probleemloos zonder irritatie meermalen als achtergrond horen, anderzijds mis ik voldoende basis voor een lange carrière in de popmuziek. De liedjes zijn er teveel eenheidsworst voor.