Op zoek naar leasewagen Kia e-Niro getest

Op de short list van kandidaten voor een nieuwe leasewagen staat ook de Kia e-Niro. Ik maak tijdens het weekend online een babbel met chatbot of echte medewerker Ali om een proefrit af te spreken. Dat komt niet verder dan het opnemen van mijn contactgegevens om deze door te spelen aan de Zwolse dealer Van Mossel. Als echter na drie dagen nog niet gebeld is, bel ik Van Mossel en maak een afspraak voor de vrijdagmiddag. Graag zo vroeg mogelijk na de lunch, adviseert de verkoper, om de drukte op de ringweg A28 te vermijden. Geen probleem, vrijdag ben ik eind van de ochtend al door m’n 40-urige werkweek heen.

Achterzijde Kia e-NeroIn de aanloop naar de proefrit bekijk ik diverse reviews op Youtube van Duitse, Britse en en Zwitserse autovloggers. De afdronk is unaniem positief. Deze 100% elektrische Kia e-Niro crossover is een prima gezinswagen, heeft een actieradius van 455 kilometers dankzij het 64 kWh accupakket. Accelereren wil met de 150kW / 204 pk ook wel. De kofferruimte is minimaal 451 liter en na neerklappen van de achterbank (in twee delen mogelijk) maximaal 1405 liter. Met Klazien maak ik een proefrit over de Oude Meppelerweg, snelweg A28 naar de carpoolplaats aan De Lichtmis (tegenover Korterink, de dealer van mijn huidige leasewagen, een Skoda Superb). Dashboard Kia e-NeroZitten doen we allebei voorin goed, en dat is met onze lengte al één ding. Ook achterin kunnen we allebei zitten, ook als ik achter de bestuurderstoel plaatsneem. Wel voel ik met de punten van mijn schoenen de onderzijde van de stoel voor me en rusten mijn bovenbenen niet helemaal op de bank.
Als gezinswagen waarin nog maar sporadisch het hele vijftal meehoeft, kan de e-Niro dienstdoen, is onze mening. Hulpsystemen, entertainment systeem, flexibele verwarming van stoelen voor en achter, stuur, etc. zijn state of the art. Op een jaarlijkse rit naar een vakantiebestemming in het midden, oosten of zuiden van Europa zal het best even puzzelen zijn qua laadpalen onderweg en de noodzakelijke stops om te snelladen. 110km actieradius ‘tanken’ kost je een kwartier, aldus het informatieboekje. Er zijn meer knoppen en instellingen dan dat we tijdens de korte proefrit kunnen en willen uitproberen.

De lijvige handboeken in het dashboardkastje voor de passagierstoel geven de indruk dat je met de configuratie en eigen maken van de auto wel even zoet kunt zijn. Anders dan in één van de Duitse video-reviews hieronder wordt verteld, meldt de AD test: “Bij zo’n elektrische auto hoort natuurlijk ook een app om hem op afstand in de gaten te houden. Ook die levert Kia erbij.” Er is een Mijn Kia service app als elektronisch handboek bij je auto (waarom brandt dit lampje?). Daarnaast is er Kia Connected Services met een eigen app met een speciale versie voor de e-Niro. Deze is nu nog beperkt tot raadpleegfuncties (statistieken, staat mijn auto op slot?, waar vind ik een laadpunt, e.d.).

De LED-balk bovenop het dashboard is een visuele laadindicator om van buitenaf te zien of de accu’s helemaal vol zijn.

Opbergvak in middenconsole Kia e-NeroWaar ik zelf geen problemen met het exterieur heeft, maakt Klazien opmerkingen over het zo verzonken zijn van de verlichting. Ten opzichte van veel andere auto’s zijn de koplampen inderdaad veel minder prominent aanwezig. In één van de videoverslagen geeft een vlogger aan met een beetje Nederlandse lengte zo moeilijk de stekker in het stopcontact aan de voorzijde van de e-Niro te kunnen steken. Alsof je door de knieën moet om de juiste gaten te vinden. We bekijken beiden de plaatsing van de aansluitingen, maar zien het probleem niet zo.

Navigatiescherm in Kia e-NeroTerug in Zwolle willen we staalkaarten van de carrosseriekleuren zien. De opvallende blauwe contrastkleur van de e-Niro in de voorzijde van de wagen om de EV-uitvoering te onderscheiden van de reguliere en hybride Niro’s gaat bijvoorbeeld niet lekker samen met de Pluto brown, Runway red en Gravity blue. We snappen zo waarom de verkoper aangeeft de meeste orders te krijgen van mensen die voor de witte, grijze en zwarte tinten gaan. Kofferbak Kia e-NeroPeriodiek onderhoud van de elektrische auto blijft zo te horen beperkt tot het uitlezen van de informatiesystemen, bijwerken van het kaartmateriaal van het navigatiesysteem en zonodig vervangen van de banden.

Een (mogelijk) nadeel schuilt in de onzekerheid of (op termijn) plaatsing van een trekhaak voor fietsendrager of aanhanger mogelijk is. Bij de FAQ over de e-Niro stelt Kia momenteel: “Op dit moment is het nog niet duidelijk of de e-Niro zal beschikken over een trekvermogen of verticaal draagvermogen voor een fietsendrager. Onze R&D-afdeling kijkt naar de mogelijkheden en verricht diverse testen.”

Rest het nodige geduld, want de levertijd, ook voor leaseklanten, is een jaar. Dat wordt maandag de leasemaatschappij bellen hoe zich dat verhoudt ten opzichte van het halverwege dit jaar aflopende contract.

Zie ook: