Op zoek naar leasewagen Huyndai Kona en Ioniq getest

Na het aanleggen van de long list is het zaak de auto’s te testen. De eerste dealer die ik 28 december 2018 aandoe, is Autopalace in Zwolle voor een proefrit van het elektrisch aangedreven nieuwe model Kona. Op de website oogt de Kona robuust. Voorin zit de auto prima, ook voor mijn lengte. Ik kan het heads up display goed zien en voel me snel thuis in deze soepele automaat, alsof ik een Toyota Prius in plaats van mijn Skoda Superb om de hoek heb staan. Display Hyundai Kona

Alles wat je aan elektronica kunt bedenken, zit erop. Ik word gewaarschuwd bij het niet geheel binnen de lijntjes rijden, welke snelheidslimiet geldt en welke voertuigen zich in mijn dode hoek bevinden. Bediening van cruise control, navigatie, etc. is makkelijk, zowel op het scherm als aan het stuur. Grote aantrekkingskracht gaat uit van het 64kWh accupakket dat een actieradius van 482km belooft.

Negatieve punten aan de Kona
Stuurwiel Hyundai KonaDat ik lekker zit, wil niet zeggen dat anderen zich comfortabel voelen in de Kona. Achterin blijft hoegenaamd géén ruimte over, ook niet na opofferen van beenruimte voorin. Ik heb één dochter mee als proefpersoon. Beiden zijn we het snel eens. Deze auto is achterin voor kleine medelanders of Aziaten, niet voor lange Hollanders en zal dus daarom niet mijn volgende leaseauto worden. Kofferbak oogt klein, deze is met 332 liter de kleinste op mijn long list. Een heel praktisch nadeel is de levertijd van één jaar. Nog een reden waarom bij maximaal drie maanden voor het verlopen van het leasecontract de Kona niet als volgende auto besteld kan worden.

Is de Ioniq EV een alternatief?

De verkoopster geeft ons gelijk op de ruimte. Is de Ioniq EV een alternatief? Het nu nog 28kWh accupkket is in slechts 20 minuten (Kona: 45 minuten) bij een snellaadstation bijgevuld. Er komt ergens in 2019 een 48kWh uitvoering die de actieradius van 280km zal vergroten. Elektronische hulpsystemen zijn vergelijkbaar. Henriëtte gaat soepel achter me zitten. Ruimte achterin zit wel goed. En de Ioniq EV is in de Premium versie heeft een kwartaal levertijd. De huidige goedkopere Comfort uitvoeringen staan in de Rotterdamse haven en zijn direct leverbaar. Maar goed, natuurlijk gaat mijn belangstelling uit naar de 2019 versie die in onderstaande video review wordt vergeleken met de BWM i3s en Toyota Prius,

In de lease is Ioniq erg gunstig geprijsd. Het ontbreken van de mogelijkheid om een fietsendrager aan te brengen geeft een verkoper aan een andere klant aan als feit. Thuisgekomen en later in het weekend getipt door een Capgemini collega vind ik na wat zoeken een recent artikel waarin de mogeljikheid wordt uitgelegd om wel degelijk voor de Ioniq een fietsendrager te bestellen.

About Henk-Jan van der Klis

Henk-Jan van der Klis is a Capgemini engagement manager, financial services & project management consultant, project management trainer for the Capgemini Academy, seasoned editor, and daily blogger. He lives in Balkbrug, the Netherlands with his wife and three children.