Na het zien van de VPRO documentaire #followme 22 november 2018 en het schrijven van de recensie erover ontdekte ik dat er 18 november 2018 een documentaire Follow Me was uitgekomen. En laat die in dezelfde week als #followme op Netflix uitgebracht te zijn. Makkelijk dus om ook die te bekijken. Waar Nicolaas Veul voor de Nederlandse documentaire zich concentreert op fake accounts en de oppervlakkigheid van getallen, stort Asri Bendacha uit de Verenigde Arabische Emiraten in de wereld van social media influencers met een persoonlijke missie zo snel mogelijk veel Instagram followers te scoren.
Op 29 november 2018 besprak ik nog Nora A. Draper – The Identity Trade: Selling Privacy and Reputation Online en exact dat krijg je in Follow Me te zien. Jongelui als DJ Khaled, make-up artieste joelle Mardinian (@joellembc1), engineer Noha Nabil (@nohastyleicon) and David Dobrik @daviddobrik die met een eigen Youtube kanaal hun komedie shows, make-up tips, ‘real life’, etc. tonen aan belangstellenden en zo benaderd worden door tussenpersonen die namens marketingafdelingen van fabrikanten en dienstverleners voor product placement, recensies, aanbevelingen en expliciete reclame. Dat deze groep mensen met een marketingkreet ‘influencers’ worden genoemd, leidt ook in de documentaire tot een zoektocht naar antwoorden op wat iemand nou een influencer maakt.
Vanwege het financiële en materiële genot houdt menigeen zich op de vlakte of zegt vooral een positieve boodschap te willen brengen. Een enkele geïnterviewde verwijst voor echte influencers naar bijvoorbeeld Martin Luther King en benadrukt dat mensen beïnvloeden dan ook zonder hulpmiddelen zou moeten kunnen. Want, eerlijk is eerlijk, over een decennium hebben we wellicht geen Snapchat, Instagram, Youtube of Facebook meer. Denk maar terug aan Myspace, Hyves, Geocities, SecondLife. Via media mensen proberen te beïnvloeden is van alle tijden. Noem het marketing, PR, propaganda of censuur.
Hoewel Asri Bendacha (@followasri) de fiets van zijn zus leent om in Amerika opnames te maken, de VidCon te bezoeken, zich verbaast over tienermeisjes die Youtubers als daddy van hun kinderen willen, maar verder geen poot tussen de deur krijgt bij Facebook of Instagram, is veel van de 80 minuten durende documentaire gewijd aan jongelui uit Arabische landen die via social media hun vrouwelijkheid, of juist de voorliefde als man om achter het aanrecht te koken, zich staande houden te midden van kritiek en heersende culturele opvattingen. In die zin geeft het in 2017 opgenomen Follow Me een aardige inkijk in de opvattingen van jongeren in landen die we in West-Europa in eerste aanleg associëren met Islam als onderdrukking, mislukte ‘Lentes’, oorlog en geweld. De documentaire had in een jaar geleden z’n première, onder meer op het Dubai International Film Festival (Diff).
“Follow Me”, a movie we supported and was filmed in #Dubai and directed by Asri Bendacha, is now available on Netflix!
This makes Bendacha the first ever Dubai-based independent documentary
filmmaker to be featured on Netflix. #filmdubai #mydubai pic.twitter.com/MWv70vwjCJ— Dubai Film & TV Commission (@FilmDubai) November 19, 2018
In 2018 startte Asri – nu financiieel gesteund door Netflix na een poging tot crowd funding – een vervolg rond de bitcoin. Klinkt alweer achterhaald, maar een jaar geleden hot en happening. De bitcoin en altcoin bomen groeiden tot in de hemel. Zóóó 2017. Ach, zolang je als filmmaker ideeën hebt, financieel ondersteund wordt, kun je de boodschappen betalen en vooruit toch?
Related Posts