Wandelen naar de campus en langs het GLOW festival in Eindhoven

Van 10-17 november is het jaarlijkse GLOW festival in de lichtstad Eindhoven. Lichtkunstwerken in de openbare ruimte om langs te wandelen en te fotograferen. Na diverse keren het Amsterdam Light Festival in december-januari of de Lichtbeelden route in Zwolle, reis ik met Klazien deze zaterdag november per trein naar Eindhoven.

Relive ‘Wandelen naar de campus – Eindhoven’

Reist per spoor van Utrecht naar Den BoschIn één keer gaat dat niet, want juist tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven wordt aan het spoort gewerkt. Vanaf Den Bosch pakken we de NS bus naar Boxtel om daar verder te treinen naar Eindhoven. Daar nemen we de stadsbus 16 naar het zuidwesten van de stad, het begin van de route uit Wandelen naar de campus.

De voorzijde van de wandelgids roept op: “Bezoek de campus bij voorkeur op werkdagen.” Dat de High Tech Campus Eindhoven helemaal gesloten is op de zaterdag, had ik niet 1-2-3 begrepen, wel bevreemdde het me dat er op zaterdag geen bus naar de Laanpoort rijdt. Anyway, vanaf de Nicolaistraat wandelen Klazien en ik door de arbeidersbuurt Bennekel-Oost naar de Locatellistraat, een groene – wat heet, geelgekleurde – zone tussen de bebouwing en de Dommel. Laan poort High Tech Campus EindhovenDe Laanpoort is gesloten, meer dan een foto van de schanskortven die het campusterrein afsluiten en een blik op auto’s van de beveiliging zitten er niet vanmorgen. De High Tech Campus is het volgende leven van het voormalige NatLab van Philips. Aan de overzijde vna de weg heb ik wel enkele boomsingels gezin door het open landschap. Klazien wandelt over bomensingel naar Dommel EindhovenDe eerste en misschien wel enige zandpaden vandaag pakken we direct mee en komen speels uit bij de Dommel. De rivier vormt het lijntje dwars door de stad naar de andere campus van de Technische Universiteit Eindhoven. Ruim vijf kilometer volgen we de jaagpaden langs het water en genieten van de herfstkleuren. Zicht op Dommel vanaf jaagpad Eindhoven 1Onderweg treffen we de Genneper Watermolen, een metalen sculptuur van Vincent van Gogh die er in de omgeving schildert, stadsvilla’s en huizenbouw uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. Het groen om de rivier heen heet voorbij de Boutenslaan achtereenvolgens Dommelplantsoen, Lex en Eco Hornemannplantsoen en Anne Frankplantsoen. In het stadscentrum zijn her en der langs de waterstroom informatiepanelen opgesteld met foto’s en uitleg over fabrieken die er hebben gestaan voor het maken van zeep, stoffen en dergelijke. In december 2017 heb ik bij mijn vorige bezoek aan de stad me geconcentreerd op de musea en historie. GLOW Precious Plastic in Dommel EindhovenNu vertel ik Klazien over de kunst in het Van Abbe museum, wijs het stadhuis, de villa van Philips en De Effenaar aan. In de Dommel is een verzameling zakken met plastic flessen als kunstproject en oproep plastic in te zamelen voor recycling aangelegd op de route van GLOW. stappen we door de spoortunnel met Silly Walk afbeeldingen – De Britse acteur John Cleese opende in april 2016 deze bijzondere tunnel op z’n pantoffels.

Innovation starts at campus Technische Universiteit EindhovenOp de campus gaat de beschreven route dóór het Auditorium. Het gebouw is dicht en het Dutmalapad langs de Dommel wel zo mooi. We steken bij de fietsenstalling van het sportcentrum de rivier over. De gids wijst op Gerrit Rietveld als ontwerper in 1963 van de kern van het sportcentrum en in het bijzonder de ronde dakkoepels. Wij zien geen koepels, wel sportieve studenten die deze ochtend een balletje komen slaan of gaan zwemmen. De roeststalen zuil met ‘where innovation starts’ is een ode aan de TU/e van kunstenaar Michel Suk van het lichtkunstfestival GLOW uit 2011. We lopen langs studentenflat Aurora naar de Lismortel, de straat waar Fontys hogescholen zijn gevestigd. Diagonaal het grasveld over naar De Zaale om langs het Nanolab, Spectrum- en Fluxgebouw te lopen. Het Gemmingegebouw aan de Groene Loper, een nieuwe ontmoetingsplek voor staf en studenten in het hart van de campus, is gesloten. We lopen door tot in het MetaForum. Universiteitsbibliotheek campus Technische Universiteit EindhovenDe trap op, de universiteitsbibliotheek in voor een toiletbezoek en een blik op de studieplekken. Buiten onder het dak hangt een zweefvliegtuig met opdruk ‘A flying start starts at Tu/e. Hier zullen onze beide dochters met hun voorliefde voor gammawetenschappen niet gaan studeren.

Metaforum campus Technische Universiteit Eindhoven 2Zelf ben ik voor het eerst hier, en kijk mijn ogen uit op de architectuur en toch enorme ruimte tussen de gebouwen. Een bezoek aan het groene Vertigogebouw en De Zwarte Doos is nu niet mogelijk. Campus Technische Universiteit Eindhoven Walk This WayWe nemen het Limbopad langs de Kennispoort naar het station. Nog één blik terug op het ooit als olifantenpaadje van station naar campus dan.

Shop til you drop
Interieur Catharinakerk Eindhoven 2Het is nog maar net half twee. We hebben de hele middag. Ik trek eerst met Klazien door enkele winkelstraten tot we in de Catharinakerk belanden. Daar oefent een orkest op werken van Olivier Messiaen, o.a. Et Exspecto Resurrectionem Mortuorum, destijds (1964) een opdracht van overheidswege ter nagedachtenis van de slachtoffers van beide wereldoorlogen. Messiaen schreef geen requiem, maar een glorieuze verheerlijking van het eeuwig leven. Die uitleg hebben we wel nodig; stylistisch is de muziek zeker niet ons ding, hoewel we wel blijven zitten bij de generale.

Klazien zit bij Amon EindhovenWe genieten van panini, thee en koffie bij Eetcafé Amon aan het Begijnenhof . De uitbater heeft de muur waar ook de wc’s te vinden zijn bedekt met foto’s van de stad, prominent de sponsorborden van zijn bedrijf in het Philips Stadion in het midden. Het is serieus gaan regenen. We houden het de rest van de middag vooral op (kleren)winkels binnen. Uit nieuwsgierigheid gaan we bij het voormalige V&D pand naar binnen. Nu zit er een makersclub, een koffiebar en Segway circuit op de begane grond, de hipster versie van antikraak bewoning. Schotel Curry chicken soup Xu Noodle Bar EindhovenNa een rondje over de Kleine en Grote Berg duiken we eind van de middag bij Xu Noodle Bar in. Pittige noodle soup en een pot thee. Klazien krijgt haar reuzenkom soep niet op, dus ontferm ik me na mijn eigen portie ook over het restant van de hare. Gmeeenschap van goederen en liefde die door de maag gaat…

GLOW
GLOW Lichttoren Philips Eindhoven 7Officieel gaat het GLOW festival om half zeven van start. De pijlen hangen er en we zien al grote groepen mensen op de been, duidelijk onderweg. We sluiten aan en gaan van het stationsplein eerst naar de Lichttoren van Philips. Onder het wachten op groen licht bij het zebrapad genieten we van de bewegende lichtprojecties op de toren en blijf ik foto’s schieten. GLOW Chinese verlichting op Victoriaplein Eindhoven 3In het Victoriapark zijn Chinese taferelen te zien. Eindhoven heeft eerder dit jaar een convenant gesloten met een Chinese stad, de burgemeester vertelt later vanavond in het Philips Stadion dat de 250.000 inwoners van Eindhoven toch wel schril afsteken tegen de 6.000.000 daar, en zodoende is er een vriendschapsband uitgedrukt in licht. Op een naastgelegen complex wordt met rode en witte lichten het gebouw bespeeld. Een omstander merkt op dat de gespeelde muziek een leuk melodietje is. Waarschijnlijk denken omwonenden daar eind deze GLOW week heel anders over.

GLOW Lichtshow in Philips Stadion Eindhoven 46Volgende stop is het Philips Stadion. We hebben vooraf tickets gekocht voor de lichtshow van half zeven. Met enkele duizenden anderen worden we door stewards zo het stadion in geleid, dat alle stoelen keurig bezet zijn met uitzicht op de noordzijde. Na half zeven gaat het los! Lasers, trance muziek, vuurtwerk en videoprojecties. Ja, naar verloop van tijd meer van hetzelfde, toch spectaculair om te zien. Het regent fors, maar wij zitten droog onder dak. Ik maak veel foto’s en ook enkele filmpjes. Bewegende beelden zijn hier nog tekenender dan de foto’s in het album. Ik heb mijn impressies van verschillende momenten in de show hieronder gezet.

GLOW lichtgevende stoel EindhovenNaar buiten komen kost tijd. Het regent nog steeds. We lopen nog door de verlichte spoortunnel, langs verlichte wandelbankjes en een parkeergarage waar een lichtshow wordt gegeven. GLOW Studenthotel Eindhoven 4Onder de luifel van het stationsgebouw kijken we naar de lichtprojectie op het Student hotel. GLOW in stationshal Eindhoven 2Binnen in de hal is het glas-in-lood uitvergroot op de grond geprojecteerd. Het is ons afscheid van GLOW en Eindhoven. De regen is te heftig om door te lopen. Om zeiknat in de trein te gaan zitten, is niet handig. En we hebben ook voor de terugweg wat extra reistijd vanwege de NS bus tussen Boxtel en Den Bosch. Vlak voor elf uur ‘s avonds zijn we weer in Balkbrug na een enerverende dag in Noord-Brabant.