Jess Glynne – Always in Between

      No Comments on Jess Glynne – Always in Between

In 2014 scoorde zangeres Jess Glynne met Clean Bandit de enorme hit Rather Be. Het liedje gaf haar muzikale carrière een enorme stimulans. Als je nu Rather Be terugluistert, is het eigenlijk een wat vlak liedje. Wat een verademing om na zeven #1 hits de opvolger van het debuutalbum I Cry When I Laugh (2013), Always In Between in handen te hebben. De eerste single, I’ll Be There continueerde de succesformule voor hits. Gospel en R&B met een positieve boodschap gemengd. No One vind ik zelf sterker dan deze mid-tempo single.

De tweede single is het oorwurm All I Am, dat ikzelf verrassend vond bij het zien van de videoclip, waarin Glynne een beeld neerzet van ook maar een gewone vrouw te zijn. In het met Ed Sheeran geschreven Thursday zingt ze met akoestisch gitaar in de hand het beu te zijn met make-up zichzelf te verhullen en soms ook jammerlijk te falen in de liefde. Het formulaïsch zelf schrijven is knap, maar ook op veilig gespeeld. 123 lijkt op Gave Me SomethingNever Let Me Go op Ain’t Got Far to Go en Broken op Take Me Home.

In Hate/Love de bipolariteit van de onstuimige relatie met orgeltje en tot meeknippen of -klappen uitnodigende melodie. Dat mag je ook wat vlotter doen in Rollin. Een onbereikbare liefde in Won’t Say No. De groep producers die voor het album werd ingeschakeld heeft een solide en warme pop sound verzorgt, maar Glynne niet heel ver buiten haar comfort zone gehaald. Electronica draagt Nevermind. Op de Deluxe editie volgen nog de gospel These Days met rappers Macklemore en Dan Caplen, en het met brasshouse trio Too Many Zooz en DJ KDA dansplaat So Real (Warriors). Vet, maar stilistisch sterk afwijkend van de rest van Always In Between. Mid-tempo op electronica uitgedrukte Million Reasons en de op een slechte piano gespeelde ballad Insecurities sluiten af. Glynne wil hiermee laten hangen, dat onzekerheid, angst en kwetsbaarheid haar net zo goed dagelijks plagen als haar publiek. Tussen hergebruik en vernieuwing, succes en mislukking, 100% akoestisch tot 100% synthesized, de albumtitel waardig.