#followme – waarom zou je (nog) op Instagram willen? Echt mooie foto’s bekijken!

Blogger @WandaWandelt tipte vandaag uitgerekend via Instagram over de documentaire #followme die donderdagavond 22 november 2018 was uitgezonden op NPO3. Anders dan zonder de bron gezien te hebben commentaar te geven of de inhoud ongezien door te spelen, neem ik me voor de documentaire alsnog te bekijken. Instagram is een etalage. Zien en gezien worden, zoals je vroeger op donderdagavond door de winkelstraten slenterde om indruk te maken. Instagram, met 1 miljard actieve gebruikers en eigendom van Facebook, is belangrijk voor jong en oud, influencer marketeers, brands en fotografie liefhebbers.

 

View this post on Instagram

 

Heb jij de docu #FollowMe al gezien? Best schokkend dat likes en volgers worden gekocht. Hoe echt is Instagram nog vraag je je dan af? Gelukkig zie ik ook een andere kant van Instagram. En is niet alles nep. Daarom ben ik zo blij met kickass lady @thesocialgoodgirl die met #echtinsta iedereen oproept onszelf minder met elkaar te vergelijken en vooral het echte leven te laten zien, met ups en downs. Ik heb geen tienduizenden volgers en soms kijk ik jaloers naar grote accounts met duizenden likes en reacties, de perfecte instafeeds met de prachtigste foto’s. Maar dan bedenk ik me weer dat de mensen waarmee ik een connectie heb op Instagram, echte mensen zijn, waar ik een echte connectie mee heb. Die af en toe gezellig mee wandelen. Mensen die net als ik een grote voorliefde hebben voor wandelen en de natuur. Daar doe ik het voor! En natuurlijk baal ik als een opdracht aan mijn neus voorbij gaat omdat iemand anders meer bereik of interactie heeft, meer hé, dan ga ik toch lekker zelf wandelen! Want uiteindelijk is het mijn missie om heel Nederland aan het wandelen te krijgen. Dat hoop ik hier op Instagram te laten zien met mooie foto’s en echte verhalen, vanuit het hart 💚 #wandelen #wandawandelt #instalove #liefdevoorinstagram

A post shared by Wanda Wandelt 👣 (@wandawandelt) on

De documentaire is een crossmediaal onderzoek naar de strijd tegen het algoritme, groeifactor, de verslavende werking van likes en followers, ofwel het business model van Instagram. Via het Instagramaccount @followme.doc probeert Nicolaas Veul alle tips en trucs om zijn account tot een succes te maken. Ook worden interviews getoond en reflecteert de programmamaker op zijn bevindingen in de documentaire. Jongens die dromen om te kunnen leven van in scène gezette, gezellig moetende ogen foto’s, campagnes met influencers. Hoe val je op? Nicolaas spreekt met een 15-jarige verkoper van Instagramaccounts met een gewenst aantal volgers. €35 voor een account met ‘instantly’ 10.000 volgers. Dovetale maakt software die bots en nepaccounts detecteert. De Russsische app Commenter, vrouwen die met echte commentaren in comment pods een centje bijverdienen, en een heuse sekte om gebakken lucht tot geld om te zetten. Onthutsend, want er wordt met fraude veel geld verdient. En ja, er zijn ook spijtoptanten.

Instagram heeft deze week aangekondigd echt werk te gaan maken van nepvolgers en likes. Facebook / Instagram heeft baat bij gezien worden van hun advertenties (profielen met ‘Gesponsord’ eronder). Wat houdt advertentiebereik anno 2018 in? Is je marketingbudget weggegooid geld? Is valsspelen de norm op Instagram…zoals in het ‘echte’ leven?

Beauty is in the eye of the beholder
Sinds 2014 heb ik zelf @hjvanderklis op Instagram. De liefde voor fotografie regeert, gewoon kiekjes uit mijn eigen leven laten zien, het merendeel zonder enig filter. Ik wandel en reis veel, dus er is genoeg te zien en te delen. Op dagen dat ik gewoon aan het werk ben géén verplichte foto van de dag of andere druk om iets te ‘moeten’.

In 2014 volgde ik een workshop met @puurevents in Amsterdam met @henriet.te. Gewoon voor de fun. Vier en een half jaar later heb ik 1,189 posts gedaan, zit op 564 followers, terwijl ik 1,213 accounts volg. Kruimelwerk, leuk voor medewandelaars, vrienden en familie. Absoluut niet interessant om er iets aan te verdienen.

Qua volgen van anderen: tijdverdrijf om op dode momenten in de trein als ik werk of lezen zat ben even door de ‘tijdijn’ te bladeren en mooie foto’s te waarderen. Mijn kinderen vinden me heel selectief likes uitdelen, terecht: niet alles wat blinkt, is goud.

Aan tafel, onderweg en bij een dagje uit maken we als gezin regelmatig grappen over instagrammable moments, allerhande hashtags die onder de bijbehorende foto geplaatst zouden moeten worden. Word wakker als je denkt dat de wereld inderdaad één groot vakantiepark met duck faces, nieuwe kleding, parelwitte stranden, stralend weer, mooie huizen. Ik ga voor de echt mooie foto’s, soms van een zelfgebakken taart, een nieuwe rolstoel, de Martinitoren, een andere keer van een prachtige vrouw, een paddenstoel of herfstkleuren in het bos.


Zie ook: tv-recensie in De Volkskrant.