Phil Wickham – Living Hope

      No Comments on Phil Wickham – Living Hope

Twee jaar na Children of God is de Amerikaanse zanger en toetsenist Phil Wickham terug met een dozijn nieuwe lofprijs- en aanbiddingsliedjes. De release van Living Hope werd ingeleid met de gelijknamige single, waarin hij met collega Brian Johnson (Bethel Music) stilstaat bij Jezus Christus, de levende hoop in ons. Blijdschap om de redding van de dood als straf voor zonde. Tempo en timbre zijn in het overvolle 70bpm bereik, waarin alle bekende Amerikaanse, Australische en Nieuwzeelandse ‘worship leaders’ hun waren afleveren. Als consument, vaak lokale gemeenten over de hele wereld, weet je perfect waar je aan toe bent. Als je wat originelers zoekt, moet je verder kijken. Voorbeelden op Living Hope zijn verder How Great is Your LoveAnthem en Tethered. Wickham zingt en musicieert zelf trouwens in Harvest Christian Fellowship.

Albumopener Great ThingsWild River en Eyes Fixed tonen de Phil Wickham zoals ik die al jaren ken: intense productie, hameren op de toetsen en van de kruisdood en opstanding van Christus getuigende teksten. Wat opener en makkelijker mee te spelen op akoestisch gitaar is het vlotte Breath Away. Wickham zoekt het vocaal hogerop in Till I Found You met onmiskenbare moderne popinvloeden in het arrangement. Begrijpelijk dat deze tweede single in Amerika flink scoorde.

Na het intermezzo Boundless is Song in My Soul – hoe toevallig – een soulful gospel behandeling gegeven. Hollyn is te gast achter de microfoon. Maar liefst 19 liedjesschrijvers en 6 producenten hielpen Wickham met de totstandkoming van Living Hope. Afsluiter Revive Us Again is een mid-tempo vol elektronica die ook z’n weg naar kerk of gemeente zal vinden.

Bij mij blijft bij ‘worship artists’ als Phil Wickham wel de vraag onbeantwoord wat de beste mensen buiten aanbiddingsliedjes schrijven, instuderen en spelen nog meer doen in hun leven. Verwacht geen persoonlijke noot, een liefdeslied voor vrouw of kinderen, een worsteling, ellende of verdriet op Living Hope. Zolang muziek geen opiaat wordt om het echte leven te onderdrukken en de kerk midden in de samenleving blijft staan in plaats van podiumgericht (onbedoeld) een artiest aanbidt, is er een hoop ten leven.