Van Wunderlist naar Microsoft To-Do

Microsoft to-do 1Met veel plezier heb ik een aantal jaren gebruik gemaakt van Wunderlist, een to-do applicatie die op het web, in een smartphone app en browser-integraties overal en altijd mijn behoefte task management te doen in te kunnen vullen. Aanleiding destijds was het niet in de BlackBerry Work suite ondersteunen van Outlook / Exchange tasks in de variant zoals die door mijn werkgever beschikbaar is gesteld. Wunderlist is intussen overgenomen door Microsoft die de kennis en kunde gebruikte om To-Do te ontwikkelen.

Daar kwam ik pas achter toen ik de Wunderlist for Outlook applicatie in Windows in de lijst geïnstalleerde programma’s zag staan, maar niet herkende van knoppen of functies in Outlook. De add-in wordt al twee jaar niet meer ondersteund of doorontwikkeld. Fijn, communicatie door app-bouwers. Microsoft Office heeft wel een nauwe integratie met het gratis To-Do, zo wordt me beloofd en een importfunctie om de in Wunderlist beheerde taken snel te kunnen importeren.

2018-07-22_06-15-43Net zo min als Google’s importfuncties goed met herhalende afspraken in de agenda kunnen omgaan, gaat de import van Wunderlist verkeerd bij herhalende taken. Deze worden standaard twee dagen te laat in de lijst gezet. Nou zijn dat er niet al te veel en kan ik het handmatig aanpassen. De uitwisseling gaat via je Office 365 account. Opvoeren en bijwerken van acties kan via Office 365 online, Outlook taken (jazeker, daar zijn de lijsten uit Wunderlist / To-Do) als categorieën taken teruggebracht) en de app op smartphone (Android, iOS). Microsoft To-DoOp mijn Android kun je in het notificatiepanel de mogelijkheid aanzetten snel taken te kunnen toevoegen. Dat scheelt een widget op een scherm, hoewel de 1×1 Wunderlist widget om een nieuwe taak toe te voegen geen To-Do opvolger heeft gekregen. Het andere widget om in een formaat naar wens een overzicht van je to-do’s te zien en nieuwe te kunnen opvoeren, is er wel. Mogelijkheden om einddatum en een herinnering in te stellen zijn wat slimmer dan die in Wunderlist. Een makkelijke knop om alle voltooide taken te verwijderen ontbreekt. Dat had Wunderlist wel. Het zal Microsoft te doen zijn om een beeld van mijn takenlijst te krijgen en te houden. Handmatig verwijderen kan wel door de taken aan te klikken en dan op verwijderen te klikken. In Outlook zelf kan dat ook via het view filter op Voltooide taken. Dan zijn ze met één klik op de Delete toets ook weg.

Waar Wunderlist toch nog behoorlijk op uitstel was ingericht, zie ik To-Do de ‘later’ functies uitgebreid te hebben, maar ziet completeren er wel groen en afgerond uit. Taken kunnen desgewenst los van einddata en herinneringen in een Mijn dag venster worden samengebracht, een verzamelbak van taken waaraan je vandaag zou willen werken om focus aan te brengen. Ik ben er niet zo’n liefhebber van. Lijsten kunnen met collega’s, vrienden en gezinsleden gedeeld worden om samen te werken of bijvoorbeeld een boodschappenlijst te onderhouden.

Overigens verschilt de functionaliteit rond de to-do’s significant tussen Office 365 online, de Outlook Taken-omgeving en de mobiele app. Zo worden taken die je in Outlook onderhoudt pas (met de juiste status) zichtbaar als je Outlook met Exchange verbonden is (geweest). Blijft het toch nog opletten. En suf is het zeker als je een kleine week na de migratie een mail van Microsoft AppSource krijgt met de vraag hoe Wunderlist voor Outlook bevalt. Ook zij hebben nog een to-do.