Derri Daugherty – The Color Of Dreams

Na in mei genoten te hebben van de lead single Unhypnotized kon ik twee weken voor de reguliere release datum vanaf 21 juni als bijdrager aan de in 2016 gehouden Kickstarter crowd funding campagne al van het volledige album The Color of Dreams gaan ontdekken. De album opener is een akoestisch luisterliedje met de eigenzinnige teksten van Derri Daugherty die als zanger/gitarist in The Choir normaliter de door drummer Steven Hindalong geschreven teksten zingt. Als de auto het niet doet, ga je gewoon lopen. In de rocksong Unhypnotized kom je deze spanning tegen in frasen als: “I heard the devil sing a gospel hymn. I saw an angel shooting heroin. Not every savior has been heaven sent. You might be forgiven but nobody’s innocent. I grew up on the west coast, raised in the south. Saw a spider crawl from a slain woman’s mouth. Miracles are real good reasons for doubt. And none of us know what divine love is about. I wanna get unhypnotized, I’ve gotta get unhypnotized. To see with unconditioned eyes, Get my demons exorcised.”

Naast Hindalong zijn ook de aan The Choir’s laatste album Bloodshot meewerkende Stephen Leiweke (bas, piano), Jars of Clay leden Stephen Mason (lap steel, achtergrondzang) en Charlie Lowell (toetsen) van de partij. In Your Chair doen zowel Matt Slocum op cello en Leigh Nash (met Matt beter bekend als Sixpence None The Richer) achter de microfoon En toch heeft Daugherty een eigen geluid en zeggingskracht. Privé waren de omstandigheden tijdens het schrijven en opnemen verre van optimaal. In 2017 moest Derri tijdelijk van Nashville naar Los Angeles verhuizen om zijn 92 geworden, tot vlak vóór zijn sterven zeer actieve vader te verzorgen. In Your Chair en Between Nashville and L.A. (nota bene geschreven door Daniel Amos voorman Terry Scott Taylor) verhaalt de artiest erover. Qua sound zit het liedje tegen de countryrock van Lost Dogs aan, één van Derri’s nevenprojecten van 1991-2012 met onder andere  Steven Hindalong en Terry Scott Taylor.

Met zwaar strijkwerk omgeven Saying Goodbye op akoestisch gitaar zit vol dubbele gevoelens vaders heengaan. Het liedje werd geschreven met Paul Averitt. I Want You To Be en het gevoelige Baby Breathe vieren ook de decennia lange samenwerking met Steve Hindalong die Daugherty’s album produceerde en de gastmuzikanten liet inspelen, toen Derri mantelzorger was in L.A.. Opgewekter klinkt We’ve Got the Moon (shining down). Indrukwekkend percussiewerk, sferisch gitaarspel en orgelspel kenmerken het door Peter Bradley Adams geschreven So Are You To Me.

Bijzonder is het laatste deel van The Color of Dreams. Zes door Jeff Elbel (voor de gospelveteranen onder jullie: hij werkte voor Dead Artist Syndrome, LifeSavers Underground en Farewell to Juliett en speelde in de band van drummer Tom Sharpe (die je wellicht kent van Mannheim Steamroller en Styx) en had jarenlang zijn eigen band Jeff Eibel+Ping) geproduceerde ambient tracks zonder tekst om naar te luisteren, desgewenst in kleur te dromen.