In 2014 las ik Geven en nemen: de verborgen dynamiek van succes. Het nieuwe boek, Het kan ook anders van Adam Grant, de vertaling van Originals, maakte me nieuwsgierig. Wat beschout de populaire schrijver en onderzoeker als non-conformisten? Na lezing komt het neer op de categorie ondernemers en doeners die ‘level 5 leiderschap’ en ‘outliers’ zijn, die zingeving, autonomie en meesterschap tonen en hun dromen najagen. Grant noemt het anders, maar ziet in dezelfde gedragingen als andere gedragspsychologen en management goeroe’s sleutels voor succes. De Tesla of Segway, kennisdeling binnen de CIA tot eigenzinnige communicatievormen aan de vooravond van de Arabische Lente, het boek barst van de voorbeelden. Wel zijn de verhalen regelmatig (nog) niet af. Zelf wil ik dan weten hoe een onderneming er vijf jaar later voorstaat, of de beoogde revolutie ook nog steeds (h)erkend wordt en de veronderstelde doorbraak inderdaad disruptief bleek.
Als je de wereld wilt veranderen, moet je zelf het goede voorbeeld geven. En ja, concurrenten en uitvinders kunnen je op een onbewaakt ogenblik inhalen. Polaroid is één van de aansprekende voorbeelden in Het kan ook anders. Grant heeft weinig vernieuwende, schokkende punten aangereikt, hoewel de verhalen aanzetten tot blijven dromen, door willen gaan waar anderen stoppen en open ogen te houden voor de vele mogelijkheden om je heen om de wereld een stukje beter achter te laten voor een volgende generatie.
Over de auteur
Adam Grant is psycholoog, tophoogleraar aan de Wharton School van de universiteit van Pennsylvania en auteur van de bestsellers Originals en Geven en nemen. Hij is een vooraanstaand deskundige op het terrein van motivatie en zingeving en het leiden van een vrijgeviger en creatiever leven. Adam is bekroond door de American Psychological Association en de National Science Foundation en schrijft regelmatig artikelen voor de opiniepagina van The New York Times. Hij woont met zijn vrouw en drie kinderen in Philadelphia.
Related Posts