Lopend van school in Zwolle met een omweg naar huis in Balkbrug

Als ik het routeontwerp voor de wandeling bekijk, lijkt het wel een zorgvuldig gekozen omweg van een kind dat bang is om met een onvoldoende thuis te komen. Henriëtte is vannacht om 3.15u per bus naar Schiphol vertrokken uit Zwolle voor de Romereis van Gymnasium Celeanum. Aanvankelijk zou ik haar alleen wegbrengen, maar de aanwezigheid van Klazien werd ook zeer op prijs gesteld. Tja, dan zou je om 3.20u gewoon de 25km met de auto naar huis kunnen rijden, of je gaat wandelen. Met de 80km Kennedymars Klarenbeek over twee weken is het voor de conditie, weer eens ‘s nachts lopen en het welbevinden tijdens een Kennedymars belangrijk kilometers te (blijven) maken. En zo heb ik wat zitten broeden op routes en kwam uit op deze loop langs de zuidelijke Vechtoever, via Ommen en Dedemsvaart naar Balkbrug. Het alternatief, via Hasselt en Staphorst naar Balkbrug viel toch af, omdat volgende week zaterdag de SWOS Reestdaltocht deels door hetzelfde gebied gaat.

Relive ‘Wandelen van Zwolle naar Balkbrug met een omweg’

Zwolle – Vechterweerd (10km)

Zwolle uit op KuyerhuislaanNadat de ouders één voor één wegrijden sta ik in de regen alleen op de parkeerplaats van winkelcentrum De Dobbe in de Aa-landen. Beter om zoveel auto’s, kwekkende kinderen en twee touringcars niet rond De Zoom in de woonwijk midden in de nacht te hebben. Reflecterend hesje aan, zaklamp in de zak en GPS logger aan. De Rijnlaan, Waallaan, Maaslaan en Beulakerwiede naar het oosten. Op de Reggelaan loop ik even verkeerd, maar vind het Koeweidepad de Aa-landen uit snel. De straatverlichting is voldoende. Via de Brinkhoekweg ga ik de snelweg A28 onderdoor. Het Vegtlusterbos is onverlicht, maar ook goed te doen. Wel bedenk ik me, dat dit stadspark wellicht vóór zonsopgang niet toegankelijk is.Bomen op Vechtdijk tegen lichtgloed van Hessenpoort ZwolleDe Nieuwe Vecht betekent: dag Zwolle. Voorlopig is het de dijk langs de zuidoever van de Overijsselse Vecht aflopen. De zaklamp heb ik vannacht alleen een paar seconden nodig op de splitsing Maatgravenweg – Vechtdijk om het fietspad te vinden. Donker is het ‘s nachts in Nederland zelden en met het bedrijventerrein Hessenpoort aan de overkant van de rivier is er zoveel strooilicht, dat de kale bomen juist contrasteren. Mijn ogen wennen snel aan het donker en het asfaltbetonnen fietspad op de dijk is goed begaanbaar. Minder leuk is de aanhoudende regen. Langzaam worden alle kledingstukken kletsnat. Als ik na 10km wandelen een wandelbankje aan een plas met kwakende eenden zie, rust ik er kort. Iets verderop licht de stuw en brug Vechterweerd, zo herken ik van eerdere wandelingen overdag.

Vechterweerd – Vilsteren (11,5km)

Henk-Jan bij station DalfsenHet fietspad op de dijk geeft goed zicht op de rode en witte kattenogen die de automobilisten – en dat zijn er ook in deze nachtelijke uren meer dan je verwacht – op de slingerende Koepelallee helpen op de weg te blijven en niet een boom of metalen wering mee te pakken. Waar de Koepelallee naar het zuiden afbuigt, ga ik linksaf de Zuidelijke Vechtdijk op. Uit de stallen langs de dijk klinkt geregeld geloei, op sommige boerderijen wordt alweer gewerkt. Bij Station Dalfsen is overdag prima een rust in te lassen bij grand café Het Oude Station. Op onze huwelijksdag 1 mei 1998 hebben Klazien en ik er achter de tap gestaan voor de fotoreportage. Om half zes op zaterdagmorgen rijdt er 1. nog geen trein en 2. is het café gesloten. Dus loop ik in de regen door de Rechterensedijk op. In omgekeerde richting komend vanaf station Ommen is dit de finish van de jaarlijkse 10 Engelse Mijlen (16,1km) Station tot Station loop op de laatste woensdag van mei. Met Klazien heb ik een aantal malen meegedaan. Niet gek dus dat ik bij gebrek aan andere prikkels onderweg regelmatig terugdenk aan dit hardloopevenement. Molen Vilsteren met 2 wiekenAan een oude Vechtarm ligt Kasteel Rechteren. Op het 1200 hectare grote landgoed woont sinds kort de nu 46-jarige Christiaan Graaf van Rechteren Limpurg met zijn gezin. De Stentor laat hem aan het woord en geeft een kijkje in het interieur van het kasteel. Nu in de vroege ochtend zie ik alleen de contouren van het ‘mytisch kasteel’. Ik loop alsmaar rechtdoor om na 21km wandelen in het dorp Vilsteren aan te komen. De molen – op de Station tot Station loop ga je hardlopend dóór de molen – mist momenteel twee wieken. Wel een apart gezicht zo om half zeven in de vroege ochtendschemer. Op een paaltje tegenover Herberg De Klomp rust ik kort.

Vilsteren – Ommerbos (9km)

Motteheuvel bij Het Laar - VilsterenOp de Vilsterseweg naar Ommen wordt het eindelijk droger. Na de passage van de N48 en Beneden Regge valt me de motte aan de rechterhand op. De middeleeuwse kunstmatige heuvel heb ik op eerdere wandelingen hier in de omgeving niet meegekregen. Historici vermoeden dat een 12e eeuwse ringburcht hier de voorloper was van het oostelijker gelegen Huize Het Laer. Het is licht en dus wijk ik bij het landgoed Het Laer af van de doorgaande weg om even wat zand onder de voeten te hebben. Ada's Hoeve OmmenIk ga langs de begraafplaats, zie de gedenknaald weer eens en steek door om vlak voor Anna’s Hoeve, het onderkomen van één van de plaatselijke scoutingverenigingen op de Zwolseweg uit te komen. Ik volg het fietspad langs de weg. Aan de linkerzijde is net de Koeksegeul, een nevengeul van de Vecht opgeleverd om verblijf op de campings Anna’s Hoeve en De Koeksebelt nog aantrekkelijker te maken. Langs molen De Konijnenbelt en Hotel De Zon kom ik bij de Vecht uit. Het Shell tankstation aan de overzijde van de rivier biedt van 7-11u een ontbijtje (croissant, krentenbol en koffie) aan voor €2. Ik houd me in, heb genoeg eigen bollen en drinken bij me.

Molen Den Oordt OmmenMolen Den Oordt, waar ook het Streekmuseum Ommen is gevestigd is de volgende van vier actieve molens in de stad. Op de parkeerplaats van de verzorgingstehuizen rond de Hessel Mullertstraat gaat het reflecterend hesje de rugzak in. De route had ik expres langs de Haven Oost uitgezet, omdat ik de nieuwbouw – onderdeel van het financieel debacle De Drieslag, dat formeel in 2011 is stilgelegd – wil zien. De tientallen miljoenen euro’s die de gemeente, gesponsord door de provincie Overijssel, verloor in de verhuizing van sportpark De Rotbrink naar een nieuwe locatie ten oosten van Ommen, ombouw tot bedrijvenpark en een verhuizing van bedrijven rond Haven Oost en West naar het bedrijventerrein Rotbrink en daarna woningbouw op de vrijgekomen locatie midden in de economische crisis – budget werd in 2007 verkregen – pakte desastreus uit. Het bedrijventerrein Rotbrink is nog altijd amper gevuld. Wel zijn de woningen rond de voormalige haven gerealiseerd. Een neef woont er sinds kort. Vintage Vlieger Expositie Haven Oost Ommen

Opvallend èn uniek is het Vliegermuseum, ook aan Haven Oost. ‘s Avonds is de ruimte verlicht, zodat de vintage vliegers goed tot hun recht komen. Verder zijn de bedrijventerreinen aan beide kanten van de Slagenweg geen wandelomgeving. Dat is het Ommerbos zeker wel. Heerlijk om weer onverhard te kunnen stappen en te rusten.

Ommerbos – Kotermeerstal (9,5km)

Zuidelijke Dwarsweg OmmenHet bos maakt plaats voor een zandweg die bij de N36 naar rechts afbuigt. Het in 2010 geopende acht kilometer lange stuk autoweg tussen de N48 bij Ommerkanaal en de Witte Paal bij Stegeren heeft veel bestaande wegverbindingen doorgesneden. Voor het kleine wild zijn er wel tunnels onder de N36 door. Die wil ik niet uitproberen en neem de Grensweg en Zuidelijke Dwarsweg, een brede zandweg aan de rand van het Ommerbos wel naar de Arriërveldsweg. Die gaat keurig met een viaduct naar het noorden.

Ik twijfel. Zal ik het bij 40km houden vandaag en de route van het LAW 4 Maarten van Rossumpad naar Balkbrug volgen? De lucht in het westen is donkergrijs. De regenradar in de Weerplaza app houdt het op ‘droog’. Leuk is het stuk zonder fietspad langs Ommerkanaal niet. Met OSMAnd kijk ik naar een alternatieve route naar Dedemsvaart en zet de gang voor een 50km door over de Dwarsweg die ruim 3km verderop uitkomt op de Driehoekweg. Hoeve De Driehoek aan Driehoeksweg StegerenOp de gemeentegrens van Ommen en Hardenberg ‘begint’ ook de Van Rooijens Hoofdwijk met een wijk (watergang uit de tijd van de turfwinning) aan de rechterhand. Het is één van de vele sluipwegen in het buitengebied.

Ergens halverwege houdt een automobiliste naast me stil en tipt me om een reflecterend hesje aan te doen vanwege de mist. Ze had me niet gezien. Ik kan echter ruim een kilometer moeiteloos om me heen kijken, draag een felblauwe winterjas en heb mijn rode regenhoes nog altijd om de rugzak. Ik vermoed dat mevrouw zelf niet zat op te letten, geschrokken is en me voor ongelukken wil behoeden. Dat laatste is goed. De Elfde en Zestiende wijk kruis ik en laat me mijmeren over verdwenen vier tussenliggende wijken in nog geen kilometer voormalig veengebied. Via de Oostwijk neem ik de oostzijde van recreatieplas Kotermeerstal mee om er op een bankje te belanden.

Kotermeerstal – Balkbrug (9,3km)

Sint Vituskerk Langewijk DedemsvaartIk ben net weer in de benen of ik zie Gert Molema met kleinzoon in de kinderwagen aankomen. We praten even bij, waarna via de Jonkerswijk en Hoofdvaart de bloemenwijk rond de Tuinen Mien Ruys door het dorp kruis en bij de rooms-katholieke Sint Vitus Kerk aan de Langewijk uitkom. Kalkoventerrein DedemsvaartHet kalkoventerrein van de historische vereniging Avereest met een plaggenhut, kalkovens, wachthuisje van Sluis Vijf en een turfschip in het Ommerkanaal is zeker een bezoekje waard. Het Podium Gashouder met culturele voorstellingen in een voormalige gashouder staat ernaast. Voorbij de N377 sla ik linksaf de Zuidwolderstraat op en daarna de Mulderij en Sponturfwijk die door het Reestdal naar het westen slingeren door de buurtschappen Sponturfwijk en Strooiendorp. Via molen De Star ben ik terug in Balkbrug, waar ik 11.15u thuis ben na 49,3km wandelen.