Rond Rotterdam van Alexander naar Carnisselande

Met een Seizoensretour uit de NS Spoordeelwinkel op zak reis ik vandaag van Ommen via Zwolle naar Rotterdam Alexander. Was ik in juli van Zoetermeer naar Schiedam gelopen langs het Streekpad 12 / Groene Hartpad, zet ik deze vandaag voort vanaf de tot woon-, winkel- en werkgebied omgebouwde poldergrond in ‘010’. In de 19e eeuw werden 14 veenplassen drooggelegd met stoomgemalen. Het resultaat, de Alexanderpolder, is vernoemd naar Prins Alexander van Oranje-Nassau (1851-1884), niet onze huidige Koning Willem-Alexander, zoals ik tot het schrijven van dit verslag ten onrechte dacht.

Rotterdam Alexander – Ouderkerk aan den IJssel (11.5km)

Metro station Rotterdam AlexanderBij aankomst op station Rotterdam Alexander om 9.16u geen belangstelling van andere wandelaars om aan te haken. Eerder deze week had ik een uitnodiging op Facebook geplaatst in de groep wandel 1000km in 2017. Ik kan prima zelf een dag alleen wandelen, maar samen is gezelliger en waarom zou je niet met meer mensen genieten van typisch Hollandse landschappen?

Woontoren Rotterdam AlexanderHet duurt enkele minuten voordat voordat de GPS signalen ontvangen worden, maar dan ga ik echt op stap. Het miezert, maar niet serieus genoeg om de regenjas aan te doen. Parallel aan de metrolijn passeer ik de stations Oosterflank en Prinsenlaan.

Wat een toeval. Het aanhaakpunt op het Streekpad 12 Groene Hartpad ligt verderop aan de kruising met de Burgaslaan. Onze zoon vertrekt later vandaag met vrienden vanaf Schiphol naar de vierde stad van Bulgarije, Burgas voor een zomervakantie aan de Zwarte Zee. De bloemkoolwijken met Uit-borden om de uitgang te vinden maken snel plaats voor een groenzone met water rechts en een voormalige polderdijk links. Tussen Rotterdam en Capelle aan den IJsselDe bepijling op het de etappe 9 is soms overdreven goed, maar ook vaak afwezig. Zo lukt het me om in Capelle aan den IJssel een bruggetje naar rechts te missen. Ik kom er met de Capelseweg in zicht (enkele honderden meters te noordelijk) achter. Met OSMAnd navigeer ik aan de overzijde van de Capelseweg naar de Nieuwekerkse Tocht om het Streekpad verder te volgen. Het kost me wel ruim een kilometer extra. In de parkachtige omgeving zijn veel mensen in de weer, hardlopend of met honden.

De Rode Leeuw in Nieuwerkerk aan den IJsselHet slagenlandschap wordt na het verlaten van de wijk Schollevaar weer duidelijk. Ik steek de Ringvaart over en ga linksaf Nieuwerkerk aan den IJssel in. Op de smalle stroken land tussen de sloten worden hier 10 villa’s gebouwd op het landgoed ‘s-Gravenhout. Voor ruim €1 miljoen heb je er één. Aangekomen bij de rotonde in de N219 tussen Capelle aan den IJssel en ‘s-Gravenweg steek ik aan de overkant van de vaart terug. Aan mijn linkerhand zijn al golfers actief tussen de miezerbuien door. De Golfplaza vormt de entree van een 250 hectare groot Park Hitland, waar wandel- en fietspaden door het polderlandschap zijn getrokken, je langs rietkragen en brandnetels je een weg mag banen, maar ook terecht kunt in een vogelkijkhut of een buurtmoestuin. Net voorbij de zonnebloemen en rijpende tomaten en pompoenen wacht de Groenedijk aan de Hollandse IJssel. Het LAW gaat wat verderop alweer van de winterdijk af door de uiterwaarden heen. De Hollandse IJssel is hier behoorlijk ingedamd, maar wel drukbevaren.

Boten in Hollandse IJssel bij Nieuwerkerk aan den IJsselMet een druk op de groene knopt roep ik het voetveer op van de kant van Ouderkerk aan den IJssel. Voor €0,90 mag ik mee. De schipper veronderstelt met de gepaste betaling dat ik niet meer terugkom. Inderdaad, ik wil door naar het volgende veerpont. Aan de overkant rust ik na ruim 11km wandelen het ponthoofd.

Ouderkerk aan den IJssel – Kinderdijk (10km)

Watertoren Ouderkerk aan den IJsselHet Groene Hartpad gaat hier linksaf verder. Zelf volg ik in Ouderkerk aan den IJssel vanaf de Dorpsstraat anderhalve kilometer de drukbereden IJsseldijk richting Krimppen. Achter het gemaal Reinier Blok in Krimpen aan den IJssel is een smalle groenstrook voorzien van een slingerend onverhard wandelpad en een kaarsrecht geasfalteerd fietspad. Dit Breekkadepad hoort al bij het Park Krimpenerhout. Rechts de wijken van Krimpen aan den IJssel links, voorbij weilanden, Ouderkerk aan den IJssel.

Ik gebruik beide paden om ruim 2km verderop bij de rotonde van N210/N477 bij de start van etappe 5 van het LAW 6 Grote Rivierenpad te komen.

Nieuwsgierige koeien in KrimpenerhoutHet recreatiegebied de Krimpenerhout tussen Krimpen aan de Lek en Krimpen aan de Ijssel bestaat uit verschillende delen, die sinds 1982 zijn aangelegd. Het sluit aan op de oude veenstroom de Loet. De natuur krijgt de kans zich te ontwikkelen in moeraszones en ‘spontaan’ bos. De biologische diversiteit moet verder toenemen door extensieve begrazing en het gedeeltelijk afplaggen van het voormalig grasland waarop vroeger veel drijfmest is uitgereden.

Voor het afplaggen zoekt het recreatieschap samenwerking met de vier overgebleven agrariërs in het gebied. Ik slinger door een begrazingsgebied, steek de Oude Wetering over en pak nog een stuk Weteringbos mee, waarna alweer Krimpen aan de Lek volgt. Aan en op de winterdijk staan veel nieuwbouwhuizen. De routebouwers hebben ook aan achterafpaadjes door onkruid gedacht, voordat het veerpont van De Visser in beeld komt. Auto’s en andere motorvoertuigen kunnen de rivier hier ook oversteken. Vaartijden Veerpont De Visser over de Lek tussen Krimpen en KinderdijkVoor €0,75 mag je als voetganger mee. Mocht je er behoefte aan hebben, krijg je op vertoon van je veerticket bij Grand Café De Klok in de Molenstraat in Kinderdijk de 2e kop koffie gratis. Wat verderop komt de Lek samen met de Noord om als Nieuwe Maas naar Rotterdam en Hoek van Holland verder te gaan.

Wie Kinderdijk zegt, zegt molens en toeristen. Weer of geen weer, bussen vol worden hier uitgeladen. Met de Economenop 2010 ben ik er als toerist geweest. Nu halverwege een lange afstandswandeling kijk je toch anders tegen de meute sjokkende Italianen, Russen, Chinezen, Belgen en Duitsers. Halverwege het drukte stuk LAW pad langs het Nieuwe Waterschap rust ik.

Kinderdijk – Hendrik-Ido-Ambacht (10km)

Bij Museum Molen Kinderdijk is het ook zaterdag wasdagVoorbij de Museummolen maakt het asfalft plaats voor een grasdijk. Veel avontuurlijker, wel kletsnat gras en dus natte schoenen. Eén wandelaar volgt op een afstandje, de rest van de toeristen ben je hier kwijt. Als ik op de laatste oversteek na schaapskuddes en stiggeltjes gepasseerd te zijn op een LAW sticker Floris V-pad zie staan, check ik OSMand maar weer. Ergens bij de molens hebben het Floris V-pad en Grote Rivierenpad zich gesplitst. Wie weet waar een dan gebruikelijke handwijzer staat om de verschillende rood-witte LAW paden te onderscheiden, mag het zeggen. Ik heb ‘m niet gezien.

Molen aan Alblas Kinderdijk 2Verder geen paniek. Langs de Nederwaard staan ook mooie molens. Bij de brug en Kortland krijg ik de Alblas aan m’n linkerkant en loop ik Alblasserdam in. Voorbij de Randweg is de Kerkstraat met begraafplaats, witgeschilderde laagste meters van bomen rond een school, oude huizen en dergelijke een apart stukje. Als tiener ben ik vaak op braderieën in het centrum geweest, maar herken dit niet.

Monument bij gemaal Alblasserdam aan de NoordDe brug over de Noord ken ik wel. Destijds in de jaren ’80 was dit nog een flessehals in de A15 tussen Sliedrecht en Ridderkerk. De tunnel onder de Noord is in 1992 geopend. Brug over de NoordVanaf de vergeten brug – de brug ontbrak op Duitse stafkaarten en overleefde zo ongeschonden de Tweede Wereldoorlog anders dan de soortgelijke stalen boogbrug Wilhelminabrug in Deventer en de Rijnbrug in Arnhem – heb ik een mooi uitzicht over de Noord op de staalfabrieken en scheepvaart richting Dordrecht.

Kerk op plein Hendrik-Ido AmbachtAan de overzijde van de rivier wacht Hendrik-Ido-Ambacht langs de Waal. Ook hier mis ik pijlen en loop ik wat te ver het Noordeinde op. Het Onderdijk is letterlijk één blokje om. Net als in Alblasserdam geen herkenning uit mijn tienerjaren dat ik met mijn vader er regelmatig op door Ron Koebrugge georganiseerde braderieën met Staphorster Stipwerk te vinden was. Hetzelfde geldt voor het verderop  gelegen Heerjansdam. Het bedrijf van Ron Koebrugge heet tegenwoordig trouwens The Zoo Events. Op het Kerkplein voor de 14e eeuwse kerk rust ik.

Hendrik-Ido-Ambacht – Barendrecht Carnisselande (13km)

Zou mijn gebruik van de Dixi langs de Waal de berm in gevaar brengenBij de Kerkstraat komt de Waal – hier nog een smal stroompje, wat later toch een serieuze waterweg – aan de rechterhand erbij. Het dorp uit, mag ik door de berm regelmatig uitwijkend voor auto’s op de Achterambachtweg aan de rand vna het Park Sandelingen-Ambacht. Het recept is dit stuk: rechtdoor, de A16 over door Rijsoord en dan weer 3km over de Waalweg. In de Waalbocht staat een niet-afgesloten Dixi. Dat is prettiger dan wildplassen in de bosjes. Hoewel? De box staat scheef en ik zie mezelf in gedachten met Dixi en al al in de Waal afglijden. Nog 3km door wandelen met de spoorlijnen tussen Barendrecht en rangeerterrein Kijfhoek als onderbreking en dan dient Heerjansdam zich aan. De bepijling is ook hier gebrekkig, hoewel de lijn is zo dicht mogelijk bij de Waal te blijven.

Hier in Heerjansdam in de Waal wordt aan wedstrijdzwemmen gedaanOnder mijn ogen vindt de 13 editie van de Openwaterwedstrijd zwemmen plaats. De omroeper meldt dat senioren die zich nog bedenken alsnog naar de inschrijftafel kunnen om mee te doen voor een kilometer zwemmen in de Waal. Dank voor het aanbod, maar ik houd het vandaag bij wandelen. Tussen de heren in Speedo en dames in badpak, tenten op het grasveld met familie, vrienden en droge kleren, zoek ik mijn eigen weg.

Station Maasoever Spoorbedrijf BarendrechtEtappe 4 verlaat de Waal en andersom. De Achterzeedijk laat het landschap weer veranderen. Het Park Oude Maas geeft bewoners van Barendrecht een enorm recreatiegebied langs de oever van de Oude Maas. In de bossages zie ik dubbele andreaskruisen. Maasoever Spoorweg Barendrecht exploiteert hier een smalspoorbaan. Flinke binnenvaartschepen trekken door mijn beeld. Bij het voormalige bruggenhoofd met monument voor de gesloopte brug naar Blaaksedijk fotografeer ik alleen de villa.

Ingang Heijnenoordtunnel in A29Een kleine kilometer verderop ligt de Hejnenoordtunnel. En hoewel de kaarten aangeven dat de Achterzeedijk doorloopt geldt dat niet voor het fietspad vanuit het recreatiegebied. De aanleg van de A29 kost zo een kilometer omlopen. Naast de tunnel in de autosnelweg ligt een tunnel voor fietsers en landbouwverkeer. Dat lijkt me dan nog wel eens interessant om op te nemen in een wandelroute.

Net voorbij de werkhaven rust ik. Tevens een goed moment om te bezinnen op het vervolg. Rhoon is nog 7km wandelen, terwijl het al 16.30u is.

Uitzicht op CarnisselandeIn eerste aanleg zet ik het tempo erop en stap door. Dan krijg ik de Gaatkensbult in zicht. Die zomaar voorbij lopen is ook zo wat, zeker als ik een spiegel op de top zie staan. Ik klim in een rechte lijn naar boven en neem diverse (panorama)foto’s. Wat een prachtig uitzicht hier op de Barendrechtse nieuwbouwwijk Carnisselande, de Oude Maas, Hoeksche Waard en de havens van Rhoon en Poortugaal. Ik check de reisplanner app en zie dat de tram 25 die in mijn blikveld op het eindpunt aan de Gaatkens Plas staat te wachten over 5 minuten vertrekt. Dat moet met een sprintje te halen zijn. Heuvel en trappen af, de bruggen over de Plas en keurig 1 minuut voor vertrek in de tram. Een half uur later – de tijd vliegt voorbij als je naar Rotterdamse bouwwerken om je heen blijft kijken en de vriendelijke stewardess praatjes aanknoopt met reizigers – sta ik op Rotterdam Centraal te wikken tussen de winkels en eetgelegenheden. Ach, met nog twee mini krentenbollen en driekwart liter vruchtensap haal ik Balkbrug ook wel. Scheelt weer een minder gezonde hap op het station.

Plannen genoeg. De Oude Maas volgend aan de noordzijde langs Rhoon en Hoogvliet of juist na de Heinenoordtunnel aan de zuioever via Oud Beijerland moet je toch ‘groen’ in Spijkenisse en Brielle kunnen belanden. In hoeverre is een oversteek naar de noordoever van de Nieuwe Waterweg mogelijk? Als in 2018 de tot metro vernieuwde verbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam wordt geopend? Of een tweedaagse om het Rondje Rotterdam te completeren?