Concertverslag Mutemath in Tivoli, Utrecht

Dinsdag bij de lunch mag ik de Capgemini account manager uitleggen wie of wat Mutemath is. Voornamelijk rock en electronica. In 2015 besprak ik hun vierde album Vitals. In december 2016 kwam The MUTEMATH Sessions uit, een samenwerking Twenty One Pilots.  Ik heb de Amerikaanse band nog niet eerder live zien spelen. Toch zijn ze al diverse keren op Xnoizz Flevo Festival, Winter Wonder Rock en in de Melkweg geweest. Soms heb ik dat met bands die ik al een aantal jaren volg. Toen Tivoli Vredenburg dit voorjaar het concert in de Ronda zaal aankondigde, was ik er als de kippen bij om een ticket te kopen. Na een lange dag werken pak ik de trein van Bijlmer ArenA naar Utrecht Centraal, geniet bij de Subway aan Voorstraat/Neude van een footlong Spicy Italian, stop bij Tivoli mijn rugzak voor €2 in een kluis en ben klaar voor een concertavond.

Voorprogramma The Lightning Year

The Lightning Year concert Tivoli Vredenburg Utrecht 1De strakke 80’s rock van de Britse band The Lightning Year pakt goed uit. Het publiek deint mee, zingt terug en applaudiseert alert. The Lightning Year concert Tivoli Vredenburg Utrecht 4Naast de onlangs uitgebrachte debuut single, Endless Memory, heeft het vijftal genoeg materiaal om een overtuigende set neer te zetten. Hoofdrol wat mij betreft voor de drummer die z’n timing onder de knie heeft.

Play Dead Live Tour

Mutemath concert Tivoli Vredenburg Utrecht 6Volgende week vrijdag, 8 september komt het nieuwe album Play Dead uit. Ik vermoed dat het concert eerder is gepland dan de release datum. Dat maakt het voor het publiek doorgaans wat lastiger. Enthousiast meezingen met een handvol onbekende tracks deze avond zit er dan niet in. Positief gesteld heb je dan in Utrecht wel een primeur en komt de herkenning na volgende week vrijdag.

Mutemath concert Tivoli Vredenburg Utrecht 1De al verschenen singles War, Changes en Stroll On zitten vooraan in de set. Frontman Paul Meany heet zijn Utrechtse publiek welkom bij de Play Dead Live Tour. Voor de 2e keer achter de kit zit David Hutchison die waardig de plek van Darren King inneemt. King – die sinds 2002 bij Mutemath zat – verliet de band vlak vóór deze tour. Hutchison heeft met Meany een gemeenschappelijk verleden in de band Earthsuit en Macrosick. In mei 2017 was er nog een bandenwissel. Bassist / toetsenist Roy Mitchell-Cárdenas koos voor zijn gezin en vertrok. Hij is opgevolgd door Jonathan Allen die al eerder productie- en programmeerwerk voor de band verzette. Van het oorspronkelijke Mutemath zijn alleen Paul Meany en gitarist / toetsenist Todd Gummerman over.

Paul Meany barst van de energie. Met zijn ‘elastieken benen’ swingt hij over het podium, springt op zijn keyboard stand, mishandelt zijn keytar en leeft zich uit op de vocoder / sampling keyboard. In combinatie met de full screen visuals van psychedelische beelden en flarden videoclips leggen de mannen in witte pakken de nadruk op de intense muziek en het beeldmateriaal.

Mutemath concert Tivoli Vredenburg Utrecht 15Edwin Poot met zijn camera’s duikt op in m’n beeld. We praten in de pauze kort bij. Harco Ploegman zit boven op het balkon. Frederieke Knol staat rechts vooraan plaatjes te schieten. Usual suspects in een volle zaal. Er zullen vast nog meer bekenden zijn geweest.

Mutemath concert Tivoli Vredenburg Utrecht 4Het basspel is sprankelend, superstrak in tracks als Light Up en Stratosphere, maar ook snoeihard. De overdosis noise en galm uit de gitaren en toetsen zijn vóór het intermezzo Burden nog zonder oordoppen – wel in de rugzak, maar vergeten mee te nemen vóór het sluiten van de kluis – uit te houden.

In de 2e helft gaat het volume nog een streep omhoog en verzuipt de zang en het pianospel van Meany in bijvoorbeeld Stall Out in de brei van geluid. Dat is jammer, aangezien de set voor een groot deel uit voorgeprogrammeerde synthesizer tracks en ondersteunend drumspel komt. Mengen van de live gespeelde instrumenten en zang had veel beter gemoeten.

Na 22u ga ik achteraan staan om mijn oren te beschermen. Hé, daar is Joël Visser! Grappig, hoe klein de wereld is. We zien Meany een verlicht luchtbed op stappen om over het publiek te surfen.

Liefde voor @mutemath #crowdsurfing #mutemath #tivolivredenburg