Wandelen over Zuiderzeepad tussen Naarden en Nijkerk

Deze zaterdag ga ik drie etappes van het LAW 8 Zuiderzeepad aan elkaar knopen voor een wandeltocht van Naarden-Bussum naar Nijkerk. Ook vandaag betaalt mijn werkgever de treinreis, waarvoor dank. Gelukkig heb ik vrijdagavond de NS reisplanner geraadpleegd. Er zijn dit weekend werkzaamheden tussen Amersfoort en Baarn. Stop en sneltreinen naar ZwolleDe heenreis vanaf Ommen – of het nu een sneltrein of stoptrein is, maakt op het stuk Ommen – Zwolle niet uit! – gaat met overstaps in Zwolle, Almere Centrum en Weesp. Om 9.10u fotografeer ik de glas-in-lood ramen binnen in de stationshal. Buiten leg ik het blokvormig stationsgebouw Naarden-Bussum vast en de GPS logger aan. Het is niet koud, maar oogt erg grijs. Ik ben benieuwd hoe lang ik het droog houd.

Naarden-Bussum – Blaricum (13km)

In Bussum kun je buiten internettenAl wandelend vallen me elke keer weer kleine details op, een kwestie van om je heen blijven kijken. In een gevel aan de Albrechtlaan waar je normaliter een geldautomaat verwacht, een toetsenbord, scherm en trackball zien met de aanduiding ‘internet’ bijvoorbeeld. Hot Yoga in de moskee BussumOf in de Comeniuslaan een Hot Yoga in een (voormalige) moskee. Is dit de islamtische vorm van ontkerkelijking en hergebruik van godshuizen?

Raadhuis Naarden-VestingIk loop naar Naarden-Vesting om er aan de zuidwestelijke kant naar binnen te gaan. De vesting heb ik de afgelopen drie jaar tweemaal ‘s nachts gezien op de Kennedymars Hilversum. Dan trekken de wandelaars aan de oostkant naar binnen door de Utrechtse Poort, langs de kerk en het Arsenaal van interieurontwerper Jan des Bouvrie om over de Amsterdamsestraatweg door te stappen naar een wagenrust aan het bedrijventerrein. Nu kruis ik de straten op eigen gelegenheid zonder geplande route. Het Fotofestival Naarden vindt weer plaats. Her en der zijn tentoonstellingen, zowel buiten als binnen.

Utrechtse Poort Naarden-VestingBij de Utrechtsepoort maak ik een foto. Even later tipt een fietster de foto opnieuw te maken, want nu komt er niemand aan. Thuis pas zie ik het verschil. Deze fietster staat op de gemaakte foto. Op de buitenste vestingwal slooft een loopgroep – duidelijk beginners – zich uit. En om even verder een loopgroep – duidelijk gevorderden – het fietspad pal langs de A1 te nemen om kilometers te maken – verbaast me. Wat een niet-inspirerende omgeving!

Uitleg Stobbenwal bij viaduct A1 ZuiderzeepadIn de tunnel onder de snelweg door heeft Rijkswaterstaat uitleg geplaatst over de rij boomstronken die ik de laatste jaren op veel meer plekken bij viaducten en tunels zie. Het is een stobbenwal om kleine dieren, zoals muizen, de gelegenheid te geven zo onopvallend mogelijk te kunnen passeren. De Oostdijk gaat hier verder en loopt samen met het Waterkeringpad. Hier was vroeger een innundatiepunt, zoals je in de IJssel bij Olst of bij de Enkele en Dubbele Wiericke bij Driebruggen tegenkomt. Je zult in de 20e eeuw maar denken met onder water zetten van polders oprukkende legers buiten de (Hollandse) deur te kunnen houden.

SAS op landgoed Oud BussemBij de Meentheweg verandert het landschap. Hier zijn de 18e en 19e eeuwse Gooise landgoederen te bewonderen. Ze zijn rijk aan reliëf, ontstaan door de afzandingen. Flevorama is 19e eeuws in de Neo-Classicistische stijl (motieven uit de Griekse oudheid). Door de afzandingen ligt het op een heuvel. Dat de Flevolaan opnieuw wordt geasfalteerd boeit me als wandelaar niet. Het loopt over het gestorte en gewalste puin lekker midden over de afgesloten straat. Welkom in Bikbergen, later Naarden. Ik werp een blik op het landgoed Oud Bussem dat SAS voor cursisten in gebruik heeft. Het landgoed Oud-Bussem bestaat al sinds 1569. Prachtige beukenlanen.

Misdaad tegen de wandelaars op Zuiderzeepad TafelbergerheideVan tijd tot tijd heb ik nu al de GPX tracks van het Zuiderzeepad die ik in OSMAnd heb geladen nodig. De markering mist op veel kruispunten en splitsingen. Door het bos aangekomen op de Langerhuizerweg besef ik verkeerd te zitten. Dan met offline kaart op mobiel naar de Crailoseweg, deze over en de Blaricummerheide op, om de route weer op te pikken. Ik wandel langs voormalige leemkuilen, de uitspanning aan de Oude Naarderweg, de De Tafelberg (zelfs zonder meetellen van de kunstmatige uitzichtsheuvel het hoogste punt van ‘t Gooi: 28 m) en de lokale yogagroep in het gras. Bij de groepsaccommodaties van De Woensberg komt een club blokfluit spelende scholieren / studenten me tegemoet. Ze zijn melig als moderne rattenvangers van Hamelen, volgens eigen zeggen onderweg naar Huizen. Het begint te spetteren, maar niet serieus. In het bos mis ik weer een markering, zodat ik wat te noordelijk zit. Opnieuw met OSMAnd terug naar Huizerhoogt, langs de bebouwing en langs de rand van bos en een korenveld naar de eerste rust op een wandelbankje bij de begraafplaats.

Blaricum – Noord-Ervenweg (8km)

Kerk Eemnes 2Het Warandepark is een mengeling van korenvelden, zandpaden en bosrand. Het Zuiderzeepad mist ook in de bebouwing van Blaricum weer een consistente bepijling. Ook hier maak ik wat extra meters, maar vindt de weg weer met OSMAnd. Het idee, dat op de Gooise Matras alleen grote villa’s met hekken en beveiliging te vinden zijn, wordt weerlegd. Veel kleine boerderijen, hooibergen, gewone huizen en opvallend kleine kavels voor villa’s, zodat de Porsche, BMW of Saab buiten op straat geparkeerd moet worden. Luxeproblemen.

Mariakapel langs Zuiderzeepad tussen Huizen en Bosje van SixMet een zigzag gaat het langs een zelfbouw Mariakapel, door het bosje van Six, een fietstunnel onder de A27 door en dan over de Laarderweg dwars door Eemnes, stoep op stoep af, terwijl de miezer wel wat serieuzere regen wordt. Toch houd ik de regenjas in de tas. Het buurtje rond de Sint Nicolaaskerk is mooi en een verademing na de wat saaie doorgaande weg. Het fietspad langs de Eemnesservaart is allerminst saai. Er zijn veel vissers te vinden. Fietsers rijden af en aan met opvallend veel Duitsers onder hen. Op een bankje tegenover de zelfbedieningspont rust ik weer kort.

Noord-Ervenweg – Westdijk (11km)

Zicht op sluis Eemdijk 2Of de routemakers er verstandig aan deden zowel de linker- als rechteroever van de Eem in het Zuiderzeepad te verwerken, valt te betwisten. Het veer in Eemdijk vaart misschien niet altijd. Nu ga ik bij de sluis waar de Eemnesservaart Buitenvaart wordt om wat verder in de Eem uit te monden, rechtsaf over een grasdijk. Dat loopt voor de voeten weer lekker. Schapen houden het gras kort. Om me heen het typische slagenlandschap met weilanden, weteringen, veel weidevogels en een weids uitzicht. Bij Eembrugge ga ik de brug over om direct linksaf te slaan over het puinpad dat bovenop de dijk wordt aangelegd. Bij de sluis een aantal kilometers terug werd geadviseerd de routevariant via de pontveer Eemdijk te nemen, zonder uit te leggen waar die te vinden was. Het zal vast in het routeboekje staan. De werkzaamheden zouden de wandelaar hinderen. Deze zaterdag in ieder geval niet. De walsen en shovels op de dijk staan uitgeschakeld en ook hier loopt het best lekker over het aangestampte puin.

Fashion statement en Knuffelkoe op EemdijkIn Eemdijk fietsen twee vrouwen in Spakenburger klederdracht me vriendelijk groetend voorbij. Juist hier is bijna elke lantaarnpaal voorzien van een LAW markering, juist als je alleen maar rechtdoor hoeft en kunt. Op de Westdijk haal ik een paar wandelaars in, maar zie dan toch eindelijk een wandelbankje met uitzicht op het Westelijk Plasje, een buitendijks waterwinningsgebied, de windmolens op de Eemmeerdijk / Gooimeerdijk in Flevoland.


Westdijk – Spakenburg – Nijkerk aan Zee (8,5km)

Haven Spakenburg 4De dijk met fietsers, redelijk weinig autoverkeer maakt plaats voor de sportterreinen Westmaat met een blik in het stadion van derde divisie kampioen v.v. IJsselmeervogels. Bam, dan het centrum van Spakenburg rond de Oude Haven. Hordes toeristen staan hier een visje te eten, selfies te maken en naar de boten te kijken. De zon schijnt uitbundig, de regen van vanochtend is al lang vergeten. Met de drukte heb ik niets. Ik maak wat foto’s en loop rap verder. Aan de Weikamp / Kerkemaat bekijk ik het monument van Koningin Wilhelmina’s bezoek aan Spakenburg tijdens de watersnood van 1916.

Atlantikwall - tankversperringen op Zeedijk buiten SpakenburgDe volgende etappe is er eentje van doorstappen zonder zeuren. Een geasfalteerd fietspad over de Oostdijk, dat met veel fietsers gedeeld wordt. De betonblokken met een uitstekend stuk spoorrail op de dijk maken deel uit van de Grebbelinie. Het groen-blauw gemarkeerde Grebbeliniepad volgt het Zuiderzeepad trouwens al een aantal kilometers. Stoomgemaal NijkerkLinks van me de jachthaven en bebouwing aan de Slingerweg / Laakse Hoek vóór de Eemhof, dan de recreatievaart in het Nijkerkernauw. Na 5km passer ik stoomgemaal Arkemheen waar de Wiel uitmondt in de voormalige Zuiderzee. Stoomgemaal Hertog Reijnout met opvallende schepraderen is nu een bezoekerscentrum, waar ook koffie & ijs verkocht wordt. Een kilometer verder rust ik weer kort.

Nijkerk aan Zee – Nijkerk (6,75km)

Ampt van NijkerkBij de Arkersluis ga ik rechtsaf. Het rijksmonument Ampt van Neykerk uit 1740 is een sluiswachterswoning. Langs de Arkervaart die in de 18e eeuw gegraven is om Nijkerk met de zee te verbinden, is veel sluipverkeer, ondanks de verbodsborden. De A28 onderdoor, Nijkerk binnen en meteen rechtsaf over het Junkerpad, dat aan het einde juist Jünckerpad wordt genoemd. Rechts van me aan het water heel veel vissers die het lawaai van het verkeer enkele meters ernaast op de snelweg voor lief nemen om hun sport te kunnen beoefenen. Voor mij is de Watergoorweg over een bedrijventerrein echt LAW onwaardig. Achteraf gezien heb ik vlak voor het Raadhuis de LAW pijl naar rechts aangezien voor rechtdoor.

Haven NijkerkIk zie de haven en maak weer een paar honderd meter meer, voor ik de van rood-blauw in LAW rood-witte Westerborkpad markeringen echt de overhand vind krijgen. OSMAnd er maar weer bij om me naar het station te loodsen. Met een kleine 20 minuten wachten drink ik m’n laatste van 6 halve liters op en neem een ontbijtkoek. Jammer genoeg is de Kiosk dicht. Ik had er graag thee gehaald met een gratis bon van NS. Met de rode armen ben ik vandaag ook vergeten me in te smeren. Dat krijg je als je met een grijze wolkenlucht en regen de eerste etappes loopt en vervolgens de zon en wind voor lief neemt. De gids Zuiderzeepad staat op mijn verlanglijst voor over een week 🙂