Concertverslag Dansu in Ekko, Utrecht

Bas van Nienes (zang, toetsen), Jeroen van der Werken (zang, toetsen, gitaar) en Eljakim Okkerse (bas, zang)  hebben hun band Anderson doorgestart als Dansu. In 2016 verschenen twee eerste singles, Lost in the City en Do Do Do en die smaakten naar meer. De aankondiging van een eerste concert als Dansu in het Utrechtse poppodium Ekko was dan ook een no-brainer. Ticket kopen en zaterdagavond 4 februari 2017 vrijhouden.

De 41km wandeling nog voelbaar in de benen – overigens wel met een afspeellijst op Spotify met albums van Anderson, de Dansu singles en Mensenkinderen – betekende een korte tijd thuis vanuit Wijnjewoude en met de auto naar Utrecht om in de P+R De Uithof ruimte zat te hebben voor een parkeerplaats. Bus 28 brengt me snel aan het Janskerkhof. Het regent buiten. De kilometer naar Ekko aan de Bemuurde Weerd westzijde is doorstappen om zo min mogelijk druppels op te vangen. Tegen 20.20u ben ik binnen, mooi op tijd voor het 10 minuten later beginnende voorprogramma.

Voorprogramma: Jo Marches

Concert Jo Marches Ekko Utrecht 1Jo Marches is het geesteskind van de Utrechtse songwriter Johanneke Kranendonk. Electronica en synthpop drijven de liedjes die ergens tussen Lykke Li en Portishead geplaatst worden. Als support act zonder echte naamsbekendheid is het altijd lastig. Toch neemt de waardering uitgedrukt in applaus in de loop van de set toe. In 2016 bracht de band die naast zangeres / toetseniste Johanneke bestaat uit David Hoogerheide (toetsen), Gijs Coolen (gitaar, bas) en Thomas Bosveld (drums) de 4 song EP Silver & Gold uit. Daarnaast presenteert de band Monsters, een nieuw liedje.

Concert Jo Marches Ekko Utrecht 5Het geluid staat hard. Zelfs met oordoppen in zijn de synths en synth bass irritant. Jammer van de geluidsmix, want de liedjes intrigeren wel. Zo te zien bij meer, zo gaat Tamara van Esch (Mevrouw Tamara, Mensenkinderen) zichtbaar helemaal op in de muziek en zingt een andere vrouw al dansend de teksten mee. Zover ben ik nog niet 😉 Zelf zou ik wel voor meer afwisseling in de synth partijen gaan. De wiebelende sounds die nu in elke song de basis vormen, vervelen. Ook gun ik een grotere rol aan de gitarist. In de pauze zie ik Johannes Sigmond, beter bekend als de zanger/gitarist van Blaudzun. De Utrechtse muziekscène is ook een kleine wereld, zal ik maar zeggen.

Dan nu Dansu!

Concert Dansu Ekko 4Was de zaal vóór de pauze nog amper halfvol, zo lekker gezellig druk is het geworden als het drietal mannen hun tracks van Dansu aangevuld met wat oude Anderson songs als Trevor – On The Dancefloor, Robin, Imagine You in Front of Me en Richard – Mister Gravity voorschotelt. De oordoppen blijven uit, het geluid is goed. Gedanst wordt er zeker, de set is eigenlijk te kort voor de enthousiaste groep aanwezigen. Jammer genoeg is er nog geen album release datum in zicht. De singles met airplay in Japan en Jeruzalem worden uitgevent, Jeroen en Bas verbazen zich over de ontvangst van de nog onbekende liedjes en houden de praatjes tussen de liedjes kort.

Concert Dansu Ekko 9Synthpop over liefde, meer tussen hemel en aarde en tropische vakantiebestemmingen waar we allemaal wel eens naar verlangen. Tussen de liedjes door eet Jeroen van een appel en gooit Bas met een banaan. En Eljakim, hij blijft er in z’n 80’s lange jas koel bij staan, ligt van binnen waarschijnlijk in een scheur en speelt vrolijk kijkend door. Kom maar snel door met de opnames en uitgifte van de bijbehorende plaat. Dan sta ik een volgend concert waarschijnlijk ook wat later weer bij de bushalte dan 22.45u!

Zie ook de foto’s en video van Arend Maatkamp.