AM Dag 2016: Stay Tuned

      No Comments on AM Dag 2016: Stay Tuned

am-dag-stay-tuned-1Om als verzekeringsprofessional afgestemd te blijven op die aspecten van de nieuwe ontwikkelingen in technologie, wet- en regelgeving, is de jaarlijkse AM Dag een belangrijk treffen. Het Beatrix gebouw van de Jaarbeurs in Utrecht is vandaag het podium voor technologiebedrijven, assurantietussenpersonen, adviseurs, dienstverleners en andere belangstellenden. Welkom op AM dag 2016De dag stond al enkele jaren op mijn verlanglijst; de projecten hebben echter ook zo hun prioriteit. Om na 21 jaar in de verzekeringen en andere financiële producten werkzaam te zijn, toch mijn agenda te blokkeren voor de AM Dag kostte ook nu weer moeite. Goed, op naar Utrecht. Dankzij een actie met 100 gratis te vergeven plekken via de AM groep op LinkedIN heb ik niets hoeven betalen. En de lunch is ook al gratis. Deze wordt aangeboden door SAP.
am-dag-stay-tuned

Jort Kelder interviewt vertegenwoordigers verzekeringsbranche

Jort Kelder is dagvoorzitter AM dag 2016Jort Kelder deelt met het publiek in de Beatrixthaterzaal het verschil tussen de 1% over de ƒ 1 miljoen en de €1.500 voor de – volgens Kadaster – €2 miljoen hypotheek voor zijn vorige respectievelijk nieuwe huis als aanknopingspunt voor interactie met de adviseurs in de zaal (‘wie doet het voor minder?’) en kritische vragen rond het salaris van de van DNB naar AFM overgestapte Femke de Vries.
De zaal houdt zich koest als gevraagd wordt wie het na het instellen van het provisieverbod op complexe financiële producten beter of juist veel slechter afgaat. Jort inventariseert wie Android en wie iPhone gebruikt. iPhone gebruikers zijn volgens onderzoek onbetrouwbaarder dan Android bezitters.

Staat het klantbelang wel echt en altijd op #1, zoals zowel verzekeraars als intermediair beweren? Heeres vertelt over de passieve informatieplicht (‘als klanten ons om de kostenopbouw te vertellen, dan doen we dat’). De AFM ziet uit Brussel binnenkort maar zo een actieve informatieplicht opgelegd worden.

David Knibbe (naast CEO bij NN voorzitter Verbond van Verzekeraars) wordt met beide petten op ondervraagd. Dat kan een klagende adviseur achterin de zaal zijn die een klacht aan NN over een bijzonder beheer geval niet adequaat afgehandeld ziet (‘wat vindt het Verbond hiervan?’), maar ook over de potentie van big data.

Wim Heeres (voorzitter Adfiz) tenslotte maakt zich bij herhaling zorgen over de financiering van zijn achterban, verzekeringsadviseurs en wil meer leden in een brancheorganisatie zien.

Een provisieverbod voor schadeproducten? Nergens voor nodig. Of het tussenpersonenmodel levensvatbaar blijft? Blazen fintech en robotics de laatste intermediairs van het level playing field, of wordt juist de toegevoegde waarde gezocht in het menselijk contact met klanten op de momenten die er echt toe doen?

Tessa van Asselt – Wat willen millennials als consument?

Tessa van Asselt op AM dag 2016Tessa van Asselt vertelt in haar presentatie over wat de jongste volwassen generatie Millennials (1980-1995) zoekt als consument en hoe financiele organisaties daar op in kunnen spelen.

Er is onbegrip en hoge verwachtingen van anderen. Niet meer de straat op om te demonstreren – de paar dagen anti-Trump optochten in Amerikaanse steden uitgezonderd – maar clicktivism. Geen green washing graag, wel oprechte (of zich overtuigend zo presenterende) merken. Van Asselt laat Toms Shoes zien, maar ook de McTrax placemat in een aantal Nederlandse McDonald’s vestigingen om on- en off-line te verbinden, community building en meaningful experiences te bieden.

Show them you care. Kennis en ervaringen delen om empowered te worden. De millennials waarderen ervaringen, niet dingen. Customized en personalized. Daarin liggen aanknopingspunten voor financiële dienstverleners, zoals smart, simple health insurer Oscar dat doet.

Steven van Belleghem – When digital becomes human

Steven van Belleghem op AM dag 2016 2Honderden presentaties verder, ook al vaker voor de financiële sector, belicht de Vlaming Steven van Belleghem bedrijven die het verschil weten te maken met een ‘human touch’ veroveren het hart van hun klant. Deze presentatie is gebaseerd op de inzichten van het boek When Digital Becomes Human, voormalig #1 op managementboek.nl.

mini-nn-t-shirt-cadeau-op-am-dag-2016De financiële sector onderschat de invloed van technologie èn het potentieel binnen de eigen organisaties.

Alvast eentje om mee te nemen in de goodie bag bij het hardloop shirt van NN.

Van Belleghem start met de Disney Magic armband die ervaringen aan een erg goed renderend business model koppelt. Automatiseren van operationele taken (denk aan het inchecken bij een hotel) en toevoegen van mens en emotie op andere momenten (bijvoorbeeld de bar van CitizenM hotel).

De spreker raadt aan Pixar’s Inside Out (2015) te bekijken. Emoties geplot op het model van waardestrategieën van Tracey & Wiersema geven een inkijkje in hoe het zou kunnen. Machine learning wordt beter en beter, dus wat voeg je zelf toe? Digital first is ingehaald door mobile first en wordt nu vervangen door AI first. Van Belleghem vergelijkt het zoeken naar een regenbestendige outdoor jas bij The North Face (interactief, chatbot based) met Zalando (traditioneel ploeteren door 48 pagina’s zoekresultaten). Waarom wordt een pasgeborene al decennia onderworpen aan een Apgar test, terwijl 23andMe op basis van opgestuurd wangslijm je DNA materiaal kan analyseren en waarschuwt voor erfelijke ziekten? Is het artikel in de New York Times van Angelina Jolie over haar keuze na waarschuwingen preventief haar borsten te laten amputeren tekenend?

Is je business model nog steeds gebaseerd op controle, of vertrouwen? Zalando’s retour-beleid is duidelijk ingestoken op vertrouwen, net als Wehkamp dat tijden geleden al deed. Genoeg om mee aan de slag te gaan, als je niet opgegeten wil worden door bijvoorbeeld Alibaba’s Ant (die overigens de beursgang met minimaal een jaar heeft uitgesteld), Google’s Home en dergelijke.

Zich aan de tijd tot 12.30u houden kan de Belg niet. Zelf ga ik om 12.40u weg, maar hij houdt het tot bijna 13u vol.

Pay as you Behave & New Business Models

Job de Graaf, principal consultant bij SAP voor Insurance heeft op 12 mensen gerekend bij de besloten sessie met lunch. Met AM redacteur Manon (@vonkfactor13) zijn er vier luisteraars. Een van SAP Hana doorspekte presentatie rond connected homes, cars en health. Via een hackaton verkregen slimme oplossingen als SafetoBike, de pay-as-you-behave oplossingen, en Roche’s Accu-Check toepassingen voor diabetes patiënten.

Een heel petit comité om te spreken over investeringslasten, massa creëren en chat bots bij rechtsbijstandsverzekeringen….en toch ook weer het belang van de menselijke maat, begrip van adviseurs en medewerkers voor het slachtoffer / benadeelde.

Elders in het pand wordt gepauzeerd, doorgewerkt, geklaagd en genetwerkt. Een kleine greep.

Overleven in een wereld van InsurTechs

Pascal Spelier van Capgemini over nieuwe standaarden voor verzekeren op AM dag 2016Capgemini collega Pascal Spelier schrijft voor AM regelmatig over InsurTech, FinTech voor de verzekeringsmarkt. Want social media en mobile zijn niet nieuw of hip meer. Met opvallende bevindingen uit het World Insurance Report 2016, een coproductie van Capgemini en Efma, wijst Spelier op de verschuivingen in distributiekanalen en het belang van positieve ervaringen met de financiële dienstverlener. Millennials doen voor hun financiële producten graag zaken met een technologiebedrijf. In hoog tempo passeren concrete voorbeelden van insurtech startups. Van Bought by many (‘insurance made social‘), Guevara (people to people car insurance), Fairverzekerig (35% premiekorting bij veilig rijden), Cuvva (hourly car insurance on-demand) en Trov (on-demand insurance of things) tot Sure (insurance on-demand) en Sureify (the bridge between carriers and customers). Ook de navigatiekrachtpatsers here & nvidia, verzekeraars en service providers Boundlss, Policygenius, Lemonade, Knip, Clark.de en Brolly komen voorbij.

En hier in Nederland in de sector jarenlang discussiëren over een digitale poliskluis, denk ik dan. Om te overleven heeft Spelier tips:

  1. Zorg ervoor online vindbaar te zijn. Denk aan advieskeuze.nl
  2. Werk efficiënt samen met verzekeraars.
  3. Ga zelf online (nee, niet een traditionele website). Denk aan mijngeldzaken.nl
  4. Vereen de krachten van intermediairs en kom zelf met een app.
  5. Overtref de verwachtingen van je klant.
  6. De route loopt via het hart. Denk aan het boek van Steven van Beleghem.

Technologie en Verzekeringen, een combinatie met perspectief

Tot slot van de AM dag nog een rondje technologische ontwikkelingen gepresenteerd door Richard van Tilborg (Ordina) en Robert Witteveen (Vivat ) die de uitdaging hebben het tot de borrel inspirerend te houden. De insteek is wat breder en technischer dan Spelier hiervoor. We luisteren naar twee enthousiastelingen die graag met Google Glasses, VR brillen en liever Jibo robot laten voorlezen dan zelf nog met de kinderen te spelen.

Een duopresentatie en het veelvuldig gebruik van filmpjes komt de boodschap niet ten goede. Voor wie wat minder ingewijd is, de zaal blijft ook opvallend stil, zijn buzz words als block chain, 3D printen en een doorkijkje naar een technologisch gemaakt eeuwig leven, waarschijnlijk teveel zo na vieren. Volgende keer toch aftrappen met een Cup-a-soup?

De heel directe aansluiting met verzekeringen blijft helaas beperkt tot ideeën en mogelijkheden in andere sectoren als een spiegel zonder een call-to-action, of het moet de Crystal profile app zijn om op de weg terug of na de netwerkborrel je gesprekspartners op basis van hun online profielen te karakteriseren. Ja, in ruil voor jouw eigen profieldata. Big data means big money en andermaal weggeven van je eigen privacy. De doorsnee millennial maalt er niet om, zo hebben we gehoord, de jongere oudere (nog) wel?

Mijn indruk van het publiek op deze AM dag is dat van druk met zichzelf bezig zijnd, in traditionele rolverdeling vastzittend en amper wakker te schudden, hoeveel inspirerende sprekers je ook op zo’n dag voorschotelt. Weerspreek me graag!