Bij het verschijnen van Worship and Believe van Steven Curtis Chapman heb ik dubbele gevoelens. Zo nieuw is een ‘eigen worship album’ toch niet voor de Amerikaan die al tientallen jaren God prijst in de pieken en dalen van zijn leven op even zoveel albums? En waarom zou je na 30 jaar creativiteit op zowel muzikaal als textueel vlak ondergeschikt maken aan de formats die voor ‘modern’ worship gelden en die het 23e studioalbum Worship and Believe onvermijdelijk laten ondersneeuwen tussen alle soortgenoten. Zijn Hillsong, Bethel Music, Jesus Culture, Tim Hughes en bijvoorbeeld Phil Wickham niet aansprekender dan Chapman (1962) die qua leeftijd hun vader kan zijn? Is het dan toch de commerciële drang, de royalties van populaire liedjes die de zangdiensten in kerken halen, een package deal met een boek en tour?
Het door Chapman met Brent Milligan geproduceerde album heeft wortels in The Story tour met predikant Randy Frazee rond Believe, een 30-dagen programma voor kerken. Worship and Believe is zo de bijbehorende soundtrack te noemen. De bebrilde Amerikaanse vetraan zocht de samenwerking met Matt Maher, Matt Redman, Chris Tomlin en Rend Collective, plus drummer Josh Devin van One Direction voor de liedjes. De collectie heeft in deluxe versie naast de 11 studio-opnamen live-versies van We Believe, Sing for You, One True God, More Than Conquerors, Who You Say We Are en Amen. Aan de microfoon vind je op One True God Chris Tomlin en in Hallelujah, You Are Good, Matt Maher. Folk pop met vleugjes electronica geven een solide basis. De liedjes lenen zich goed om mee te zingen en te klappen, de tijdloze waarheden in je op te nemen en na te denken of de arrangementen nu niet méér Rend Collective of Chris Tomline dan Chapman-like zijn geworden.
Related articles
Related Posts