Douglas Stone & Sheila Heen – Feedback is een cadeautje

9789491845369-240x300Het kan zinvol zijn om managers te leren feedback te geven, anders gezegd hoe ze effectiever kunnen duwen. Zelden opent harder duwen de deur naar echte verbetering. De nadruk – op het werk en thuis – zou op de ontvangers van de feedback moeten liggen, zodat we allemaal betere leerlingen worden. De truc is het creëren van trekkracht. Daarmee start Feedback is een cadeautje, de vertaling van Thanks for the Feedback: The Science and Art of Receiving Feedback Well (2014) van Douglas Stone & Sheila Heen. Feedback is eigenlijk 3 verschillende dingen met verschillende doelen: waardering (motiveert en moedigt aan), coaching (helpt kennis, vaardigheid, capaciteit en groei aan te scherpen of brengt gevoelens in de relatie ter sprake) en beoordeling: geeft je aan hoe je ervoor staat, brengt verwachtingen op één lijn en is van invloed op besluiten.

De schrijvers onderscheiden ook 3 triggers: waarheid (de feedback is onjuist, oneerlijk, niet behulpzaam), relatie (ik verdraag deze feedback niet van jóú) en identiteit (de feedback is bedreigend en ik ben uit mijn evenwicht). Met deze bouwstenen wordt een ruim 400 (!) pagina’s tellende uitwerking gedaan met zoveel voorbeeldgesprekken, dat het je makkelijk duizelt. Het begint met begrip. Waar komt de feedback vandaan en waar gaat het feedback gesprek naartoe? Dit om een vollediger beeld te krijgen. We hebben allemaal onze blinde vlekken, dode hoeken worden ze in het boek genoemd. Ook kunnen gesprekken ontsporen of op twee verschillende sporen gaan, bijvoorbeeld relatie en identiteit. Het is belangrijk stappen terug te kunnen zetten en vanuit rollen of organisatie of systeem naar de in de feedback beschreven situatie of gedraging te kijken. Vervormingen, overdrijvingen, mogen ontmanteld worden, zodat je met het cadeau echt aan de slag kunt. Het boek eindigt met tips over het echt effectief krijgen van goede bedoelingen omzetten in de praktijk.


About the authors

Douglas Stone is a principal at Triad (an international corporate education and organizational consulting firm based in Cambridge, MA), and a Lecturer on Law at Harvard Law School.

Sheila Heen has been with the Harvard Negotiation Project for twenty years, teaching negotiation and difficult conversations at Harvard Law School and in Harvard’s executive education programs. She is also CEO of Triad Consulting in Harvard Square, where she specializes in working with executive teams on issues where there is strong disagreement and emotions run high. She has worked with corporate clients on six continents, with the US White House, the Singapore Supreme Court, and with theologians with disagreements on the nature of truth and God.

Sheila’s husband, John Richardson, also teaches negotiation — down the street at MIT. He is the author of Negotiation Analysis with Howard Raiffa and of Getting it Done with Roger Fisher and Alan Sharpe. They are both schooled in negotiation daily by their three children.