Stappen aan beide zijden Maasstad Rotterdam

Voorzijde Centraal Station RotterdamNa vijf maanden een opdracht in Den Haag en daar van en naar de trein door Bezuidenhout-West wandelen, het wandelen buiten de binnenstad van Utrecht (oktober en november 2015) en Amsterdam (december 2015, januari 2016) is het vandaag tijd voor Rotterdam.

“010 isn’t just a code.”

. Ik heb plannen gemaakt voor een combinatie van NS-wandeling Rotterdam Maasstad en een ooit in de Telegraaf gepubliceerde wandelroute Rotterdam naar Rhoon. Het belooft mooi weer te worden, in elk geval overdag droog. Om niet pas om 9.25u in Rotterdam aan te komen met de trein, heb ik gisteravond besloten niet vanuit Ommen, maar Zwolle te vertrekken. Met het aangevroreren rijp van de ruiten koers ik zaterdagmorgen naar de Nieuwe Veerallee om de auto daar gratis te parkeren en de kilometer naar en vanmiddag van het station maar als in- en uitlopen op te vatten.

Rotterdam Centraal – Kop van Zuid (10km)
De Delftse Poort Weena Rotterdam 2

De Delftse Poort

Eenmaal buiten het verieuwde stationsgebouw van Rotterdam Centraal valt de ongelofelijke rust op straat op. Het tegenwoordig autoluwe Weena, een verstild Groothandelsgebouw en daarna een groene lus om het centrum. De Essenburgsingel en de Heemraadsingel. De parkachtige aanleg met slingerende wandelpaden, speeltuinen en trapveldjes trok welgestelden die er prachtige huizen naast zetten. Halverwege heeft kunstenaar Kees Franse levensgrote ‘appels’ achtergelaten om van te genieten. Dan de Coolhaven, dat de binnenvaart aansluit op de Nieuwe Maas, gevolgd door het schilderachtige Delfshaven. Ik neem de tijd om de Voor- en Achterhaven te verkennen. Het vertrekpunt van de Pelgrimsvaders in 1620, de met ooievaars versierde gevel van jeneverstokerij Henkes en een standbeeld van de in Delfshaven gebroren Piet Heyn, zitjes in het water, ze vragen allemaal om foto’s. De Delfshaven van de Nieuwe Maas afsnijdende Westzeedijk brengt me bij de Lloydkade, waar vroeger de schepen van de Rotterdamsche Lloyd op Nederlands Indië voeren. Rond de St. Jobshaven zijn de pakhuizen verbouwd tot hippe onderkomens. Bij I staat de deur van een appartementencomplex open en neem ik binnen een kijkje.

Zicht op St Jobshaven Rotterdam

Zicht op St Jobshaven Rotterdam

Aan de kade van de Nieuwe Maas en rond de Parkhaven en Veerhaven lopen groepen toeristen zich te vergapen. Hoewel alweer ruim 35 jaar geleden, dat ik op de Euromast heb gestaan, loop ik er nu aan voorbij het Parkheuvel in. Het park en villa’s, restaurant en sculpturen van Koningin Wilhelmina trekt nu hardlopers en hondenbezitters. Het groen maakt plaats voor uitzichten over het water richting Kop van Zuid en Erasmusbrug. De NS Wandeling tipt de watertaxi naar de overkant te nemen. Zelf pak ik de benenwagen via de Erasmusbrug zelf. Aan de overzijde, bij de voet van het KPN gebouw rust ik na 10km wandelen.

Kop van Zuid – Zuiderpark (10km)
Facade Holland Amerika Lijn Kop van Zuid Rotterdam

Facade Holland Amerika Lijn Kop van Zuid

Ik laat de NS Wandeling rusten en verken op eigen gelegenheid de westzijde van de Kop van Zuid met De Rotterdam, het kantoor van de Holland Amerika Lijn en de Montevideo woontoren. Over de Rijnhavenbrug ga ik naar Katendrecht. Het Deliplein wordt omgebouwd voor een foto-evenement. Ik steek door naar het Kaappark om te genieten van het uitzicht op de 2e Katendrechtse Haven, de SS Rotterdam en de Maashaven met de MENEBA meelfabriek en bakkerij. Ik volg de Maashavenkade om even met het metroviaduct mee op te lopen en aan de zuidzijde een stuk van de 2e routebeschrijving (die uit de Telegraaf) te volgen door de Tarwebuurt en Carnisse.

Het wemelt hier van de coffeeshops, rotzooi op straat en rokende medemensen. Goede bedoelingen, zoals huisregels aan een wooncomplex (“we groeten elkaar, we doen niet open voor vreemdelingen…) zijn er ook in Charlois. Langs de Lepelaarsingel kom ik zo soepel in het Zuiderpark, waar ik de Kromme Zandweg naar het westen volg. Opmerkelijk stukje oude bebouwing aan een knotwilgenlaan, molen De Zandweg en Landhuis D’Oliphant. Ten opzichte van Amsterdam zijn hier niet op slot staande Dixi’s een zeldzaamheid, dus moet het maar een keer ‘wild’. De Groene Kruisweg over en de Zuiderparkboulevard op, een voet/fietspad met de breedte van veel meer. Er zit weer 10km op, dus rust ik weer.

Zuiderpark – Hefbrug (10km)
Brug Twee wordt een Rotterdam Pendrecht

Brug Twee wordt een Rotterdam Pendrecht

Het doorlopen naar Barendrecht en Rhoon laat ik schieten. Het is mooi weer en ook zonder gedetailleerde kaart moet het lukken westwaarts weer bij de Nieuwe Maas uit te komen. Dat gaat door het Zuiderpark, tussen Ahoy en de woonwijken rond de Slinge prima. Oversteken van de Oldegaarde en Vaanweg daargelaten kun je nagenoeg ‘groen’ blijven doorlopen. Ik wissel nadrukkelijk van wateroevers, neem bij een volkstuinencomplex een ommetje langs een kanoroute (22km kanovaren in Rotterdam Zuid, echt!). Over een voor overig verkeer afgesloten Smeetlandsedijk trek ik Lombardijen in. Waar de spoorlijnen me scheiden van IJsselmonde ga ik linksaf over de Molenvliet en Colosseumweg. Voorbij het stadionviaduct, dat belangstellenden naar De Kuip, het stadion Feijenoord leidt, nodigt het Varkenoordsepark uit slingerende voetpaden te kiezen. Aan het einde van park staat de Essalam Moskee. Ik neem het Varkenoordsviaduct over de sporen om zo dicht mogelijk bij de Nieuwe Maas te kunnen komen. Dat gaat via de Persoonhaven en de Piekstraat. Staalbewerker Hunter Douglas wisselt voor de woonwijk rond de Nijverheidstraat en Nassauhavenpark. Vanaf de Nassaubrug kun je twee enorme Calvé pindakaaspotten op het terrein van Unilever zien staan. Verder is de fabriek hermetisch van de buitenwereld afgesloten. Treinen tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal rijden hier ondergronds. Weg zijn de Maasbruggen, het treinverkeer over de Hefbrug. Tussen de Burgdorfferstraat en Blaak wordt terrein opnieuw ingericht. Met uitzicht op de in groot onderhoud zijnde Hefbrug (het middendeel ‘de val’ is opgeslagen in de Merwehaven) rust ik weer.

Hefbrug – Rotterdam Centraal (5km)
Markthal Blaak Rotterdam buitenzijde

Markthal Blaak Rotterdam buitenzijde

Ik neem de brug over de Koningshaven, linksom Ons Park de rode Willemsbrug over de Nieuwe Maas. Apart dat de NS Wandeling de kubuswoningen, het nieuwe (metro)station Blaak alleen als optie geeft, de Markthal Rotterdam niet eens vermeldt (routebeschrijving is wel van augustus 2015). Deze route stuurt je eigenlijk direct over de Blaak en Westblaak naar het WTC terug naar het Centraal Station. Zonde, in mijn ogen. Eerst de Oudehaven met het Openlucht Binnenvaartmuseum. De Spanjaardsbrug over, langs de terrassen van de Spaansekade. De kubuswoningen heb ik jaren geleden op een wandeling wel van opzij gezien. Nu ontdek ik, dat je door dit verhoogde dorpsplein kunt wandelen. Het Stayokay (vroeger: jeugdherberg) is hier gevestigd. Eén van de kubuswoningen is als museum opengesteld. Aan de andere zijde staat de Blaaktoren en wacht de Markthal Rotterdam. Tjonge, waar het elders in de stad vandaag zo rustig was, lijkt iedereen hier samen te komen om boodschappen te doen.

De taferelen met bloemen en stukken Rotterdam aan de binnenzijde krijgen van mij meer belangstelling dan de verkopers van vlees, groente, sushi, noten of bloemen. Eigenlijk wel zin hebbend een pond bananenchips mee te nemen, laat ik het na dik vijf minuten wachten toch maar zitten. Ik ben aan het wandelen, niet slenteren over de markt. Op de Hoogstraat en Binnenrotte is ook een drukbezochte reguliere markt. Geen doorkomen aan, dus neem ik de achterkant van de kramen om een ommetje Librijesteeg en Nieuwemarkt te nemen rond de Gemeente Bibliotheek annex Erasmus University College, de wooncomplexen aan de Pannenkoekstraat. Tot waar de treinen weer uit de tunnel komen, is het Sint Jacobspark aangelegd. Enkele jaren geleden is een houten wandelbrug (Luchtsingel) met vertakkingen tussen het Centraal Station, Hofplein en Stroveer aangelegd. Die neem ik nu om aan de overzijde van het spoor te komen, een extra lus via het Stadsarchief, de Schiekade en Provenierssingel te nemen en zo bij de achterzijde van het station uit te komen, 10 minuten voor een intercity om 15.05 naar Zwolle rijdt.