Museum Belvédère in Oranjewoud

Museum Belvédère Oranjewoud buitenzijdeHet was zaterdag 30 januari 2016 zulk regenachtig weer (meer dan 20mm aan neerslag), dat het wekelijks wandelen bij hoge uitzondering moest worden afgeblazen. Ik zou eindelijk weer eens samen met Klazien wandelen, die – enthousiast gemaakt door de afgelopen edities – wil meedoen aan de Tocht om de Noord in september. Oefenen moet dus binnenkort op andere wandelingen. Na een ochtend krant lezen en recensies schrijven, ben ik er ‘s middags op uitgegaan. Op de agenda van nog eens te bezoeken musea stond nog Museum Belvédère in het Friese Oranjewoud, net buiten Heerenveen. In november 2015 wandelde ik over het buitenterrein, en was in het museum een rust / controlepost van de FLAL ingericht.

Eind 2004 werd dit particuliere museum dat over de Prinsenwijk is aangelegd, geopend. Niet naast de belvédère uitkijktoren Tjaarda’s bos, de droom van Thom Mercuur een decennium eerder. In het Museumpark Landgoed Oranjewoud staat het museum in het bijbehorende moderne landschap en nodigt je uit verder te wandelen naar het oude Landgoed Oranjewoud. Het park is ontworpen door landschapsarchitect Michael R. van Gessel. Het museum ligt net buiten de nieuwbouwwijk Skoatterwâld ten oosten van de A32 en Heerenveen.

Goed gekozen

Detail olieverfschilderij museum Belvédère Oranjewoud 2De eerste vleugel van het museum is gevuld met de expositie Goed Gekozen, een selectie uit de collectie Van Toledo met kunst uit de periode 1900-2015. Vijf aandachtsgebieden markeren in chronologische volgorde de ontwikkeling van de verzameling: van het Hollands expressionisme (o.a. Leo Gestel, Else Berg, Charley Toorop), het Groninger expressionisme (o.a. Jan Wiegers, Jan Altink, Hendrik Werkman), de lyrisch abstracte schilderkunst (o.a. Bram van Velde, Geer van Velde, Willem Hussem), en de generatie rond Zero (o.a. Jan Schoon-hoven, Walter Leblanc, Bernard Aubertin), tot de eigentijdse kunst (o.a. Auke de Vries, Koen Vermeule, Emo Verkerk).

Olieverf, gemengde technieken, abstracte figuren, portretten en landschappen. Ik verken de schilderijen tussen giechelende vrouwe en alles fotograferende mannen, zelf als kunstenaar ogende mensen en andere geïnteresseerden op deze grijze zaterdagmiddag.

Mooi van Mercuur

Detail olieverfschilderij schelpenzee museum Belvédère OranjewoudAan het water bij de was het talud bezaaid met boeketten ter nagedachtenis van de woensdag 20 januari 2016 overleden Thom Mercuur – kunsthandelaar, palingroker, kunstkenner, restauranthouder, museumconservator, uitgever, eerste museumdirecteur en geestelijk vader van Museum Belvédère – die 75 jaar geworden is. Het museum stelde in de vier centrale kamers van westvleugel werken tentoon die Mercuur voor het museum verzamelde. De presentatie geeft een indruk van zijn voorkeuren. Andere werken die hij heeft verzameld voor het museum zijn tijdelijk in de andere kamers met MM gemerkt.

Tot de vaste collectie horen onder andere werken van Hendrik Werkman, Thijs Rinsema (“de mensch is in essentie hoekigh”, met werken in De Stijl van Appel en Rietveld), Jean Brusselmans, Gerrit Benner, Willem Hussem en leeftijdgenoot Robert Zandvliet. Van grauwe tarerelen, omgeslagen touwtjes gevangen in verf als lijnenspel, een foto van een verregende akker gecombineerd met een oliefverfschilderij van knotwilgen tot en met indrukwekkende reliëfs van olieverf als schelpenzee of kwelderlandschap.

Het museum is niet groot, ik stond met een uur weer buiten. Afwisselend is de eeuw tentoongestelde kunststromingen wel.