Concertverslag Martyn Joseph in cultureel café De Amer in Amen

Concert Martyn Jopseph cultureel café De Amer in Amen 1Afgelopen maandag meldde de organisatie van cultureel café De Amer in het Drentse Amen dat het concert van Martyn Joseph niet – zoals gebruikelijk – om 20u ‘s avonds zou zijn, maar om 14u ‘s middags. Jammer voor het geplande hardlope. Verder stonden er geen spannender activiteiten op de agenda van de zondagmiddag.

Voorprogramma: The Blind Roofers

Concert The Blind Roofers cultureel café De Amer in Amen 1Het kwartet The Blind Roofers is blijkbaar regelmatig in Amen op het podium te vinden, maakt kans deze zomer één van de concerten buiten op het terras te mogen verzorgen.  De mannen uit Groningen mengen americana en classic 60’s en 70’s rock. De zang van Antonie Harms doet wat aan Johannes Sigmond (Blaudzun) denkenn. De groep won de POPgroningen Talent Award 2014. speelde op Noorderzon, Eurosonic, Winterwelvaart, Festival Hongerige Wolf en Oerol. Op 4 maart 2016 verschijnt een eerste EP die wordt gepresenteerd in Vera, de roemruchtige concertzaal in de Oosterstraat bij de mensa waar ik in 1989-1990 een half jaar elke doordeweekse dag m’n warme maaltijd at.

De kleine 100 man in Amen had een excuus om niet mee te hoeven dansen. De stoelen dicht op elkaar gepakt en het nadrukkelijke verzoek van gastheer Piet om de mobiel uit te zetten en niet te praten, want de concerten in De Amer zijn luisterconcerten. Ondanks deze beperkingen gingen liedjes als Lost in Wander en Damaged Heart erin als Groninger koek. Een half uurtje opwarming.

Drie-akter Martyn Joseph

Concert Martyn Joseph cultureel café De Amer in Amen 3In december 2015 besprak ik zijn 21e (!) album Sanctuary in de inmiddels 32-jarige muzikale carrière va de Welshman Martyn Joseph (1960). Joseph is snger-songwriter met een bewogen hart. Onze luxe versus de armoede, onze vooringenomenheid versus de onrecht elders in de wereld. Met een gitaar, mondarmonica en wat akkoorden heeft hij genoeg om zijn ongenoegen kenbaar te maken, te wijzen op hoop en wat nodig is voor een betere wereld. Sinds kort heeft hij met Let Yourself Trust een eigen stichting om projecten her en der in de wereld te steunen die kansarmen toegang geeft tot muzieklessen, opvang regelt of daklozen helpt.

Joseph speelt drie sets, afgewisseld door korte pauzes, waarin het café gehaktballen en snert serveert of nieuwe glazen Maallust bieren schenkt. In de eerste akte al veel liedjes van Sanctuary èn interactie met publiek op On My Way. Voordeel van een live concert van een singer-songwriter blijft ook het inkijkje dat het publiek krijgt in het verhaal achter een liedjes. Dan gaat Bobby over Robert F. (Bobby) Kennedy en zijn krachtige vrouw Ethel, die in de ogen van de Welshman toch een betere presidentskandidaat dan Donald Trump zou zijn, toch meer spreken. Of de dankbetuiging aan Martyns onlangs 80 geworden moeder (Her Name is Rose). Zonder zicht op hoop en genade is de mensheid verloren. Indrukwekkend hoe een Palestijnse vriend in een met betonnen muur omgeven ‘vluchtelingenkamp’ op de Westoever dan juist met muzieklessen kinderen de ogen wil openen voor schoonheid en de Brit inspireerde tot The Luxury of Despair. Je kunt liefde niet doden, zelfs niet met haat (On My Way).

#concert #concertgram #amen #drenthe Martyn Joseph @martyn_joseph

A photo posted by Henk-Jan van der Klis (@hjvanderklis) on

De bewondering voor Bruce Springsteen komt in een aantal covers tot uiting en de uitleg bij One Step Up. Het publiek zong natuurlijk uit volle borst Dancing in the Dark mee, net als het van U2 geleende Where The Streets Have No Name, het eigen Sunday’s Coming. Joseph scoort hier niet makkelijk, maar past ze in zijn boodschap van rechtvaardigheid en protest tegen misstanden en het rotsvaste geloof in onvoorwaardelijke liefde.

De middag is voorbijgevlogen als ik na 17.15u, bijna vier uur na de start van het voorprogramma (!) het café verlaat en in de auto Sanctuary nog maar eens aanzet.

Wil je de afspeellijst, voorzover liedjes beschikbaar zijn in Spotify, beluisteren, kan dat natuurlijk.