Wandelen van Amsterdam Amstel naar IJburg

Kleurrijke gevels langs ArenA Boulevard Amsterdam ZOVoor het vierde deel van het Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam reis ik vandaag naar station Amsterdam Amstel. Ik haak rond 8.50u op de Hugo de Vrieslaan in aan de rand van het Park Frankendael, waar ik vorige week zaterdag etappe 11 verliet. Het wordt een rondgang vol herinneringen en nieuwe ontdekkingen.

Etappe 11 – Amsterdam Amstel – ArenA Boulevard (17km)

Betondorp Veeteeltstraat Amsterdam WatergraafsmeerDe Nieuwe Ooster begraafplaats staat als eerste op het programma, niet om de route langs door de auteur geselecteerde ‘bezienswaardigheden’ te volgen, maar om het graf van mijn in 2003 overleden nicht Petra te bezoeken. Niet alle vakken zijn even duidelijk gemarkeerd, en dus is het even zoeken, maar vind ik het wel. Op de weg terug valt m’n oog op het graf van majoor Bosshardt, samen met andere Leger des Heils soldaten op één plek rustend.

Betondorp werd tussen 1923 en 1925 gebouwd en betekende de introductie van diverse bouwsystemen voor betonbouw, heel revolutionair voor die tijd. De schrijvers Karel en Gerard van het Reve en Johan Cruijff woonden er. Onder de A10 door, even naar Duivendrecht zwaaien en over de Weesperzijde langs de Weespertrekvaart terug naar De Omval, aan de andere kant van het Amstelstation. Ditmaal niet naar Delta Lloyd zelf, maar eenmaal onder het spoor door naar het zuidwesten over de Ouderkerkerdijk langs de Amstel. Net als op de Weespertrekvaart trotseren hier veel roeiers de winterse buien. Opvallend hier dat naast studenten ook veel bemanningen met ouderen op het water zijn. Mijn capuchon blijft lang op, de wandelgids wordt opgeborgen in een plastic hoes. Onder het viaduct van de A10 rust ik. Geen mooie plek, maar wel droog. Afwezig vandaag is het geronk van vliegtuigen van en naar Schiphol.

Ten zuiden van het knooppunt Amstel sla ik pas linksaf, loop door een verrassend geplaatste bomenlaan, zo pal langs de A2 om de snelweg te kunnen oversteken. Aan de andere kant over de Buitensingel langs de in het winterseizoen gesloten Tuinpark Dijkzicht en Tuinpark De Federatie. De wandelroute slingert er doorheen, maar dat mogen mensen doen die er tussen april en oktober voor kiezen deze etappe te lopen.

De groene weiden en volkstuinen aan de rechterhand en het oprukkende talud van de spoorwegverdubbeling tussen Schiphol en Duivendrecht maken na de Amsterdam Old Course (golfterrein) plaats voor beton en winkelende mensen in de ArenA Poort en ArenA Boulevard.

Etappe 12 – ArenA Boulevard – Gaasperplas (16km)

Milovan Djilasstraat Amsterdam Bijlmerstation Amsterdam Bijlmer ArenA onderdoor, het winkelcentrum Amsterdamse Poort door, De Bijlmer(meer) in. De wandelgids laat me op plekken komen waar ik nog niet eerder ben geweest en toont zowel de oude, verguisde honingraat flats als de vele stukken nieuwbouw die in het kader van de in de jaren ’90 ingezette vernieuwing de plaats van afgebroken flats hebben ingenomen. Zo gaat het over het Anton de Komplein door de F-Buurt naar Ganzenhoef over het Nellesteinpad.

Monument Bijlmerramp mozaiektapijt Bijlmermuseum Amsterdam BijlmerHet Bijlmer Museum staat zowel voor het gebied ingeklemd tussen Ganzenhoef en Kraaiennest als voor een echt museum in oprichting. Het is in de jaren ’90 gestart om sloop van een aantal flatgebouwen en parkeergarages in de Bijlmermeer tegen te gaan en om de geschiedenis van de Bijlmermeer vast te leggen. De open ruimte tussen Groeneveen en Kruitberg is de plek waar de El-Al Boeing vrachtvliegtuig  4 oktober 1992 crashte. Die zondagavond heeft destijds thuiskomend in Groningen van een weekend Deventer enorme indruk gemaakt. Apart om (eindelijk) op de rampplek te zijn, het Bijlmermonument en de ‘boom die alles zag’, de bijzondere gevelschilderingen te zien. Sindsdien is ook de uitdrukking “mannen in witte pakken” in m’n vocabulaire opgenomen. Het mysterie over geheimzinnige mannen die volgens een complottheorie dubieuze lading aan boord van het El-Al toestel moesten veiligstellen op de rampplek werd 16 jaar later (!) opgelost.

Ik ga verder door de K-buurt, oudere laagbouw, de Gooiseweg onderdoor het Nelson Mandelapark (tot oktober 2014: Bijmerpark) in om voor een 2e maal te rusten. De passage via het Reigersbospad van de A9 (die ook verbreed wordt) naar het Reigersbos en Natuurterrein De Riethoek is versperd. Voetgangers en fietsers moeten een omweg volgen over het Huntumpad naar Meijehof. Ik verruil de Bijlmer voor Holendrecht in Gaasperdam. Toen ik in 2002-3 voor ABN AMRO Bank een project moest ik m’n auto vaak in deze wijk parkeren omdat op de Paalbergweg geen externen terecht konden. Een wijk die toen geen beste naam had. Nu heeft renovatie hier duidelijk kleur en opruiming gebracht in de M- en O-wijk met blauw, paars of strak wit.

Drassig pad platgetreden door runderen in GaasperzoomDe S- en T-buurten ogen duidelijk nog wat rommeliger en verouderd. In alle rust maakt de woonwijk plaats voor het buitengebied. Ik loop op de provinciegrens van Noord-Holland en Utrecht richting de nieuwere wijk Gein, maar blijf buiten in de groene zone om verderop het park en natuurgebied Gaasperzoom in te gaan. Een veerooster en duidelijk door runderen vertrapte ‘graspaden’ toveren in no time mijn schoenen en wandelbroek om tot een modderbende. Het is flink aanzetten om niet vastgezogen te raken. Wanneer ik de “schuldige” groep “uit de kluiten gewassen” grijze runderen in het oog krijg en de officiële route me dwars door de kudde wil hebben, kies ik toch voor het wat verderop gelegen fietspad naar het Gaasperpark. De Driemondweg ken ik van mei 2014 toen ik komend van de oostzijde van de Gaasperplas een stuk van het Trekvogelpad liep van Duivendrecht naar Hilversum wandelde. Nu gaat het linksom door het recreatiegebied rond de plas van zuid naar west. Het is alweer 14u als ik tussen twee buien door rust en per SMS met Gerard van Enk overleg hoe laat ik op IJburg denk te zijn. Het nog te nemen stuk, 17km, valt me wat tegen. En dus wordt het waarschijnlijk tegen 17u dat ik me op het eiland kan melden.

Etappe 13: Gaasperplas – IJburg (14,5km)

Brug Laarzenpad richting spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal bij WeespDe vriendelijk groetende hondenbezitters en de wat vervallen restanten van de Floriade 1982 aan de noordoostzijde van de Gaasperplas brengen me bij de Gaasp. Bij het zien van het Tulip Inn hotel Amsterdam Riverside komt ook hier een herinnerinng boven. De begin mei 2015 gelopen Kennedymars Hilversum stuurde me toen ‘s nachts over het fietspad langs de N236 van Diemen naar Driemond. De verbreding van de A9 pakt hier ruimte voor een nieuwe brug over de rivier. Aan de noordzijde loop ik eerst door het Park Bijlmerweide om een eind verderop de Veeneikbrug over de provinciale weg en de Gaasp te nemen en het Diemerbos in te steken. In plaats van een onderdoorgang dichterbij het Amsterdam-Rijnkanaal moet je, net als wandelaars die het Westerborkpad volgen, een alternatief gebruiken, dat eerst terugsteekt naar de Gaasp en direct na de A9 linksaf een Laarzenpad neemt parallel aan de breder wordende snelweg. De aanduiding ‘laarzenpad’ is niet voor niets. De in de regenplassen op de paden om de Gaasperplas schoongespoelde schoenen komen hier weer onder de modder te zitten (“ervaar wat een moeras is”). De routebeschrijving klopt niet helemaal met de actuele situatie ter plekke, maar afgaand op de spoorbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal kom je er wel. Ik pauzeer er even na 40km wadelen.

Uyllanderbrug tussen Diemerhoek en IJburg 4De verbreding van de A1 tussen Amsterdam en knooppunt Muiderberg, waar de A6 zich naar Almere afsplitst trekt verderop z’n sporen. Er worden nieuwe bruggen over het kanaal aangelegd. Imposant om te zien als voetganger. De al gememoreerde Kenedymars Hilversum heeft me vorig jaar al het terrein achter de Maxis, de electriciteitscentrale Diemen en een deel van de Diemer Vijhoek laten zien. ‘s Nachts rustig en veilig, maar overdag zeker geen mooi gebied. Ik houd fietsers en scooters in de gaten of ze verderop vanaf de Diemerehoek de oprit naar de in 2014 geoopende Uyllanderbrug nemen. Ja, er blijkt een fietspad over de brug te zijn, en dat scheelt me een saai stuk omlopen. Het beeldmerk van de bruggenbouwers presentatie van het kabinet Rutte I (2012) is met een laagstaande zon goed voor diverse foto’s.

Over de 13e eeuwse Diemerzeedijk trek ik langs de Diemerdammersluis en de Diemerdammersluis en het Fort Diemerdam. De Diemerzeedijk is jarenlang door de gemeente Amsterdam gebruikt als vuilstortplaats. Met de komst van IJburg is het terrein ingrijpend gesaneerd en tot Diemerpark omgetoverd, dat in 2004 werd geopend. Het is het laatste park vandaag op weg naar IJburg. Deze jonge wijk op kunstmatige eilanden kenmerkt zich door blokkendozen, voor zowel gezinnen, appartementenncomplexen, rijntjeswoningen en vrijstaande villa’s. Fotocamera meenemen is een verplicht nummer. En omdat het ‘pas’ half vijf is neem ik vanaf de IJburglaan bij de laatste tramhalte nog een ommetje langs de jachthaven en eindig bij de Espressofabriek om in afwachting van Gerard van Enk alvast een eerste kop koffie te scoren. Contact is goed, persoonlijk contact is beter. KPN heeft het begrepen, en zo werkt het vanmiddag ook na 47,5km wandelen.

Als het donker is, neem ik de tram 26 naar Centraal Station om daar per trein via Lelystad naar Zwolle en Ommen te reizen.