In het – overigens treffend door HiddenJamsmusic in woord en beeld gecureerde – opnameproces tot de release van haar vijfde studioalbum, Liberman, bracht de Amerikaanse singer-songwriter Vanessa Carlton deze zomer de EP Blue Pool uit. De pianowerken uit de tijd van haar 2002 hit A Thousand Miles hebben plaatsgemaakt voor dromerige liedjes met meer klankkleuren en instrumentatie. Synthesizers in tandem met piano voor de basis. Percussie op de achtergrond. Gitaren als subtiele smaakversterkers. In veel liedjes zit Vanessa Carlton tegenwoordig dichterbij Katie Herzig en Riki Michele dan bij Tori Amos of Avril Lavigne.
De afgelopen jaren waren heftig. Een verhuizing van New York naar Nashville, een huwelijk met Deer Tick zanger John McCauley, een miskraam tijdens haar laatste tour en vervolgens weer zwanger om in januari een dochter te baren. De release van het begin 2014 al gereed gekomen Liberman werd hierom uitgesteld. De oproep het rustig aan te doen (Take It Easy), haar geliefde zuinig te laten zijn op haar hart (Willows) leidt naar het uitstippelen van een eigen levensweg (House of Seven Swords). De liedjes zijn heerlijk om met koptelefoon op te luisteren. Gewoon over de speakers in het geroezemoes van alledag zou verstoken blijven van aandacht.
Het perspectief van de vrouw is leidend, begrijpelijk. Operator biedt een mix van vlotte pop rock, strijkers en verfijnde arpeggio’s op piano. Het onderkoeld poppy Nothing Where Something Used to Be wordt gevolgd door de gitaarballad Matter of Time. De gelaagde zangpartijen vallen op. Unlock the Lock keert terug naar de tijd van piano, aangevuld met cello en elektronisch piano. River lijkt weer een gitaarballad, hoewel de refreinen rijker geïnstrumenteerd zijn. Oorstrelende luisterpop tot in het dreamscape Ascension. “The sky is no separate light
And we watch every day of our life; And we grow; And I go and die.”
Op de Deluxe editie vind je een 2e schijf met Live Living Room Session edities van 7 Liberman liedjes en een demo van House of the Seven Swords.
Related Posts