Concertverslag Chvrches en Mansionair in Melkweg Amsterdam

Concert Chvrches Melkweg Amsterdam 21Twee jaar geleden zag ik Chvrches in de Melkweg in Amsterdam. 26 september is het 2e album, Every Open Eye verschenen, het geluid solide en herkenbaar. Vrijdagavond 13 november was ik daarom opnieuw in het poppodium om de Schotse synthpop te zien en te horen. Lauren Mayberry, Iain Cook en Martin Doherty hadden terecht een uitverkochte zaal. Buiten was het koud, de ijsbaan op het Leidseplein was alweer in bedrijf, binnen heerlijk op temperatuur, vol verwachting kloppende harten.

Support act: Mansionair

Concert Mansionair Melkweg Amsterdam 4De Australische band Mansionair had de schone taak het publiek warm te draaien. De EP Speak Easy bevat het materiaal dat ze kunnen spelen. Vanwege de fors vertraagde intercity Zwolle – Lelystad was ik een half uur later dan verwacht in Amsterdam en kon ik halverwege de set van het Australische trio pas een plek zoeken in de bomvolle Max concertzaal. De multi-instrumentalisten Jack Froggatt, Lachlan Bostock en Alex Nicholls speelden hun experimentele chillwave knap uit, maar het publiek pikte het nog niet wildenthousiast op. Hoe vaak zie je een drummer ook bas spelen? Een bonte mix van pianospel en sferische synthesizer sound scapes met daar overheen een falset zang. De bescheidenheid van een nog onbekende band speelt zeker mee, het kletsen om me heen hinderde wel bij het geconcentreerd luisteren naar bijvoorbeeld Hold Me Down en Pick Me Up.

Tijdens het ombouwen van het podium werd het publiek getracteerd op een passende mix van bijvoorbeeld Intro van The XX en Restless van het nieuwe Music Complete van New Order.

Chvrches: strak en goedgebekt

Chvrches had een uistekende video wall en lichtinstallatie meegenomen. 4 Apples bij de mengtafel op het podium om de synthesizers en pads van Iain en Martin aan te sturen. Een extra set drums voor Lauren bij enkele nummers. De band is gegroeid en was de afgelopen maanden zo ongeveer continu aan het touren. Van een Oude Zaal twee jaar geleden naar een uitverkochte, bomvolle Max zaal. Ze klonken ondanks het intensieve tourschema nog steeds fris en opgewekt. Lauren babbelde er gisteren vrolijk op los, over morsen van thee in de studio en het keurig poetsvrouw zijn, de weigering om Amsterdamse coffee shops te gaan proberen, tenzij ze er echte thee zouden schenken en de aanmoediging de vrijdagnacht vooral door te gaan met feestvieren.

De liedjes van zowel Every Open Eye als The Bones of What You Believe in een mix. Concert Chvrches Melkweg Amsterdam 27Eenmaal Martin Doherty achter de toetsen weg, aan de microfoon op Under The Tide (van The Bones…), niet High Enough to Carry You Over van Every Open Eye. Met name de pulserende up-tempo tracks als We Sink, Keep You On My Side, Science / Visions en Clearest Blue zetten het publiek in beweging. Luidkeels werden de bekende refreinen en coupletten meegezongen. Door de bank genomen van Lauren’s zang OK, alleen de hoge uithalen waren minder verzorgd. Bij Clearest Blue geloofde natuurlijk niemand dat het al voorbij zou zijn.

De basgitaar moest nog even gestemd worden en waarschijnlijk de volgende sequences geladen, maar daarna kon het drietal direct door met 2 toegiften, Afterglow en The Mother We Share. Maar daarna, na 80 minuten spelen hield Chvrches het wel voor gezien, en zat ik na het wurmen richting garderobe al om 22.50u in de tram 1 terug naar Centraal Station. Muziek die ik kan blijven draaien en graag nog eens opnieuw live gespeeld wil zien, hoe strak ook veel partijen uit de computer komen.

Hieronder de setlist als Spotify afspeellijst. Lees ook het interview dat Metro vrijdag plaatste met Lauren Mayberry over de band, het touren en Every Open Eye.