Gezien: Holland – Natuur in de Delta

hollanddeltaTwee jaar geleden genoten we als gezin in Filmtheater Fraterhuis in Zwolle van De Nieuwe Wildernis. De Oostvaardersplassen in Flevoland werd op een geweldige manier voor het voetlicht gebracht. De film was een groot succes, kreeg een televisieserie, een vertoning met orkest en internationale aandacht. Het vervolg werd met partners als Natuurmonumenten, Wereld Natuur Fonds, IVN, De12Landschappen en Staatsbosbeheer breed opgepakt.

Zondagmiddag waren we terug in het Fraterhuis voor Holland: Natuur in de Delta. Met een knipoog naar de Big Five van Zuid-Afrika, hebben 5 dieren de hoofdrol: zeearend, stekelbaarsje, bever, pimpernelblauwtje en haas. Dus niet de Schotse Hooglander die je in veel natuurgebieden ziet grazen tegenwoordig, niet de Hollandse Koe, noch de huismus of IJsselmeerpaling.

Het verhaal van de film is een herontdekking van Nederland. Internationaal is het een showcase van de Nederlandse identiteit: natuurmakers en watermanagers. Bevers die bomen knagen tot ze vallen waar zij willen. Hollandse wateringenieurs die Deltawerken bouwen om het zoute water tegen te houden en het naar geboortegronden terugkerende stekelbaarsjes erg moeilijk maken. De zeearend die niet alleen in de gemeente Lelystad terug te vinden is, maar ook vooral in de Biesbosch. Er is verder gefilmd in het oerreservaat De Blauwe Kamer tussen Rhenen en Wageningen aan de Nederrijn, diverse Groene Hart gemeenten, het Woudagemaal, Burgers’ Zoo in Arnhem, natuurgebied Het Schuitwater in Noord-Limburg en het Verdronken Land van Saeftinghe in Zeeland.

Het geeft de partnerorganisaties ook een mooie aanleiding ‘hun gebieden’ rond de première van de film onder de aandacht te brengen. Zo trof ik excursies van Het Utrechts Landschap, Staatsbosbeheer en Het Groene Hart.

Verhaallijn

De film van regisseur Mark Verkerk opent met het beroemde gedicht van Hendrik Marsman:

“Denkend aan Holland zie ik breede rivieren traag door oneindig laagland gaan…”

Opvallend vaak zie je in deel 2 van de trilogie de menselijke inmenging in het voormalige moeras en rivierdeltalandschap: molens, wilgenknotters, langsrijdende auto’s, dammen en verveners.

De keuze voor een handvol hoofdpersonen pakt uit in regelmatig wisselen van verhaallijn. Denk je net een geboorte van een bever te gaan zien, moet je weer verder met de stekelbaars, het ontpoppen van het pimpernelblauwtje of de vluchtpogingen van een jonge zeearend. Veel als vanzelfsprekend uitgesproken zinnen als ‘De hazen hebben alleen maar vijanden’, ‘Cheetah van de polder’, ‘De dieren hebben besloten’ of ‘weten’, ‘zal niet rusten voordat…’ en ‘het stekelbaarsje is hongerig en doodop’. Nevenrollen, maar zeker veel aandacht krijgen ook de fuut, ooievaar, ringslang en snoekbaars.

Er zitten spectaculaire shots bij zoals de nachtopnamen van de bever, de ontpopping van de vlinder, de zenuwachtige jonge haas die net een grasmaaiende boer heeft overleefd en dreigt opgegeten te worden door een ooievaar. Ook het willen gaan vliegen van de jonge zeearenden en het op de vleugels van een volwassen zeearend meevliegen is indrukwekkend. Dat je ook de ringen om de poten van de zeearenden ziet, brengt de menselijke inmenging weer genadeloos in beeld. Waar ik zelf De nieuwe wildernis indrukwekkender en meer focus vond hebben, vond ons drietal kinderen (16,14,12) beide films evengoed.

Geluid en muziek

Peter Oskam produceerde in zijn Amaranth studio de eerste Dolby Atmos surround mix voor een Nederlandse film. Overigens beschikken momenteel slechts zeven Nederlandse bioscoopzalen over dit geluidssysteem, dit zijn de JT Bioscopen in Eindhoven, Hilversum, Hoogeveen, Hoorn, Kerkrade, Vlaardingen en het splinternieuwe Cinema Gouda.

Waylon zingt bij de aftiteling I am the water. De filmmuziek is door Bob Zimmerman gecomponeerd en ingespeeld door het Metropole Orkest. Geen AH filiaalmanager Harry Piekema, wel ex-Sinterklaas Bram van der Vlugt en Carice van Houten als ‘stemmen’ voor de verhaallijn en achtergrondinformatie.

Deel 3?

In 2017 moet deel 3 ‘Waddenland: Living on the edge’ verschijnen.

Zie ook National Geographic – Op zoek naar de bever.