Wandelen langs het Apeldoorns Kanaal van Apeldoorn naar Zwolle

Uitzicht op Apeldoorns Kanaal Apeldoorn-NoordHet Apeldoorns Kanaal had van 1868 tot en met 1961 de functie van “lateraal kanaal” parallel aan de IJssel. Als de waterstand in de IJssel heel laag of juist hoog stond, was de bevaarbaarheid lastig. Een alternatief in de vorm van een parallel lopend kanaal was dan handig. In 1825 werd met de aanleg van het stuk Apeldoorns Kanaal van Apeldoorn naar Hattem begonnen. Het kanaal volgt min of meer dezelfde route als het oude kanaal de Grift, waarover vanaf de 16e eeuw scheepvaart plaatsvond met platbodems. Koning Willem I financierde de fl. 300.000 die voor de 4 jaar durende aanleg nodig was. Het Apeldoorns kanaal kreeg eerst de naam Griftkanaal. Tegenwoordig liggen er voornamelijk vaste bruggen in het Kanaal, is de bodem in grote delen vervuild en zijn scheepvaartverkeer en industrie langs het kanaal nagenoeg verdwenen.

Het leek me leuk eens van Apeldoorn naar Zwolle te wandelen, en dus koos ik voor vandaag het traject van het Apeldoorns Kanaal als leidraad. ‘s Morgens na 7u met een seizoensretour van Ommen via Zwolle en Deventer naar Apeldoorn om een start te maken.

Apeldoorn – Vaassen (10km)

Wandelbankje op brug Apeldoorns Kanaal ApeldoornHet station uit, GPS logger aangezet en door de Spoorstraat langs de voormalige nettenfabriek, nu Wittenborg University for Applied Sciences. Aan het eind van de straat wacht het Apeldoorns Kanaal. Het stuk in het centrum van Apeldoorn is keurig opgeknapt. Woontorens, wandelpaden, kunst langs en in het water en nieuwe bruggen. Verderop aan Kanaal Noord links en rechts nog huizen uit de 19e eeuw met typische namen als Ruim Zicht, daarna de rafelranden van de stad (hoewel nooit stadsrechten gekregen) met autoverkopers en -slopers, verlopen bedrijventerreinen.

Bij de Laan van Zevenhuizen moet ik even omlopen, langs het KPN Datacentrum (het voormalige Rijks Computer Centrum waar ik in 1993 mijn afstudeeropdracht deed) en het kantoor / meeting point van Capgemini (waar ik eerder deze week nog was). Bij de Anklaarseweg linksaf, en over het Kanaal vóór de McDonald’s rechtsaf. Het uitzicht wordt beter. Links van me het oude kanaaltje de Grift, rechts het Apeldoorns Kanaal. Voorbij het bedrijventerrein Stadhoudersmolen wordt het rustig. Beken als de Papegaaibeek worden hier over de Grift geleid in een betonnen bak om in het kanaal uit te monden. Het Korenmolenpad, een klompenpad, nodigt uit de weilanden in te trekken.

De brug bij Beemte wordt gebruikt als uithangbord van de plaatselijke oranjevereniging. Bij Vaassen pauzeer ik,

Vaassen – Epe (10km)

Vaassense Sluis Apeldoorns KanaalNa Vaassen volg ik De Grift. Aangekomen op de Eekterweg volgde ik het Apeldoorns Kanaal weer. Beter kun je hier linksaf het bordje met een trekschuit Epe volgend. Dat lijkt apart, maar je komt via het Molenpad dan op het hagelnieuwe fietspad aan de linkerzijde van het kanaal. Nu loop ik met Baltus Bloembollen aan de overzijde tot aan de Vaassense Sluis weliswaar aan de linkerzijde van het Kanaal, maar kan ik dan niet rechtdoor. Over de sluisdeuren naar Kanaalweg om dan maar over de doorgaande weg verder te gaan. Bij de Schobbertsweg melden zich de fietsers die wel het fietspad volgen zich bij het andere verkeer om de A50 te passeren.

Een relatief saai stuk langs het kanaal volgt. Bij het Zuukerend, bij de afslag 27 Epe op de A50 steek ik over en neem weer het betonnen fietspad aan de linkerzijde van het kanaal, de Grift ligt ook nog steeds links van me. Het nieuwe fietspad heb ik toen ik deze week de route uitwerkte niet gezien op Google Maps. Het loopt lekker door, maar wandelbankjes zijn hier niet te vinden. Ik rust dus maar in de berm met de voetjes bijna in het kanaalwater.

Epe – Heerde – Wapenveld (10km)

De BonenburgHet fietspad heet hier Griftdijk. De bossages nemen het zicht op het Apeldoorns Kanaal weg, maar geven er veel groens voor terug. Op de Bonenburgerlaan twee verrassingen. Rechts tussen Grift en Kanaal Villa Zwanestein, een rijksmonument, met brocante. Het pand staat te koop voor de liefhebber. Links de Bonenburg met daarachter het geljknamige landgoed direct aan de Grift.

In de zuidoostelijke hoek van Heerde mondt de Grift in het Apeldoorns Kanaal uit. Ik kom aan de rechterzijde van het Kanaal voor het vervolg van de Kanaaldijk. Iets verderop aan de linkerzijde zicht op het bovenste deel van Kasteel Vosbergen. Lachen om restaurant De Brug, dat wel heer erg obvious bij een brug over het kanaal ligt.

Bij gebrek aan een fietspad vanaf Heerde blijft het uitkijken op de Kanaaldijk. Wapenveld is de volgende kern met kerken, woonwijken en voormalige loskades langs het kanaal. Op de brug in het centrum is een grote wandelbank gezet. Ik pauzeer er met uitzicht op molenstenen en bloemen, een geschenk van de Berghuizer Papier Fabriek aan het dorp, toen het complex in 2008 gesloten werd. Op dit stuk van de wandeling kom ik pas andere wandelaars tegen. Tot nu toe waren het alleen vriendelijk terug groetende fietsers.

Wapenveld – Hattem – Zwolle (10km)

Berghuizer Papier Fabriek Wapenveld Langs Apeldoorns KanaalHet gaat door over de Kanaaldijk. Het wordt groener, meer bos. Links eerst de verffabriek van Akzo Nobel, molen De Vlijt, de geurige fabriek van Euroma en daarna het behoorlijk gestripte terrein van de gesloten Berghuizer Papier Fabriek. Bij de Hezenberg wisselt de naam van de dijk in Opbroeksepad. Tot de sluis hier kun je vanaf Hattem komen met (huur)bootjes van Vadesto, een mooi stuk water en bos. Bij de dijkstoel in Hattem komt het Apeldoorns Kanaal samen met de Veluwse Wetering. Als voetganger moet je om de dijkstoel heen benedenlangs lopen, als je niet naar Hattem zelf wilt.

Door het kanaal te blijven volgen, nu over het Gertog Willempad om de Wiessenbergse Kolk loop je naar ‘t Kleine Veer, een voetveer dat je voor €1 overzet naar de Schellerdijk aan de Zwolse kant van de IJssel. Het is met het prachtige zomerweer vandaag druk. Aan weerszijde willen tientallen fietsers mee met de pont. Ik volg het onverharde pad onderaan de dijk naar Zwolle. Vóór de Hanzeboog sla ik rechtsaf, de Parallelweg op. Je kunt ook direct na het spoorviaduct rechtsaf langs of door het Engelse Werk. Ik heb er al vaak genoeg gewandeld, en kies dus voor het onverharde voetpad langs het rangeerterrein en de campus van Hogeschool Windesheim tot de Zuiderzeelaan. Daar langs de kantoren, over de Koggelaan en het Lübeckplein naar de eind juni geopende spoortunnel. Ik maak er nog een paar foto’s om op een bankje aan spoor 15 neer te dalen. Nog even wachten op de Arriva trein naar Ommen. 40 interessante wandelkilometers erbij. Je kunt de hele route overigens ook fietsen.