Rondje Vlieland wandelen

2 Comments on Rondje Vlieland wandelen

Vlag Rondje Vlieland wandelen bij entree camping StortemelkJaarlijks wordt het Rondje Vlieland georganiseerd door en vanaf camping Stortemelk op dit Friese waddeneiland. Wandelaars kunnen routes van 5, 10, 30 en 45km lopen. In 2014 ‘ontdekten’ we deze wandeltocht, maar konden we niet. Daarom waren Klazien en ik er voor de 2015 editie vroeg bij dit jaar om de datum te reserveren, geblokt te houden en als niet-kampeerders een bijpassende accommodatie te boeken. Dat allemaal voor de 45km variant die ons helemaal naar het  uiterste puntje van de Vliehors zou brengen….en weer terug.

Vrijdag eind van de middag de auto gepakt richting Harlingen. De nieuwe rondweg N31/A31 vanaf het eveneens nieuwe knooppunt Werpsterhoek uitgeprobeerd. Met 75min waren we zo in de havenstad. Een parkeerplek vinden op het grote terrein van Tsjerk Hiddes bij de sluis en veerboten kostte gelukkig niet veel moeite. Om 19u vertrok het veer van rederij Doeksen, konden we anderhalf uur lang onderweg lekker lezen. Aangekomen op Vlieland begon het te regenen. Enigszins doorweekt stonden we een kwartiertje later bij Hotel DoniaState aan de Badweg, waar we hartelijk en gastvrij werden ontvangen. Een van diverse wandeltochten in het noorden bekende Friese wandelaar was er ook en informeerde naar ons welbevinden zo ‘verzopen’ als we eruit zagen. “Wat nu valt, valt morgen niet.” De kamer in het driestellenhotel was licht, de bedden lekker. Kantelramen hielden het binnen koel, een airco overbodig makend.

Hotel Donia State Badweg VlielandZaterdagmorgen vroeg hadden we toestemming gekregen om in de eetzaal en keuken ons ontbijt bij elkaar te scharrelen, aangezien de staf pas vanaf 8u aanwezig zou zijn, en we al om 7u aan het Rondje moesten starten. Samen met de andere vroeg opgestane wandelaars lekker gegeten en gedronken, en vervolgens met kaartje in de hand via het dorp naar de camping Stortemelk gewandeld, ons aangemeld en thee gedronken.

Camping Stortemelk – Reddingshuisje (18,5km)

Wandelaars 40km route beginnen aan Rondje Vlieland wandelen bij StortemelkEven na zevenen werden we toegesproken, kregen we instructies, routebeschrijving, consumptiebonnen en een overzicht met bezienswaardigheden onderweg mee. Totaal zouden 100 deelnemers één van de routes lopen, voor de langste afstand waren enkele tientallen mensen present. Vanaf de camping ging het direct de duinen over naar de Noordzee en linksaf over het strand. De zon scheen, hoewel aan beide zijden behoorlijk grijs ogende wolkendekken. Bij het Pad van 30 mochten we van het strand af, achter de duinenrij verder over een schelpenpad naar het Pad van 6. Daar hielden we na ruim 12km wandelen een eerste rust.

Overzicht reddingshuisje Rondje Vlieland wandelen rustHet strand weer op, uitzicht op het militair oefenterrein De Vliehors aan de linkerhand. Dummy tanks, commandotoren, waarschuwingsborden en voor de rest vooral veel zand. Daarom wordt het ook wel de ‘Sahara van het Noorden’ genoemd. Terwijl de eerste (snel)wandelaar alweer op de terugweg was, kwam de organisator in zijn terreinwagen ons voorbij om bij het reddingshuisje een rust- en stempelpost in te richten. Voor ons een makkelijk oriëntatiepunt, en dus gingen de laatste kilometers in een rechte lijn. Tussen het wrakhout en verzameling strandvondsten (handschoenen, plastic kratten van vissersboten, boeien, surfplanken) kregen we koffie en een stroopwafel. Klazien zwaaide volgens afspraak even naar Texel waar een vriendin verbleef. Verder wandelen naar de echte zuidwestpunt van Vlieland mocht en hoefde niet. Drijfzand is geen speeltuin.

Reddingshuisje – Kroons Polders – Posthuys (10km)

In het midden van de houten omheining stond een drone klaar. “Boys and their toys”. Deze ging direct na ons vertrek de lucht in om luchtopnamen te maken. Leuk om te zwaaien, altijd handig om jezelf terug te vinden in het filmpje op Facebook.

Klazien op Kroon's Pad Rondje Vlieland wandelen 4Waar de duinenrij weer begint, konden wij het Noordzeestrand verruilen voor een strandopgang. Het windjack kon uit, in de beschutting steeg de temperatuur behoorlijk. Bij de start van het Kroon’s pad was opnieuw een rustpunt met koffie en stroopwafel georganiseerd. Vervolgens slingerend door duinen, struiken en graspaden tussen de Kroonspolders door en over de Waddendijk richting hotel-restaurant het Posthuys. Hier kon één van de consumptiebonnen ingewisseld worden voor een kop soep. We kozen voor verse aspergesoep die vlot werd uitgeserveerd ondanks een vol terras en prima smaakte.

Posthuys – Vlieland-Oost – Stortemelk (12km)

Vuurtoren Rondje Vlieland wandelenVanaf de rust was het ruim 5km over de geasfalteerde Postweg. Geverfde markeringen van de halve marathon hielpen naast de gesproken Endomondo kilometerpunten. Bos, duinen, zicht op de Waddenzee, veel fietsers in beide richtingen, veel gelegenheid mensen te groeten. Aangekomen in het dorp Oost-Vlieland kozen we voor de klinkers op de dijk achter de huizen langs. Leuk om tuinen te bekijken, naar live muziek van een ensemble uit Emmen te luisteren. Voorbij de Veerdam rechtdoor richting Jachthaven, waar de plaatselijke Anytyme snackbar Ketelbinkie ons een softijsje aanbood. Om dan van het terras weer in beweging te komen, blijft lastig 😉 Het laatste stuk ging over de Fortweg langs bedrijven, Stal Edda naar de strandopgang. Daar een laatste stukje over het Noordzeestrand tot de volgende strandopgang, waarachter Kampeerterrein Stortemelk wachtte met een finish vlag. Hier troffen we opnieuw een van winterwandelingen bekende wandelaar die met ook met z’n vrouw had gewandeld, 30km welteverstaan. Als fervente mannelijke wandelaars moesten we ons vandaag aanpassen aan vrouwlief.

Van de organisatie kregen we naast een aandenken (waterzak in echt Vlielands zand), een medaille (de oorkonde hadden we vanochtend afgeslagen) een consumptiemunt om bij De Bolder te gebruiken. En dat allemaal voor €7,50 per wandelaar.

Ik heb de GPS logger hier uitgezet. Wil je de volledige route inclusief weg terug naar hotel, dorp en veerboot zien, kijk dan op de Endomondo registratie van Klazien van de 46 kilometers wandelen zaterdag.
Terugwandelend naar Donia State kwamen diverse wandelaars van de kortere afstanden ons tegemoet, vol bewondering kijkend naar de medaille om de hals van Klazien. Bij het hotel pikten we de koffers weer op, wandelden door het dorp naar het plein bij de veerboot om daar nog een poosje te lezen. We waren nog niet eerder op Vlieland geweest. Wat een charmant en gezellig eiland! Toch weer heel anders dan Terschelling, Ameland of Schiermonnikoog. Voor herhaling vatbaar. 11 juni 2016 is daags na mijn verjaardag, dezelfde datum als de Kennedymars Hengelo. “Keuzes, keuzes…”

Hieronder de route van de veerboot over de Waddenzee. Vergeet niet de foto’s te bekijken.