Waarom zou ik elektrisch rijden?

Dit voorjaar ben ik op zoek naar een nieuwe leasewagen via Alphabet. En hoewel het aantal autokilometers al jaren daalt en het aantal OV-kilometers evenredig stijgt – thuiswerken gaat als projectmanager toch nog steeds beperkt – rijd ik met zo’n 30.000km per jaar toch voldoende om zo kostenefficiënt mogelijk comfort met milieubewustzijn, benodigde zit- en bagageruimte voor het gezin, doorgaans langere reisafstanden naar werklocaties te combineren.

Mijn persoonlijke EV-factor

Naast IQ en EQ heb ik blijkbaar ook een EV-factor. De EV-factor geeft aan welk deel van het totale aantal kilometers u verwacht elektrisch te rijden. Je kunt het bepalen op www.emobilitytool.com. Je kiest een (hybride) elektrische wagen en vult je woon- en werkadres in. Met een baan in de detachering, en momenteel dagen in afwisselend Apeldoorn (auto), Utrecht (trein), Tilburg (trein) en thuis, is er dus niet één werkadres. Een volgend scherm biedt uitkomst. Je kunt wekelijkse routes tussen locaties, laadtijden en overige kilometers (vakantie, ander gebruik) inschatten. Daarna mag je aangeven of je bereid bent je rijstijl (ees: pittig doorrijden) wilt aanpassen om zuiniger te rijden.

evfactor1
Het resultaat wordt uitgedrukt in de EV-factor. Bij mij 44%.
evfactor2

Thuis opladen

Niet alleen ikzelf, ook een Mitsubishi Outlander PHEV moet dan in elk geval thuis opgeladen worden. Alphabet heeft thuislaadpakketten als onderdeel van het leasecontract met Eneco en Newmotion.

De pakketten voorzien n alles om zorgeloos (semi-)elektrisch te kunnen rijden. Thuislaadkosten worden automatisch verrekend met de leaserijder en werkgever. De werkgever wordt bezitter van de thuislaadvoorziening. Alphabet zal de kosten voor de investering van het laadpunt, de installatiekosten en de maandelijkse abonnementskosten meenemen in het leasecontract. Als berijder ga je géén energiecontract aangaat met de aanbieder; de huidige energieleverancier kan gewoon behouden blijven.

Verschil Eneco en Newmotion
  • Eneco biedt de laadpas gratis, starttarief is €0,61 bij laadpunten. Laadtarieven zijn net wat hoger dan bij Newmotion (€0,36 ipv €0.35). In België kun je van de Newmotion laadpunten gebruik maken. Zie prijslijst.
  • Newmotion biedt de laadpas gratis, transactiekosten €0,35 per keer. Laadtarieven zijn per laadpaal aangegeven. Laadpalen kun je via een app of online opzoeken. Bij thuisladen worden geen transactiekosten in rekening gebracht. De laadkosten zijn dan volledig voor eigen rekening. Voor €4,84 per maand is een laadpuntabonnement af te sluiten. Dan worden de thuis verbruikte elektriciteitskosten voor het laden vergoed en is gastgebruik met vergoeding van
    de stroomkosten mogelijk. Zie de prijslijst.
Waar nog meer laden? En tegen welke kosten?

Op oplaadpalen.nl is een interactieve kaart met laadpalen van alle aanbieders te vinden. Dekking in het buitenland is een ander verhaal. Na de Energiewende is het in Duitsland goed toeven. Verwacht in Frankrijk, Italië, of Oost-Europa niets. Als ik naar de kosten van het laden bij openbare laadpalen kijk, kan 50km elektrisch rijplezier met de Outlander ‘getankt’ worden voor €1,90 bij palen die €0,35 per kWh rekenen. Kom maar op met auto’s op fossiele brandstof die dat kunnen evenaren. Met een 1:10 slurpende MPV op benzine tegen 11ct korting t.o.v. landelijke pompprijzen aan de snelweg tanken, betaal je omgerekend zo’n €6 voor deze zelfde 50km.

De pest zit in de afstanden voorbij die 50km, laat ik zeggen de 56% die niet in de EV-factor valt, de vele parkeerplaatsen bij familie, vrienden, startplaatsen voor een wandeling zonder laadpaal.