Een Hopper reist slim naar het werk

Natuur & Milieu tipte me eerder deze maand op de nieuwe bewustwording campagne om slimmer met woon-werkverkeer om te gaan: Ik ben Hopper. In september/oktober 2014 deed ik mee met het Lowcardiet. Het Hopper-menu (nee, niet het Whopper menu van Burger King) biedt in 2015 een vervolg met location-based informatie over alternatieven. Een Hopper is slim. Denkt verder dan zijn eigen auto en de trein. Pakt net zo makkelijk ‘n deelauto, fiets of taxi. En werkt waar en wanneer ’t hem het beste uitkomt: thuis, onderweg of op kantoor. Een Hopper kiest wat handig is, prettig of snel. Wie zijn locatie invult op de website krijgt direct een overzicht met alle Hoppermogelijkheden in zijn of haar omgeving:

Het bijzondere van de website is dat voor het eerst alle reismogelijkheden op één plek te vinden zijn. De ontwikkelaars bundelen de beschikbare online informatie over al deze verschillende locaties op één kaart.

De Hoppercampagne is een initiatief van Natuur & Milieu, in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, Gazelle , KPN, XXImo en Go About. Goudappel Coffeng ontwierp de campagne.

Leaseauto beperkt deelbaar

Mocht je, met de nieuwsbrief van Natuur & Milieu van vandaag in de hand  – De gemiddelde autobezitter gebruikt zijn auto maar 1 uur per dag. Dat zijn 23 onbenutte uren waarin je auto zich verveelt. Dat kan slimmer! Door je auto te delen via een autodeelplatform zoals SnappCar of MyWheels – je direct willen aanmelden, is dat voor een privé auto natuurlijk makkelijker dan een leasewagen. In mijn eigen leasecontract zijn bepalingen opgenomen dat alleen familieleden en Capgemini collega’s erin mogen rijden. Dus niet de buurman die het voetbalteam moet vervoeren of de plaatsgenoot die boodschappen wil doen.