40 beproefde manieren om gelukkiger te worden

geluk-moeilijk-doen-480x679Geluk op zichzelf is wat mij betreft geen einddoel. Geluk in absolute zin is ook wat ongrijpbaar. Gelukkig maar, want dan kan niemand het voor zichzelf claimen en houden. Gelukkiger worden en vanuit die gesteldheid handelen en wandelen kan bijdragen aan gezonder leven, meer gerechtigheid, eenvoud, eerlijkheid en andere deugdzame aspecten van de samenleving. Zo hebben anderen ook wat aan jouw streven gelukkiger te worden. Marcus van Psysi.co tipte me op een bijgewerkte versie van diens 10 Scientifically Proven Ways To Become A Happier Person, dat ik gebruikte in de eerste aflevering van de Action for Happiness blogserie zomer 2014. Ook Marcus ging verder en heeft nu een verzameling van 40 beproefde (‘wetenschappelijk bewezen’ kan ook zo relatief zijn) manieren om gelukkiger te worden.

40waystobecomehappier

Als je naar deze 40 activiteiten kijkt, valt naast de zorg voor jezelf die voor een ander op. Zelfzorg in bijvoorbeeld het nemen van rust, nieuwe dingen uitproberen, dankbaar zijn voor de zegeningen, dichterbij je werk gaan wonen, meer buiten zijn, sportief of spelenderwijs genieten van het leven, een reis maken. Ook het uitbannen van negatieve gedachten, het vergroten van je fantasie, overdenkingen, nee zeggen, aanbrengen van focus, letten op wat je eet en drinkt passen daarbij.

Door te geven aan een ander, je partner gelukkiger maken, anderen te vergeven, meer tijd met vrienden doorbrengen en meer in een helpende stand staan, maakt je omgeving gelukkiger.

En de verrassingen zitten misschien voor jou ook in het drinken van alcohol na de tip minder alcohol te drinken. Vreugde mag je vieren, genieten van drank is wat anders dan eraan verslaafd zijn. Ook het naar beneden toe bijstellen van je verwachtingen geeft minder spanning. Door de drang te (blijven) proberen gelukkiger te worden laten varen creëer je misschien juist de mentale ruimte die nodig is om te beseffen wat je al hebt en bent.