Traditionele social media networks blijven groot, maar let op de nieuwkomers

Voor de vijfde maal op rij voerde Newcom een grootschalig landelijke onderzoek uit naar social media gebruik in Nederland. In deze 2015 editie hebben maar liefst 10.395 respondenten van 15 jaar en ouder deelgenomen. Wat groot is, is niet zomaar weg.

  • 9,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan 6,6 miljoen dagelijks.  (+8% t.o.v. 2014)
  • 6,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van Youtube, waarvan 1,2 miljoen dagelijks (+9% t.o.v. 2014)
  • 3,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Google+, waarvan 1,3 miljoen dagelijks (+30% t.o.v. 2014)
  • 3,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van LinkedIn, waarvan 0,4 miljoen dagelijks (+33% t.o.v. 2014)
  • 2,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van Twitter, waarvan 1 miljoen dagelijks (-33% t.o.v. 2014)
  • 1,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram, waarvan 772.000 dagelijks (+35% t.o.v. 2014)
  • 1,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Pinterest, waarvan 261.000 dagelijks (+101% t.o.v. 2014)

Facebook is nu populairder dan Hyves op diiens hoogtepunt. Het vooral mobiel gebruik van Facebook als tijdverdrijf draagt hier zeker aan bij. Dat kon destijds met Hyves gewoon nog niet zo makkelijk. Het publiek dat gebruik maakt van Facebook wordt steeds ouder. Kijk maar om je heen in je tijdlijn of openbaar vervoer, en je ziet het in de praktijk.

Jongeren, ook onze eigen tieners hebben meer met Snapchat, Instagram en WhatsApp. Gratis makkelijk, niet teveel poespas of uitgebreide profielen. Gewoon fire and forget. 50% van alle Nederlandse jongeren van 15 t/m 19 jaar maken gebruik van Instagram. 47% van alle Nederlandse studenten/scholieren maakt gebruik van Instagram.

Twitter zakt in qua regelmatig gebruik. Ook dit is, als je zelf regelmatig twittert met tools als Untweeps of Justunfollow makkelijk na te gaan. Ik schoon maandelijks 50-100 users die me wel volgden, maar zelf al 30 dagen of langer niet meer twitterden.

Sociale netwerken vergen onderhoud en regelmatige voeding. Denk aan interessant houden en dus prikkelen van volgers op visuele content op Pinterest en Instagram. Flickr komt niet in de top-10 voor. De splitsing van Foursquare in een besprekingen-dienst en een check-in app Swarm heeft het platform niet geholpen. Er zijn nog maar 31.000 dagelijkse Foursquare gebruikers begin 2015, een daling van 60% t.o.v. 2014. Ik ben zelf in de loop van 2014 ook afgehaakt op Foursquare.

Wat levert het me op?

Een reden om te blijven of weg te gaan. In toenemende mate is belangrijk om te blijven:

  • nieuwe kennissen
  • nieuwe vriendschappen
  • herenigde / intensere familiebanden.
Voor de bedrijven en organisaties

Jullie branding campagnes, advertenties en loyalty programma’s  zijn dus niet één van de belangrijkste motivatoren op een social network actief te blijven. Wat denk je, dat er in Instagram en WhatsApp vooral niet te zien is? OK, de tieners hebben er ook geen geld voor over. Via Pinterest adverteren zit er niet in. Positionering in en benutten van social networks door aanbieders en consumenten blijven aandachtspunten, zeker als het om investeringen en het rendement erop aankomt.

Een doorkijkje
  • Instragram is binnen 2 jaar groter dan Twitter;
  • Vertrouwenwordt de komende jaren steeds meer een issue;
  • Facebook is over 1 jaar nog steeds de grootste onder jongeren, maar zal wel verder dalen.