Kye Kye – Fantasize + remixes

      1 Comment on Kye Kye – Fantasize + remixes

KyeKyeFantasizeIn 2011 debuteerde de synthpop band Kye Kye, een kwartet uit Camas, Washington met Young Love. De muziek werd gebruikt in films en commercials voor Samsung Galaxy SIII, Jawbone JAMBOX, VSCO Cam for Android en Lexus CT Hybrid. In januari 2014 kwam de opvolger Fantasize uit. Het duurde tot half december 2014, dat Leon van Wijngaarden via Spotify me tipte op deze groep. Zangeres Olga Phelan, drummer en echtgenoot Thomas Phelan en Olga’s broers multi-instrumentalist Timothy en toetsenist Alex Yagolnikov (wortels in Estland) waken ervoor een ‘christelijke band’ genoemd te worden, hoewel de Engelstalige uitspraak van de Griekse letter chi toch bewust naar Christus verwijst. De band was in 2014 het voorprogramma van Gungor. Chad Howat (Paper Route) produceerde het album. In bijvoorbeeld Hiding Place zijn de Paper Route ritmes herkenbaar.

De drumpartijen zijn subtiel om maximaal ruimte te geven aan Olga’s dromerige zang die aan het Canadese duo Electric Youth en het Zweedse iamamiwhoami (Blue) doen denken. Vergeet de M83 / Coldplay / CHVRCHES referenties in andere recensies.  “It doesn’t come all at once/See for yourself where it goes.”

Opener I Already See It geeft je aardige indruk van de richting. In de mix onderdrukte drum breaks (die live waarschijnlijk veel indringender zullen overkomen), soundscapes op toetsen en de vlagerige zang van Olga. Catchy en poppier nog dan CHVRCHES is de single Honest Affection en ook People. Universeel herkenbare teksten over fantasie, verlangen, het klampen aan een geliefde en verliezen ervan. Korte, poëtische frasen, soms enkele woorden, ingeklemd in blaaspartijen in Glass en pianospel in Scared or Selfish. Breekbaar als Brooke Fraser in Albertine.

In Dreams (2am), de volgende single, zijn de synthesizers terug. Olga vraagt de luisteraar stil te worden, scherp te zijn, al is het net middernacht geweest. De titeltrack mengt zware soundscapes met strijkers. Seasons is het waard vaker te luisteren. Mooi uitgewerkt melodieën, een wat apart einde op gitaar. New wave gitaarwerk is er op Softly, dat zo onderkoeld start en niet de percussie, maar de arpeggio’s subtiel houdt. Hoe gewoon klinkt dan het drumspel op Her, met een smerige synth baslijn. Erfenissen uit de new wave, maar dan op synthesizer, zijn te beluisteren op Hiding Place. De combinatie van orgel, klokken en ijle koorknapen over subtiel gitaarslagen in Celeste sluiten Fantasize fraai af.

Fantasize – The Remixes

Net als met Young Love daagde de band fans uit met remixes te komen voor de liedjes van Fantasize. De oogst is na selectie van 8 tracks als apart album uitgebracht. Het doet zo denken aan OceanLab, waar Justine Suissa op het ‘standaard’ album Sirens of the Sea ook erg onderkoeld gearrangeerde synths melodielijnen volzingt, en op de remixes de vocal trance losbarst. Bij Kye Kye geen simpele, eentonige ‘plak een beat en dans weg’ aanpak. In Remix A van Honest Affection een haast jazzy pianospel en nog steeds toegankelijkheid. I Already See It, Glass en Subtle Light hebben wel wat van de OceanLab sound. De track zou ook best nog wat slagen heftiger gemixt kunnen worden.

Her is ontdaan van de bas-synth en opgevuld met een aardig doorlopend ritme zonder heel spectaculair uit te pakken. De Avay / Cheney Weird remix blijft te dicht bij het origineel van de titeltrack. Scared of Selfish is met arpeggio’s en een lichte dubstep beat ter hand genomen. Geen dance floor filler. De remix B van Honest Affection duurt wel 6 minuten zonder de voeten van de grond te hoeven doen. De Young Love remix EP was indrukwekkender.