Concertverslag Flying Colors – Second Nature Tour in 013 Tilburg

Flying Colors concert 013 11Bij de eerste tour van progrock supergroep Flying Colors (Steve Morse, Mike Portnoy, Dave LaRue, Casey McPherson, Neal Morse) was ik om onduidelijke, waarschijnlijk logistieke, reden niet van de partij. Van het daarbij opgenomen DVD Live in Europe geniet ik wel. In maart dit jaar was ik in 013 voor het concert met Mike Portnoy en Neal Morse hun andere supergroep Transatlantic. Donderdagavond 9 oktober terug naar 013. Dat kostte vanuit Utrecht maar liefst 2 uur over de A2 dankzij de tientallen kilometerslange kijkersfile die medeweggebruikers bij Zaltbommel hadden opgeworpen. De terugweg ‘s avonds laat van Tilburg naar Balkbrug duurde slechts 1u40m, ziedaar het verschil.

John Wesley concert 013 1Ik merkte op het werk overdag, dat Flying Colors en zelfs progressive rock géén gemeengoed zijn. Flying Colors herbergt een bak aan talent. Mike Portnoy verdiende zijn sporen als drummer van Dream Theater en tegenwoordig The Winery Dogs en Transatlantic, gitarist Steve Morse speelde in Deep Purple, Dixie Dregs en Kansas), toetsenist Neal Morse is bekend van Spock’s Beard, Transatlantic en zijn solowerk, basgitarist Dave LaRue speelde bij Dixie Dregs, Joe Satriani en Steve Vai. Mike Portnoy spotte bijna 4 jaar geleden de talentvolle zanger van Alpha RevCasey McPherson, dankzij Colder Months op Mike’s iPod.

Het voorprogramma bestond uit de band van gitarist John Wesley (Porcupine Tree, Fish). Zijn rockmuziek liet het publiek behoorlijk onberoerd. Het veelal nieuwe materiaal van Disconnect, zoals Any Old Saint, Gets You Everytime en Mary Will kon blijkbaar onvoldoende boeien. De computer track met percussie voor de drummer verbaasde mij nog het meest. Zo moeilijk waren de patronen ook niet om volledig zelf te spelen. Blij verrast was ik met de bassist die diverse liedjes op een Chapman stick begeleidde. Sinds Nick Beggs met IONA was het alweer een paar decennia geleden, dat ik dit mooie instrument bespeeld zag worden.

In de dik anderhalf uur durende set bracht Flying Colors een aantrekkelijke mix van oud en vooral nieuwe liedjes. Tilburg was vol trots opgenomen in de albumtour die wereldwijd slechts langs 10 steden voert. Het publiek genoot met volle teugen, wat een verschil in energie ten opzichte van het voorprogramma! En nee, dat zit niet in een bier of cola extra 😉 Alle bandleden waren goed bij stem en scherp op de instrumenten. Portnoy als vanouds ook jongleur met stokken, net zo makkelijk staand als zittend drummend. Het akoestische blok met het al genoemde Colder Months overgaand in de hymne Peaceful Harbor pakte goed uit. De opener van het nieuwe album, Open Up Your Eyes, paste prima als starter en dus visitekaartje van de band. De single Mask Machine bleef voor het eind bewaard. Eén toegift, Infinite Fire, lijkt weinig, maar de 12 minuten tellende epic was het tot het eind blijven waard. Geslaagd met vlag en wimpel.

Flying Colors Setlist Poppodium 013, Tilburg, Netherlands, Second Nature Tour 2014

Bekijk ook de foto’s die de crew van 013 maakte van het concert.