Wandelen over de onbekende Veluwe door het Imbos en Deelerwoud

Rob Wolfs (Wolfs Wandelplan) stelde 20 dagtochten samen om te Wandelen over de onbekende Veluwe met 90% zandpadgarantie. Eind december 2012 controleerde ik twee andere routes bij Staverden en Vierhouten die in dit boekje zijn terechtgekomen. Vandaag heb ik in 2 lussen rond de parkeerplaats aan de Groenendaal 2 in Loenen, aan de parallelweg tussen Apeldoorn en Schaarsbergen aan de oostzijde van de A50, aan de N788, deels het oude N50 traject van vóór de omlegging en verbouwing tot A50 in de jaren ’80 en stapsgewijze oplevering in 1988-1992.

Imbos (17km)

De Imbos bestaat uit grote bosgebieden rond een vroegere nederzetting en uit aangrenzende heidevelden. De Imbos is deel van het Nationaal Park Veluwezoom, in 1937/38 aangekocht door Natuurmonumenten en destijds het eerste Nationaal Park in Nederland. In 1982 werd hier voor het eerst geëxperimenteerd met het inzetten van Schotse Hooglanders om de begroeiing laag en open te houden. De Imbos dankt aan de bijenhouders (imkers die immen, ander woord voor bijen, houden). De wandeling gaat deels over de eeuwenoude Ringallee, ooit de grens van heerlijkheid Rosendael, nu nog steeds de gemeentegrens en overgang tussen de Veluwezoom en De Loenermark. Rheder HeideNa vertrek bij de parkeerplaats en de verbazing over de vele andere auto’s die her en der in de berm geparkeerd staan valt het lawaai van de snelweg het eerste stuk nog op. Het is mistig vanochtig, de takken en heide zitten vol met spinnenwebben. Het lange gras zorgt voor een natte broek en vieze benen, maar dat drukt het plezier niet. Paddenstoelen staan al overal boven de grond, wilde zwijnen zijn de lokale ploegen. Andere mensen zijn minder zichtbaar. Op de fietspaden nog eens een fietser, wandelaars spot ik onderweg niet.

In stijl van Rob Wolfs loopt de route vaak op de rand van bos en open landschap, zoals heide op de glooiende zandgronden richting Rheden en Rozendaal. Op de Rheder Heide is een kerkenpad opgenomen. Op driekwart van de route loop je op een oude hessenweg die van Barneveld via Otterlo, Deelen en Terlet naar Dieren aan de IJssel leidt. Een meertje heet er daarom Hessengat, destijds drinkplaats voor de paarden, nu de Schotse Hooglanders.


Deelerwoud (16km)

Aan de westzijde van de A50 ligt een ander natuurgebied, deels ontsloten met fietspaden. Zelfs auto’s kunnen in sommige delen komen om bij de woningen in het landgoed te komen. In 1967 startte Natuurmonumenten een actie Behoud het Deelerwoud en kocht het complete landgoed Deelerwoud. Hier leven edel- en damherten, reeën, wilde zwijnen en Schotse Hooglanders. Ze kunnen sinds 1988 via de wildwissel (ecoduct) Terlet oversteken naar het Nationaal Park Veluwezoom, het terrein waar ik vanochtend wandelde. Reeën steken Hoog Deelense Weg over 2Ook in het Deelerwoud is in de buurt van de A50 het lawaai storend, hoewel verder weg op de route de stilte overheerst. Na een lang stuk over de half-verharde Halfroeslaan met veel voorbijkomende recreanten en de bewoonde Lebret’s Hoeve, is het afwisselend bos en heide. Het kost niet veel moeite rond de Hoog Deelense Weg diverse reeën te spotten, ook zonder vele decimeters lange cameralens die twee natuurfotografen in het verderop gelegen heideveld meedragen. Inclusief een ommetje door een aangrenzend bos is de Brinkhorsterweg  een lang recht stuk over de Kleine Heide. Schotse Hooglanders rusten hier in groepen. Ik schrik wel als één ervan onverwacht op 2 meter afstand in de benen gaat….en zich van me afdraait. En weer op de Halfroeslaan aangekomen duiken ook de fietsers weer op. Zelf blij met de uren rust 🙂

Ter afsluiting van de wandeldag stop ik nog even bij het in 1992 geopende ‘nieuwe’ monument bij  De Woeste Hoeve. Op 8 maart 1945 werden te Woeste Hoeve in de gemeente Apeldoorn 117 mannen door de Duitse bezetter gefusilleerd als represaille voor de “aanslag” op Rauter, de hoogste Duitse politiegeneraal en hoofd van de SS in Nederland. Tot de verbouwing van de N50 naar A50 was ‘Woeste Hoeve’ in de jaren ’80 een zeer filegevoelig punt. Nu moet je echt weg van de snelweg om de oorlogshistorie in te duiken.