In Advocaat van de duivel: waarom je niet moet doen wat iedereen doet, de Nederlandse vertaling van The devil’s advocate: 100 business rules you must break, geeft de Britse auteur Caspian Woods je 100 lessen in elk 2 pagina’s om je als ondernemer, leider of manager fris houdt en prikkelt na te denken, anders te willen zijn dan andere en vooral niet (alleen) te luisteren naar managementauteurs (waarvan Woods er natuurlijk ook één is). Ontnuchterende inzichten, soms ontleend aan bekende moderne denkers als nobelprijswinnaar Daniel Kahneman (Thinking, Fast and Slow) en Daniel Pink (Drive) en – hoewel niet genoemd – is ook de geest van Timothy Ferriss’ 4-urige werkweek te herkennen. Open deuren als concentreren op wat echt belangrijk is, voorbeeldig gedrag naar je medewerkers om hen niet de ogen uit te steken met potserige auto’s, een eigen hoekkamer of buitensporig hoog salaris. Focus op de klant: kruip met hem/haar in bed, schaf je pitch af, verkijk je niet op social media en veroorzaak een crisis. Als je wilt innoveren, offer dan de heilige koe, ontsla de oprichter, huur een sergeant-majoor in om je creatievelingen in het gareel te houden en begin niet waar je nu bent. Word eens dronken om de wereld anders te zien, laat je in je gezicht slaan om je te ontnuchteren en bewust te maken van de minimaal 50% mislukkingen die er moeten zijn om een echte doorbraak te vinden. Bondige boodschappen en acties voor morgen rond leiderschap, strategie, innovatie, sales & marketing, personeel, financiën en je persoonlijke leven. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar ook dan heeft de schrijver zijn doel bereikt: je prikkelen om bewust keuzes te maken. Humoristisch, vol aansprekende voorbeelden uit een meer Europese context dan veel andere managementboeken en vooral praktisch. Aan de slag dus met anders zijn, en anders een advocaat van de duivel (familieleden kunnen goed zo’n rol vervullen) als kritisch opponent laten meekijken.
Over de auteur
Caspian Woods is een succesvolle ondernemer en auteur. Zijn bedrijf werkt samen met ‘s werelds grootste financiële bedrijven, zoals HSBC, Lloyd’s en Royal Bank of Scotland, om tot de verbeelding sprekende content voor tijdschriften, e-zines, apps en websites te creëren.
Related Posts