Donderdag 5 juni was ik uitgenodigd door Ellen de Lange-Ros om haar event voor zelfstandigen en ondernemers Een zaak van zacht werken bij te wonen. Om te participeren natuurlijk, niet luierend toe te kijken op een verlofdag met de telefoon uit. Locatie was de Seats2Meet vestiging op het station Amersfoort, dus de kans meteen aangegrepen om vóór aanvang van de trainingsdag nog een klein uur te werken een flexwerkplek. Het personeel nodigde me meteen uit voor de speeddate tijdens de lunch als onderdeel van de Global Share Week bij Seats2Meet. De lunch zouden we echter als groep ‘apart’ nuttigen, gelegenheid om met de workshop deelnemers door te praten en ervaringen uit te wisselen. Ten opzichte van de drukte beneden in de stationspassage bruiste het boven van het geroezemoes van de werkende medemens. Plek genoeg, hoewel later op de dag goed gevuld.
Alleen de wifi snelheid is t.o.v. trein Zwolle-Amersfoort al een feest. @s2mstation033 https://t.co/lntAX5t88H
— HenkJan van der Klis (@hjvanderklis) June 5, 2014
Ellen heeft twee boeken geschreven met boeiende verhalen vol tips en handreikingen voor ondernemers die hun bedrijf een zet willen geven, Een zaak van fans en Een zaak van zacht werken. Het programma voor de dag had elementen uit beide boeken, te beginnen bij een zelfanalyse van wat je positieve energie geeft of juist energie kost op een doorsnee (werk)dag. Elk mens is anders en zal dus ook uit andere dingen, soorten mensen, typen activiteiten kracht putten en een bijdrage willen leveren. Voor mij spelen daarbij elementen als afwisseling, vernieuwing, oplossen van problemen, mensen bewegen en boeiende combinaties van tijd, plaats en inhoud een belangrijke rol.
Drang om wat te creëren is dan heel wat lekkerder dan de haast om (uitgestelde) taken alsnog gedaan te krijgen. Je leeft in het hier en nu, daar maken of kraken je keuzes of je passief consumeert, zit te niksen of juist hard te werken, of….dat je juist zacht werkt, zorgt voor overvloed in plaats van denkt in schaarste. Voor een afgestudeerd bedrijfseconoom was dat eerder in mijn leven al schakelen. Niet, dat het zwoegen, zweten en rennen zal verdwijnen met ‘zacht werken’, wel leef je een ander ritme. ‘s Morgens vroeg gaan hardlopen vóór het werken aan, op de slippers en in de korte broek met open terrasdeur werken, zonder gêne daarover de webcam aan hebben staan bij een conference call nadrukkelijker werken vanuit je talenten.
Balans, het mentaal en lichamelijk op orde zijn leidt tot keuzes qua tijdsbesteding, afleiders, voeding en verslavingen. Voor de één is dat Zen-like onthaasten met Paul Loomans‘ Ik heb de tijd, een ander heeft concrete tips nodig voor het bereiken van een dagelijkse inbox zero (check: Merlin Mann) of is gebaat bij Paul Allen‘s Getting Things Done. Een opgevoerde versie ervan is Graham Allcott’s How To Be a Productivity Ninja.
Wil je de wereld (van een ander) mooier maken? Dromen mag, dus waarom niet over je ideale werkdag over pak ‘m beet 10 jaar. En waarom dat niet praktisch visualiseren met LEGO? Het resultaat is een tafel vol creaties van mensen die hun droom best handen en voeten kunnen geven. Mijn creatie van een transparante habitat met verschillende werkplekken, thuis, op kantoor, buiten, compleet met kruiwagen om kikkers in te houden, een bureau en wie weet nog iets van een auto kreeg zo vanuit een zak Serious Play LEGO gestalte. Voor wie nog in loondienst is, kan een rol als interimmer een tussenstap zijn naar zelfstandig ondernemerschap met eigen producten en diensten. Aan tafel deelnemers die het zonder tussenstap gewaagd hebben. Ook dat kan. Een veel voorkomende tussenstap is ook de ‘uit de hand gelopen hobby’, zoals sieraden maken, recenseren, wijnen aan de man brengen of je coaching vaardigheden inzetten.
Kansen genoeg, zeker in niche markten. Als je het onmogelijke droomt en vervolgens eerste stappen zet, gaat de tijd je verrassen. Natuurlijk ben je niet alleen op de wereld. Afstemming met partners en gezin (kostwinnaarschap, een tijd uitproberen, zorgtaken verdelen, etc.) is nodig, zeker ook waar belangen en dromen lijken te conflicteren. Op weg is het zaak je fans weten te vinden en andersom. Welke waarde biedt jij? En brengen je fans energie, omzet en invulling van je droom? En dan wordt stappen zetten ineens weer heel concreet. Want hoe is het met je online thuishonk: website, blog, nieuwsbrief, aanbod van producten en diensten met daarbij teasers, freemiums of weggevertjes? Hoe leer je de kneepjes van waardevolle marketinginspanningen op Facebook en Google? Hoe bereik je je klanten? Voor deze en andere vragen kun je hulp inroepen van bijvoorbeeld Ellen de Lange-Ros die met gerichte coaching en groeiprogramma’s haar fans verder helpt. Heb of maak je deze zomer tijd, dan is de Complete Digitale Summerschool met onder meer 8 colleges over online zaken doen een aanrader.
Van mij houd je de bespreking van Ellens eerste boek, Een zaak van fans, tegoed. En ondernemen, een fan base opbouwen kan ook vanuit een grotere organisatie met de projecten en andere opdrachten. Kennis en kunde, je cv of personal brand is dan het verhaal achter je visitekaartje.
Related Posts