Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers – Klantgestuurde businessmodellen

klantgestuurde businessmodellenIn de 2e druk van Klantgestuurde businessmodellen: innoveren tot in het hart van je organisatie helpen de auteurs je aan een goed doortimmerd raamwerk om je businessmodel vorm te geven. Vaak is businessmodel niet meer dan een containerbegrip of synoniem voor verdienmodel. Om een complete organisatie in te richten is er meer dan alleen een cash flow. Verdienmodellen zijn naast cocreatiemodellen, gebruikersmodellen en distributiemodellen onderdelen van een totaalconcept.

Het klantgestuurde businessmodel bestaat uit drie lagen, strategie, verbinding en organisatie. Rond strategie wordt de missie van de organisatie, (gedeelde) waarden gekozen en de afbakening van productmarkcombinaties gedaan en de basis voor verdere differentiatie gelegd. Verbindingen zijn er met de klant via distributiekanalen, structuren voor klantrelaties en prijsstelling. Aan de kant van de leveranciers of producenten zijn verbindingen met partners, geldschieters en het gekozen verdienmodel (of een meervoud ervan). In de organisatie zelf vind je de kerncompetenties, strategische bronnen en goederen en de primaire processen. Structuren van mensen, processen, kosten binden de organisatie. Een organisatie kent grenzen en heeft ‘robuustmakers’ nodig om toekomstvast te zijn (uniciteit, efficiency, fit en andere winstaanjagers).

Keuze te over, en dus is een kaal raamwerk meegeleverd. Het doet denken aan het populaire het canvasmodel van Alex Osterwalder & Pigneur. Ook de Human Company maakte een nog niet eerder gepubliceerd model. Voor de illustratie is vooral met Nederlandse organisaties, zowel met als zonder winstoogmerk gewerkt. Ideeën in overvloed om mee in de praktijk te werken en te blijven vernieuwen.

Een inkijkexemplaar in PDF is beschikbaar.

Over de auteurs

Dirk Houtgraaf is van huis uit (gedrags)bioloog en marketeer met een jarenlange ervaring in de non-profitsector. Vanuit deze achtergrond heeft hij een eigen manier van kijken naar organisaties en processen. Hij heeft onder andere gewerkt bij organisaties als het Noorder Dierenpark, het Wereld Natuur Fonds en de Openbare Bibliotheken. Hij was één van de grondleggers van het huidige Naturalis in Leiden en werkt nu bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en is gastdocent voor SRM.

Marleen Bekkers is bedrijfseconoom met een specialisatie in marketing. Zij is partner en senior adviseur bij ICSB Marketing en Strategie in Rotterdam. Marleen beschikt over 25 jaar ervaring met onderzoek, advies en trainingen op het vlak van marketing en strategie. Ze is coauteur van de bestseller Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen en het boek Klant in zicht. Marketing voor not-for-profitorganisaties.