Mensenkinderen – Het lied van schijn en wezen

mensenkinderen schijnHet heeft even geduurd. De verwachting dat Mensenkinderen eind 2013 de opvolger van Het land dat ooit vol eerbied zong (2012) gepresenteerd kon worden, werd een goed voornemen voor 2014. Zondagavond 6 april de release party in Tivoli De Helling in Utrecht en nu de gelegenheid in alle rust naar Het lied van schijn en wezen te luisteren. Opener en eerste single Hierheen laat je swingen en kleurt eigentijds de oproep van Jesaja 55 in. Terugblikken op de goede, oude tijd en laten herleven van Bas van Nienes’ jonge muzikale jaren in de plaatselijke fanfare zijn de rode draden door Alles nog op video en Texel. Muzikale volwassenheid en met 17 gastmusici die samen met hun instrumenten niet meer in een huiskamer passen:  pedal steel speler Bram van de Glind, drummer Mischa Porte (Wooden Saints), cellist Marien Okkerse (Michael Prins), Mevrouw Tamara, Lydia van Maurik (Eins Zwei Orchestra, How To Throw A Christmas Party en Schrijvers voor Gerechtigheid) en Arjen van Wijk (Vandryver, This Beautiful Mess, People Get Ready) zijn er enkele. Liedjes als Texel (met een knipoog naar ‘we zijn er bijna, maar nog niet helemaal’), het walsende Lente (met tekst van P.A. de Genéstet (1829-1861)) ken je net als ik misschien al van concerten uit het afgelopen halfjaar.

Er is ook het inleven in een Oude man (wanneer word ik opgehaald?) en eenzaamheid in Mantel der liefde (‘hij trapte maar voort, vaderziel alleen’). Folkliedjes op gitaar. In Razen door de ruimte is de blazerssectie weer opgetrommeld. ‘We kijken niet achterom!’ Dus wel, links en rechts voordat je oversteekt: De waanzin stroomt, waarin zelfs een beetje synths terug zijn (je zult maar een verleden in synth pop band Anderson hebben ;)), maar dan wel Casio meets blazers, speelsheid troef dus. Melodielijn in het refrein doet denken aan de How to Throw a Christmas Party liedjes. De ‘opvolger’ van Zwarte Water is Zo kan ik toch niet slapenDe dag van morgen stond als frase centraal in het catchy Plastic Bijbel van het debuutalbum. Het gelijknamige nummer is een ingetogen liedje: De dag van morgen zorgt wel voor zichzelf, zoals Jezus Christus ons leerde in Mattheüs 6:34.

Na het duet met Mevrouw Tamara volgen nog de 2 minuten durende instrumentale titeltrack, een soundscape op synthesizer en een eigen versie van Wij blijven geloven, lied 279 uit de Evangelische Liedbundel. ‘Wij blijven geloven dat onder miljoenen de Heer van de Schepping een plan voor ons heeft. Waarin zich Zijn heil en mijn twijfel verzoenen en dat aan elk leven betekenis geeft.’