Blaudzun – Promises of No Man’s Land

Blaudzun Promised LandMet Heavy Flowers (2012) maakte Johannes Sigmond (1974) alias Blaudzun furore en speelde met zijn band vele maanden op allerhande festivals en poppodia in binnen- en buitenland. Het zelfgeproduceerde 4e studioalbum, Promises of No Man’s Land staat thematisch in het licht van (seksueel) machtsmisbruik, vluchten en vervreemding. Op de hoes een weerloos meisje uit voormalig Tsjecho-Slowakije, dat in 1978 werd gefotografeerd door Jan Saudek. Albumopener en eerste single Euphoria klonk voor de release al intrigerend en veelbelovend. Sferisch vanwege de synthesizers, kritisch op het juiste moment. “She’s the liquor that could kill.” Los van de associatie die je nu misschien met de NOS uitzendingen van de Olympische Winterspelen in Sotsji hebt, is de titeltrack en zeker de videoclip een meer pianorockende hamerslag op de wrede kanten die het verkopen van lichamelijk genot heeft. Het intense van een aantal Heavy Flowers nummers is hier de basis, licht(voetig)e folk kun je vergeten. De volledige band gooit de percussie, gitaren en blaasinstrumenten in de strijd. Too Many Hopes for July zit qua rock dicht tegen The Killers aan. Kan zo de Amerikaanse MOR stations op. Hollow People over “dirty tricks” en de reprise Kids A Round zijn tekstueel pittig. Het “Watch your mouth, go fuck yourself. All the lies you sell.” mag dan straattaal zijn, het trekt wel de aandacht.

Johannes’ vocalen zweven over Wasteland, waar op de grond de lage drums, bassen en blazers de dienst uitmaken. Betoverend mooi. Goed, dat Any Cold Wind (Sweet Selene) even wat frissere wind laat waaien. Want de Streets of Babylon en Halcyon hebben weer het bombastische van het zwaardere materiaal. Wat ingetogener zijn de afsluitende twee, de wals Ocean Floor (From All The Stars) en Wingbeat. Waar Sigmond zingt: “I’m so tired of walking on bended knees”, moest ik direct denken aan U2’s Mysterious Ways: “If you want to kiss the sky, better learn how to kneel (on your knees, boy!)”, gevolgd door weer weinig subtiel taalgebruik. Wie weet waar Blaudzun eindigt, voorlopig kun je zijn muzikale beloften gewoon in Nederland beluisteren en bekijken.