Henk Jan Kamsteeg – Pure winst

HJ Kamsteeg Pure winstHoe kun jij bijdragen aan een betere wereld, een goed doel, een rechtvaardiger samenleving? Sus je je geweten door periodiek wat geld over te maken naar een hulporganisatie en koop je daarmee verdere verplichtingen af? Moet je radicaal je baan opzeggen en naar donker Afrika verkassen om daar AIDS/HIV slachtoffers te gaan helpen? Henk Jan Kamsteeg doet in Pure Winst, in een parabel naar zijn grote voorbeeld Ken Blanchard en in een uit eerdere boeken als De volgende 30 jaar, De kracht van het compliment en Dienend leiderschap herkenbare stijl een greep in de boekenkast om duidelijk te maken dat het pakken van ‘pure winst’ dichtbij huis en jezelf begint.

Of het nu de cirkel van invloed en betrokkenheid uit het gedachtegoed van Stephen Covey, de motivatoren autonomie, meesterschap en zingeving in plaats van de geldelijke beloning, door Daniel Pink in Drive beschreven. Denk bij het vormgeven van je pitch aan de elementen educatie, entertainment en empowerment (Tony Robbins). En het daadwerkelijke commitment krijgt kracht dankzij de stappen ontdekken, onderzoeken en omarmen.

Luister naar je innerlijke stem, wees niet onrealistisch, maar ook niet desastreus pessimistisch en zoek een toegevoegde waarde, een product, dienst of concept, dat nog niemand anders biedt (anders kun je net zo goed die aanbieder steunen) in het verlengde van je kerncompetenties. Zo kun je het zo dicht mogelijk bij jezelf (noem het authentiek) houden. Waar jij passie voor voelt, dagelijks kunt vóórleven, overtuigt anderen aan te haken en zo synergie, of een social business (beide buzz words worden niet genoemd in het boekje) te starten en dubbele of ‘pure’ winst te genieten. Begin bij het waarom, dan pas het hoe en wat (Simon Sinek in Begin met het waarom). Kamsteeg voegde zelf de daad bij het woord door zijn training- en advieswerk te combineren met z’n inzet als Communicatie & Marketing manager bij  International Justice Mission (IJM). Of je in de praktijk ook zulke wandelende boekenkasten of spreekbuizen van managementboekenauteurs ‘spontaan’ tegen het lijf loopt, is de vraag (en wat mij betreft vanwege het ‘over the top’ gehalte de zwakte van de parabel). Niettemin is er al zoveel aan best practices en inspiratie beschikbaar, dat het zinloos zou zijn het te negeren en het wiel (weer) zelf te gaan uitvinden. Zie Pure Winst daarom vooral als cadeau, een stimulans om ‘dader van het woord’ te worden.